Jiří Uhlíř
2. března 2009 • 17:09

Smrž: A teď budu hlavně surfovat!

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Olomouc - Sparta 1:4. Kanonáda hostů, rozhodl skvělý Krejčí
SESTŘIH: Hradec Králové - Slavia 1:2. Zemětřesení v sestavě a drama v závěru
VŠECHNA VIDEA ZDE

Ukázal nadějnou sílu. Český závodník Jakub Smrž obsadil v úvodních závodech mistrovství světa superbiků v Austrálii deváté a sedmé místo. Navíc do obou finálových jízd startoval z první řady.



Nejlepší jezdec na okruhu Phillip Island byl Japonec Norijuki Haga, který dojel první a druhý.

„Po vítězné páteční kvalifi kaci jsem určitě pomýšlel i výš. O stupně vítězů bylo možné bojovat. Ale v letošním kvalitním šampionátu je to na úvod výborný výsledek,“ pochvaloval si Smrž, jezdec stáje Guandalini Racing na motorce Ducati 1098R.

Co tedy chybělo na lepší umístění?

„Třeba na šestou příčku jen pár desetinek. Bohužel mi ve druhém závodě popraskala zadní guma, takže to hodně klouzalo a měl jsem problémy vůbec dojet. Ale jinak se mi tu velmi dařilo.“

Je pravda, že vás tento australský okruh nejvíce baví a sedí vašemu jezdeckému stylu?

SMRŽ ZAČAL SEDMÝM A DEVÁTÝM MÍSTEM
>>>
„Ano. Nevím jestli nejvíc, ale patří k mým oblíbeným. Střídají se zde pomalé pasáže s rychlými. A navíc je to i velmi rytmická trať, kde je kladen důraz na plynulost a rychlost v samotných zatáčkách.“

Před kvalifikací jste na okruhu ani netestoval, a přesto jste ji vyhrál. Jaký ohlas to mezi závodníky vyvolalo?

„Určitě to hodně lidí překvapilo. Aspoň vědí, že se mnou mají letos počítat. Ale je to jen začátek sezony. Každopádně ten nejlepší!“

Nebyl problém se starty? Do závodů jste nastupoval z první řady, ze čtvrtého místa. Přesto jste se pokaždé propadl...

„Starty byly loni mým velkým problémem. Teď jsem byl však rozhodně spokojen. Oproti loňské sezoně je to o sto procent lepší.“

Vy však jezdíte na polotovární motorce. Nejsou na startech oproti vám zvýhodnění právě jezdci na továrních strojích?

„Myslím, že ne. Ale je pravda, že některé značky mají Launch Control. To znamená, že závodníci jen přidají plyn, pustí spojku a motorka si všechno pak udělá sama.“

Oproti loňsku by však vaše spolupráce s továrnou Ducati, jejíž stroj sedláte, měla být užší.

„To ano. Ale pořád se nedá říct, že bychom měli tovární podporu. Tým koupil motorky, ale tím veškerá podpora končí. Třeba motory, které máme od Ducati, si sami předěláváme.“

Přesto se váš stroj od loňska v něčem změnil...

„Ano. Pár změn tam je. Jsou však jen kosmetické. Ale tady v Austrálii jsem jel s motorem, který byl kompletně udělaný z loňského nastavení.“

Jak to?

„Nové motory, které dorazily z továrny Ducati, jsme ještě nestihli předělat a upravit. Do Valencie však budou hotové. Ale nejlepším netovárním jezdcem jsem po víkendu nebyl. Přede mnou dojeli Angličan Haslam a Francouz Laconi. Těžko říct proč...

Po dvou letech máte týmového kolegu. Jaký je Australan Brendan Roberts?

„Vycházíme spolu velice dobře. Ani není žádná konkurence. Spousta lidí se snaží v týmu dělat mezi jezdci rozbroje a určovat jedničku a dvojku. To u nás nevedeme. Předáváme si mezi sebou i stáhnutá data z motorky.“

Největší novinkou ve vašem týmu je také nový sportovní ředitel Ital Frankie Chili, rekordman s počtem startů v superbicích. Radí vám?

„Má skvělé jméno, vyhrál celkem sedmnáct závodů. Máme spolu velice dobrý vztah, předává mi zkušenosti. Vlastně dalo by se říci, že je v týmu hlavně kvůli mně.“

Dovede vás k medailovému umístění už letos?

„Teď jsem v Austrálii zjistil, že to bude hodně těžký. Musí hlavně přijít správná konstelace všeho. Týmově a jezdecky na to určitě máme. V šampionátu je teď ale velká konkurence.“

Zatímco z MotoGP odešla továrna Kawasaki, do superbiků přišla Aprilia s BMW a šampionát má rekordní počet stálých účastníků. Jsou teď superbiky kvalitnější než nejvyšší motocyklová kategorie?

„Rozhodně jsou vyrovnanější. Do MotoGP bych nešel, ani kdyby přišla nabídka. Ale finanční krize se dostala i sem. Pár týmů nejede první zámořské závody a my s tím také bojujeme.“

A proč jste prohlásil, že je kubatura do 250 ccm úplně mrtvá?

„Rozhodně tam už není taková jezdecká úroveň. Třeba Honda ji úplně vypustila. Ale zas na druhou stranu, Lukáš Pešek s Karlem Abrahamem tam můžou něco dokázat. Jen je mi líto, že Lukáš nemá tovární motorku, protože by mohl zajíždět dobré výsledky.“

Prý budete nyní relaxovat v Austrálii. Co tam máte v plánu?

„Ano. Zůstanu na Phillip Islandu a teď budu hlavně surfovat. Občas se i někam zajedu podívat. Rád bych se vrátil domů, ale chci tu zůstat kvůli počasí, protože nemám rád zimu a možná bych onemocněl. Z Austrálie přeletím rovnou do Kataru, kde je čtrnáctého března další závod.“

Lukáš Pešek na novou sezonu tvrdě dře pod kondičním trenérem. Jak jste se připravoval vy?

„Spolupracoval jsem s panem Janků v armádní Dukle. Jel jsem atletickou přípravu a hodně posilování. Nejtěžší byly pro mě dálkový běhy, to pokaždé trpím.“

Prý vás ale neustále trápí záda...

„Bolí mě v kříži. Tím, že od mladého věku závodím, tak se mi záda trošku zdeformovala. V závodě mě to tolik neomezuje, i když to někdy pořádně cítím. Ale snažím se pravidelně chodit na masáž.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud