Macík: Čeká nás peklo na zemi

Nikdy neměl přehnané ambice. Říkal, že by chtěl být v patnáctce, do desátého místa. Přesun Rallye Dakar z Afriky do Jižní Ameriky ale pro Martina Macíka hodně mění, hlavně na ambicích.
„Třeba to bude na bednu,“ věří šofér kamionu LIAZ.
Jak vypadají přípravy měsíc a půl před startem Rallye Dakar?
„Máme za sebou testy a každý si teď dává dohromady svoji techniku. Všechno je rozebrané. Měl jsem na návštěvě komisaře FIA, aby mi kamion zkontrolovat. Nemusel jsem, ale když mám v závodě tři ostrý auta, tak bych byl rád, aby v rámci přejímek nebyly problémy.“
Dal jste dohromady český tým. V čem je to výhoda?
„Náš tým má sedmnáct lidí, nejedeme jenom kamiony, ale také čtyřkolky a motorky. Dlouho jsem se chtěl s někým spokojit a ideálem bylo dát dohromady české posádky. Myslím, že sám člověk moc neudělá. Taky máme víc techniky. Druhý kamion jede jako ostrá asistence, to jsme nikdy neměli. A to je super. Určitě na to budu víc šlapat, povezu o pneumatiku míň, vercajk, náhradní díly… to všecko poveze druhý kamion. Budeme výrazně lehčí, 250 kilogramů dolů ukrojí při akceleraci tři desetiny a když je šest set rozjezdů za etapu, tak to hraje velkou roli, protože se taháme o minuty.“
Jaké máte ambice na výsledek?
„Když nejedu sám a máme tým, tak nám musí jít o vrcholné pozice. Závodíme, abychom vyhráli. Když do půjde dobře, tak první pětka, třeba to vyjde na bednu. Ale objektivních příčin jsou samozřejmě mraky. Pepa Macháček může na čtyřkolce vyhrát a motorky z našeho týmu by mohly být do patnáctky.“
Dřív startoval Dakar v Evropě, teď v Argentině. Co to pro vás znamená?
„Že je o měsíc na přípravu míň. Odvezeme všechno do přístavu v Le Havre a pak se se vším uvidíme až v Argentině. Samozřejmě že ten měsíc bude chybět, jenže u Dakaru není nic dokonalé a nikdy nebude hotovo. Za čtyřicet dní uvidíme auta v Buenos Aires. Celou přípravu může pokazit cesta lodí, nikdo neví, jak to dopadne. Letos jsme zažili závod v Pekingu a technika přišla po pěti týdnech. Sedl jsem do auta a rozjelo se. Snad to takhle bude i teď.“
Čím bude Dakar jiný, že se pojede v Argentině?
„Afriku a státy tam všichni znají. Jedou a ví, že u toho stromu zatáčeli a tak se jede skoro poslepu. Toho jsme se zbavili. V Africe jsme byli v zimě, bylo tam relativně chladno – třicet stupňů. Teď jsme na druhé polokouli, tam bude léto a to bude vlhké, horké, čekají nás různé povrchy – bláto, přejezdy hor, ve kterých možná bude sníh... Jsem přesvědčený, že nás čeká peklo na zemi.“
Budou Argentina a Chile bezpečnější než třeba Mali?
„Kriminalita v Africe je obrovská – když přijedete jako bílý, tak vás okradou o všechno. Šlápnete tam, kam nemáte a jste pak rád, že vám zůstanou trenky. Terorismus je stylem napadnutí skupiny a tomu Dakar nahrává. Právě před terorismem jsme utekli a v Americe nehrozí.“
Budete mít nová doprovodná auta Toyota Holas. Jak důležitá jsou?
„Byla to jedna z podmínek propojení týmů. Toyota pro nás připravila podporu, vybrali jsme si Hilaxy, které se ještě upravily. Máme tak navíc dvě auta, které bychom neměli. Jedno auto pojede jako asistence – až se mechanici vyspí, hodí tam všechny věci a vyrazí k dalšímu bivaku, aby tam všechno připravili – třeba i stany, kterých máme sedmnáct…“