4. června 2009 • 09:55

Turecko slibuje rudou bouři!

Autor: Jan Černý, spo
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Co má Třinec a nemá Sparta? V čem selhali lídři poražených?
Střeďáci na EURO: Koho k Součkovi? Dilema s parťáky i rozestavením
VŠECHNA VIDEA ZDE

Svět F1 je zatím stále naruby. Rudé božstvo z Maranella letos ještě nevyhrálo závod. Přesto se dvojka Massa, Räikkönen pomalu zvedá z popela a tento víkend se v Turecku pokusí o návrat na výsluní. Pozornost se upírá hlavně na Massu.



Vždyť v minulých třech letech se z vítězství na moderním istanbulském okruhu radoval právě Brazilec.

Sedmdesátikilometrová cesta skrz ucpaný Istanbul zabrala ve středu odpoledne přes tři hodiny. Nekonečný had krokem se šinoucích automobilů je ve městě, které má stejný počet obyvatel jako celé Česko a které Bospor rozděluje na evropskou a asijskou část, denním jevem.

Na moderním okruhu ležícím v té asijské části ovšem ještě včera večer nebyla ani noha. Na jednom místě istanbulského padoku ale přesto bylo rušno. A stavební dělníci a řidiči kamionů to na svědomí neměli.

Hlouček techniků oděných do rudých kompletů s všeříkajícím logem černého koníka nešlo v uličce za boxy přehlednout. Zdání neklamalo a přítomnost dokonce samotného Alda Costy, technického ředitele Ferrari, potvrdila odhady, že stáj z Maranella chce letos v Istanbulu znovu vyhrát a konečně se vrátit zpět na výsluní.

323,9
Takové rychlosti v km/h dosáhl Felipe Massa v loňském roce v Istanbulu, kde už potřetí za sebou získal vítězství.

Do toho má zatím ze stínu dosavadní výkonové mizérie zatraceně daleko. „Promiňte, veškeré detaily o našem závodním víkendu jsou v tiskové zprávě,“ slušně mě odbyla asistentka při snaze o krátký rozhovor s Costou.

To zkrátka nemohlo vyjít. Costa byl s notebookem na koleně hluboko ponořen do debaty s trojicí techniků, a i kdyby si našel pár minut čas, stejně by neřekl nic jiného, než že se Ferrari o víkendu opět pokusí přiblížit se k rychlosti letos zatím neporazitelných brawnů a především jeho jedničky Buttona, o kterém se jako o favoritovi na další letošní vítězství a potažmo i zisk celkového titulu hovoří už jaksi automaticky. Ferrari se ale očividně nevzdává a chce bojovat. Otázka zní jak.
Jasné je, že Scuderia bude v Istanbulu spoléhat na vylepšený stroj F60, který dostal úpravy aerodynamiky, včetně kompletně nového dvojitého difuzoru po vzoru BrawnGP.

„Když FIA posvětila spornou aerodynamiku BrawnGP, museli jsme všichni přestat myslet na závodění a vrátit se zpět k rýsovacím prknům a nejpozději do Monaka všechno předělat,“ zavzpomínal v rozhovoru pro italská média na hektický začátek sezony šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali. V pomalém Monaku ale aerodynamika na rozdíl od rychlého Istanbulu nehraje takovou roli, takže skutečný přínos úprav by se měl ukázat právě v Turecku.

Další plusové body pro případný boj o první vítězství Ferrari v letošní sezoně mohou o víkendu sehrát pneumatiky. To proto byl v červeném hloučku debatérů i muž s košilí opatřenou logem Bridgestone. O Istanbulu se traduje, že se na něm hodně opotřebovávají pneumatiky.

Jestliže ale Ferrari F60 v něčem letos alespoň trochu vyniká, tak je to v šetrném přístupu k obutí, které na jeho kolech nemizí takovým tempem jako u konkurence. Teď už jenom zbývá, aby Massa a Räikkönen nebyli už o pátečních volných trénincích šetrní k plynovým pedálům. Vypadá to, že v Turecku bude horko...

Pořadí MS (po 6 ze 17 závodů):
1. Button (Brit./Brawn GP) 51 bodů, 2. Barrichello (Braz./Brawn) 35, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 23, 4. Webber (Austr./Red Bull) 19,5, 5. Trulli (It./Toyota) 14,5, 6. Glock (Něm./Toyota) 12.
Pohár konstruktérů:
1. Brawn GP 86, 2. Red Bull 42,5, 3. Toyota 26,5, 4. Ferrari 17, 5. McLaren-Mercedes 13, 6. Renault 11.

V TURECKU JEZDÍ FORMULE OBRÁCENĚ

Ve všech dosavadních čtyřech ročnících Velké ceny Turecka vozů formule 1 vždy vyhrál závod vítěz kvalifikace. A třikrát za sebou to byl Brazilec Felipe Massa s vozem Ferrari. Okruh nedaleko Istanbulu mu sedí, neboť se na něm jezdí obráceně stejně jako v Brazílii. Turecký okruh i proto patří mezi nejnáročnější v seriálu.

V Istanbulu trať postavil vyhlášený designér Herman Tilke a jezdci opět obkrouží 58 kol. Okruh je rychlý a má velké výškové rozdíly. Tvoří jej sedm levotočivých a šest pravotočivých zatáček a téměř v žádné z nich není vidět výjezd. Nejrychlejší místo se nachází před šikanou před vjezdem do cílové rovinky, kde monoposty dosahují rychlosti ke 320 km/h.

Celý areál závodiště leží na ploše 822,15 hektaru. Jeho výstavba přišla na 220 milionů dolarů a do ochozů se vejde 155.000 diváků.

Charakteristika okruhu:

Délka trati: 5,338 km.
Délka závodu: 58 kol = 309,356 km.
Nejrychlejší kolo v závodě: Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2005: 1:24,770.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2008: 1:26,506.
Nejrychlejší závod: Kimi Räikkönen, 2005: 1:24:34,454 = 219,496 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2007 - Felipe Massa, 2008 - Felipe Massa.
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud