Jiří Uhlíř
14. října 2009 • 12:02

Hrozí po smrti Špačka další tragédie?

Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Po smrti Michaela Špačka se rozjel kolotoč otázek. A to hlavně kvůli bezpečnosti. Stanislav Špaček, otec zesnulého motokrosaře, přiznal v rozhovoru pro Sport, že bezpečnostní postupy při závodech v Česku nejsou ideální.



Jak to doopravdy je? Zanedbávají se v jednom z nejrizikovějších sportů bezpečnostní prvky?

Čtěte více:
Špačkův otec: Míša může být poslem dobra »
Osmnáctiletý motokrosař Špaček zemřel »

„Chtěl bych ve jménu Michaela něco změnit. Třeba ten úsek v Lokti nad Ohří, kde můj syn havaroval, je opravdu ohavná kombinace. A trať přece nemusí být krkolomná," podotkl Stanislav Špaček, otec a zároveň trenér Michaela.

Ten v pondělí večer zemřel na následky pádu v českém mistrovském závodě, který se konal 26. září.

Nešťastný otec a sám bývalý motokrosař si postěžoval na velmi těžkou kombinaci, která začíná čtyřmi hrboly. Pak následuje dvacetimetrová rovinka, která vygraduje velkým skokem.

Tento rok Michal závodil i v německém HolzgerlinguFoto Foto - team.goldfren.cz

Přímo na něm se Michaelovi zastavil motor a motorka poté spadla na hlavu nadějného motokrosaře.

„Vůbec s tím nesouhlasím. Tento úsek je homologovaný komisaři z FIM. A od nich je také navržený. Vše je podle norem," řekl Zdeněk Dvořák, ředitel závodu v Lokti nad Ohří.

„Je to jeden z nejhezčích úseků. Pokud na to někdo nemá, nemusí ho skákat."

I jezdec třídy MX2 Josef Kulhavý v tomto prostoru havaroval. Potíže mu dělaly počáteční čtyři hrboly.

„Tratě se v této době změnily do superkrosového stylu. Skoky jsou krásná věc, ale musí být bezpečné. A když je dvoják za dvojákem, tak jsou úrazy velice rychlé. Možná ten úsek konečně zruší," vysvětlil Kulhavý.

„Navíc české tratě jsou oproti zahraničním extrémně rychlé. Mělo by se trochu zpomalit. Vždyť kvůli dlouhým rovinkám jezdíme šedesátikilometrovou rychlostí." Na tento postřeh však reaguje ředitel Dvořák.

Čtěte také:

Půltunou do hlavy: Nehoda motokrosaře Špačka »
Otec zraněného motokrosaře: Míšo, už na to nebudu mít sílu »


„V řádech je dovolená rychlost pětapadesát. Ta se nesmí překročit. A pokud je vyšší, tak závod v mistrovství světa není povolený."

Podle Špačka je však problém ještě někde jinde. Především by se měla zlepšit operativnost bezpečnostních složek. To potvrdil i Kulhavý.

„Na prvním letošním závodě českého mistráku v Kaplicích jsem havaroval. A ještě na mě skočil jeden jezdec. Jenže pomoc nebyla tak rychlá. Trvalo pět minut, než se zastavil závod. Lidi mě pak museli odnést na nosítkách, sanitka se ke mně nemohla pořádně dostat," popisoval Kulhavý.

Omsnáctiletý motokrosař Michael Špaček zemřel
Omsnáctiletý motokrosař Michael Špaček zemřel

„A pak se ještě organizátoři dohadovali. zda mě odvezou do nemocnice sanitkou, nebo vrtulníkem. Ten přiletěl po pětačtyřiceti minutách. Není to úplně ideálně zabezpečené. Komisaři závod někdy ani moc nesledují."

To ostatně potvrzuje i zkušený Jiří Čepelák. „Traťoví komisaři jsou průměrní, tam určité rezervy jsou. Na závodě je jich sice tak dvacet, ale potřebovali by lepší proškolení. To většinou probíhá vpředvečer závodu," potvrdil dvojnásobný mistr republiky.

Jiný názor na to však má Dvořák. „To je věc klubu, jaké traťové komisaře si najme. Jsou to ale lidi, kteří práci dělají poctivě. Ale ať klidně všichni kritici přijdou s návrhem. Rád se nechám poučit. Jen se jezdci musí sami ohodnotit - zda na těžší trať vůbec mají."

Vstoupit do diskuse
1
Články odjinud


Články odjinud