Čeští šoféři to mají letos zase o trochu jednodušší: úřady se konečně propojily on-line, měření emisí je na síti a auta si sama přivolají pomoc.
Elektronizace státní správy v Česku sice nepostupuje zrovna mílovými skoky, ale jde to aspoň po krůčkách. Třeba o řidičský průkaz si budou moci od poloviny roku lidé zažádat kdekoliv a mohou doma nechat i papírovou fotku, úředníci ji pořídí digitálně.
O elektronickém výpisu bodového konta nebo podávání žádostí na dálku přes internet si ale pořád mohou Češi nechat jen zdát.
Přitom právě elektronický přístup je nejčastějším požadavkem motoristů. A to se už nějakou dobu uvažuje o systému, kam se zaregistrujete a on vám pak bude sám při jakékoliv změně konta zasílat e-maily nebo SMS.
Podle informací z Ministerstva dopravy letos nedojde ani na ohlašovanou modernizaci bodového systému, o které se hovoří roky. Pro mnoho motoristů je to dobře, protože návrh počítá s citelným navýšením maximální sankce za závažná porušení předpisů až na 75 000 korun.
Příspěvek nepojištěných
Velkou novinkou letošního roku je návrat příspěvku nepojištěných řidičů pro každého, kdo neplatí povinné ručení.
Platil se už od ledna 2009 do ledna 2015. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) během té doby vybrala od nepojištěných motoristů příspěvky v hodnotě 2,25 miliardy korun.
Sazba za každý den bez pojištění
Motocykly Cena Kč/den
do 50 cm3 včetně 4
od 50 cm3 do 350 cm3 včetně 8
od 350 cm3 do 500 cm3 včetně 21
nad 500 cm3 25
Osobní auta Cena Kč/den
do 1000 cm3 včetně 30
od 1000 cm3 do 1350 cm3 včetně 35
od 1350 cm3 do 1850 cm3 včetně 47
od 1850 cm3 do 2500 cm3 včetně 65
nad 2500 cm3 93
Zdroj: Ministrstvo financí ČR
Nové testy autoškol
Žadatelé o řidičské průkazy mohou počítat s novými testy. Na přelomu března a dubna se aktualizují otázky v aplikaci eTesty, používané při závěrečné zkoušce z předpisů o provozu na pozemních komunikacích. Některé otázky zmizí, jiné budou doplněny.
Nouzové volání
Systém nouzového volání eCall bude od dubna 2018 povinný pro všechna nově homologovaná osobní a užitková auta. Stojí na principu zabudovaného zařízení ve voze, které je vybaveno akcelerometrem. Jakmile vyhodnotí prudké zpomalení, automaticky vyvolá linku 112 a do pár sekund se operátor spojí přímo s posádkou uvnitř pro ověření. Jenže to není všechno – mezitím už totiž dostane datový balíček s přesnou polohou, popisem vozu i počtem pasažérů na základě zapnutých pásů. Česko je propagátorem systému, z velké části se tu vyvíjel a testoval. Jsou na něj už napojeny hasičské záchranné sbory.
Řidičské průkazy
Nekončí vám letos řidičák? K položení této otázky vyzývá Ministerstvo dopravy. Podle statistik resortu během letošního roku vyprší desetiletá platnost 596 000 průkazů. Za první dva měsíce roku 2018 si o výměnu dokladu požádalo jen 30 000 lidí. Největšímu počtu šoférů skončí platnost v létě. Výměna se nejvíce týká řidičů ve věku 41–50 let. V případě, že vám řidičák už propadl, lze o výměnu požádat i zpětně. Ve standardní lhůtě je výměna zdarma.
Měření emisí
Od letoška musejí všechny stanice měření emisí povinně fotit přistavená auta. Současně s tím totiž musejí stanice být on-line připojeny do Centrálního informačního systému Ministerstva dopravy, kam se ukládá obrazový záznam a výsledky měření. Od loňského roku totéž funguje na stanicích technické kontroly.