Na co si dát letos v autě pozor?

6
Fotogalerie
david šprincl
Rádce
Začít diskusi (0)

Čeští šoféři to mají letos zase o trochu jednodušší: úřady se konečně propojily on-line, měření emisí je na síti a auta si sama přivolají pomoc.

Elektronizace státní správy v Česku sice nepostupuje zrovna mílovými skoky, ale jde to aspoň po krůčkách. Třeba o řidičský průkaz si budou moci od poloviny roku lidé zažádat kdekoliv a mohou doma nechat i papírovou fotku, úředníci ji pořídí digitálně.

O elektronickém výpisu bodového konta nebo podávání žádostí na dálku přes internet si ale pořád mohou Češi nechat jen zdát.

Přitom právě elektronický přístup je nejčastějším požadavkem motoristů. A to se už nějakou dobu uvažuje o systému, kam se zaregistrujete a on vám pak bude sám při jakékoliv změně konta zasílat e-maily nebo SMS.

Podle informací z Ministerstva dopravy letos nedojde ani na ohlašovanou modernizaci bodového systému, o které se hovoří roky. Pro mnoho motoristů je to dobře, protože návrh počítá s citelným navýšením maximální sankce za závažná porušení předpisů až na 75 000 korun.

Archiv

Příspěvek nepojištěných

Velkou novinkou letošního roku je návrat příspěvku nepojištěných řidičů pro každého, kdo neplatí povinné ručení.

Platil se už od ledna 2009 do ledna 2015. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) během té doby vybrala od nepojištěných motoristů příspěvky v hodnotě 2,25 miliardy korun.

Sazba za každý den bez pojištění

Motocykly                   Cena Kč/den

do 50 cm3 včetně       4

od 50 cm3 do 350 cm3 včetně    8

od 350 cm3 do 500 cm3 včetně 21

nad 500 cm3               25

Osobní auta                 Cena Kč/den              

do 1000 cm3 včetně 30

od 1000 cm3 do 1350 cm3 včetně                 35

od 1350 cm3 do 1850 cm3 včetně                 47

od 1850 cm3 do 2500 cm3 včetně                 65

nad 2500 cm3             93

Zdroj: Ministrstvo financí ČR    

Nové testy autoškol

Žadatelé o řidičské průkazy mohou počítat s novými testy. Na přelomu března a dubna se aktualizují otázky v aplikaci eTesty, používané při závěrečné zkoušce z předpisů o provozu na pozemních komunikacích. Některé otázky zmizí, jiné budou doplněny.

Archiv

Nouzové volání

Systém nouzového volání eCall bude od dubna 2018 povinný pro všechna nově homologovaná osobní a užitková auta. Stojí na principu zabudovaného zařízení ve voze, které je vybaveno akcelerometrem. Jakmile vyhodnotí prudké zpomalení, automaticky vyvolá linku 112 a do pár sekund se operátor spojí přímo s posádkou uvnitř pro ověření. Jenže to není všechno – mezitím už totiž dostane datový balíček s přesnou polohou, popisem vozu i počtem pasažérů na základě zapnutých pásů. Česko je propagátorem systému, z velké části se tu vyvíjel a testoval. Jsou na něj už napojeny hasičské záchranné sbory.

Archiv

Řidičské průkazy

Nekončí vám letos řidičák? K položení této otázky vyzývá Ministerstvo dopravy. Podle statistik resortu během letošního roku vyprší desetiletá platnost 596 000 průkazů. Za první dva měsíce roku 2018 si o výměnu dokladu požádalo jen 30 000 lidí. Největšímu počtu šoférů skončí platnost v létě. Výměna se nejvíce týká řidičů ve věku 41–50 let. V případě, že vám řidičák už propadl, lze o výměnu požádat i zpětně. Ve standardní lhůtě je výměna zdarma.

Archiv

Měření emisí

Od letoška musejí všechny stanice měření emisí povinně fotit přistavená auta. Současně s tím totiž musejí stanice být on-line připojeny do Centrálního informačního systému Ministerstva dopravy, kam se ukládá obrazový záznam a výsledky měření. Od loňského roku totéž funguje na stanicích technické kontroly.

Archiv

Začít diskuzi