26. ledna 2016 • 14:00

Prokop o Dakaru: Do smíchu tam není, ale vzdát jsem nikdy nechtěl

Autor: iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zůstaň, jaký jsi... Řepku hráči žerou, bude výborný trenér, předpovídá Páník
Plekanec promluvil o Kladně: Když se pořád opakují stejné chyby, tak…
VŠECHNA VIDEA ZDE

ONLINE ROZHOVOR | V lednu se poprvé vydal na Dakar český závodník Martin Prokop a zpět do Čech si přivezl krásné 14. místo a plno zážitků na celý život. Pravidelný účastník seriálu WRC si v Jižní Americe musel zvykat na úplně jiný vůz i způsob jízdy. "Napríklad duny? Tam jsem trochu ztrácel nervy. Když začala zuřit písečná bouře, bylo to trochu jako apokalypsa," řekl v ONLINE CHATu se čtenáři serveru iSport.cz. Přečtěte si i jeho další odpovědi.



Martin Prokop

Tomáš, 26. ledna 2016
Zdravím Martine, mám rád tvůj přistup k závodění. Už jsi začal uvažovat o tom, že jednou pojedeš Dakar v náklaďáku za tým Jipocar?
Děkuji za kompliment. Samozřejmě jsem o tom uvažoval, protože by to asi dávalo největší marketingový smysl. Ale jak už jsem zmiňoval, ještě jsem závodní kamion nezkoušel a nevím, jestli je to pro mě ideální kategorie. Ale nikdy neříkej nikdy.
Karel, 26. ledna 2016
Ahoj Martine, jak dlouho myslíš, že tedy budeš ještě aktivně závodit? Chystáš poté krom rodinné firmy taky vlastní rodinu? :-)
Jde o to, jak moc aktivně budu moci závodit. Myslím si, že už se mi nepodaří absolvovat celý šampionát WRC jako v předchozích letech, ale na druhou stranu si nedokážu představit jen tak ukončit všechny závodní aktivity i ve chvíli, kdy se budu muset věnovat více rodinné firmě a své rodince.
Honza, 26. ledna 2016
Dobrý den, Co je na dakaru nejhorší a co naopak nejlepší. A kdyby jste si měl vybrat, tak Dakar nebo mistrovství? Díky Honza
Nejlepší je to neskutečně dlouhé dobrodružství a touha po tom spatřit cíl. Nejhorší je, že všechny tyto věci hodně bolí a občas je ta vidina cíle strašně daleko a občas je potřeba myšlenky na něj hodně oddálit. Na tu druhou otázku ještě nedokážu odpovědět a doufám, že ještě chvíli nebudu muset
Jelínek, 26. ledna 2016
Dobrý den, jak jste byl spokojen se spoluprací Toyoty? Je něco co by jste vyzdvihl? Děkuji za odpověď.
Překvapila mě neskutečná výdrž a odolnost naší toyoty. I když jsem ji několikrát hodně ublížil a myslel jsem si, že některé nárazy to auto nemůže přežít, tak to auto jelo furt rovně a nevykazovalo žádné známky opotřebení. Poslední dva dny už bylo vidět, že by také rádo vidělo cíl a našim mechanikům se podařilo toho dosáhnout.
Jan Mecir, 26. ledna 2016
Budete startovat v mexiku a argentine?!
Ano, oba dva závody jsou v plánu.
Jorge, 26. ledna 2016
Dobrý den Martine, v první řadě gratulace ke skvělému účinkování na Dakaru. Dále bych se chtěl zeptat, zda-li jste nějak probírali s toyotou Váš případný další start, nebo je na to zatím příliš brzy? Děkuji a hodně štěstí v další kariéře!
Děkuji. Ještě jsme neměli možnost se s týmem potkat, je vidět, že po Dakaru potřebuje každý trochu odpočinek, aby si vše promyslel a rozhodl se, kam jít dál.
Jarda V., 26. ledna 2016
Pojedete příští DAKAR znovu ? Nechtěl byste někdy zkusit kamion ? Díky za odpověď
Určitě si rád kamion vyzkouším, abych si mohl udělat názor, co je lepší. Ale bojím se, že nejsem klasický kamioňák :-)
Romča, 26. ledna 2016
Dobrý den. Říká se, že Dakar buď milujete nebo nenávidíte. Co vy? Zamiloval jste se? A jaké zkušenosti jste si z něj odvezl do civilního života?
Přesně tohle mi říkalo spoustu lidí než jsem odletěl. A musím říct, že jsem se vrátil s úsměvem na rtech, takže je celkem jasné, jaký vztah jsem si k Dakaru vybudoval. Pro mě byla hodně silná zkušenost s náladou místních lidí, bylo vidět, že se tam lidé fakt nemají dobře, ale i přesto mají neustále úsměv na tváři a jsou velmi přátelští a neváhají ani chvilku vám s čímkoliv pomoci. Přál bych si, aby alespoň trošku z jejich dobré nálady měli i lidé v Evropě.
Tomáš, 26. ledna 2016
Prozraďte nějakou vtipnou historku z Dakaru? Nebo kdy vám tam bylo fakt upřímně do smíchu? Díky a hodně štěstí v dalších závodech
Člověku tam moc do smíchu není, spíše jde o silné zážitky ať už je to příroda kolem vás, nebo co se děje na trati nebo při přejezdech. Úsměv na tváři jsem měl vždy, když jsem dojel do bivaku, viděl jsem své blízké a věděl jsem, že jsme ten den zvládli. Ale úsměv mě zase rychle přešel, když jsem si poslechl na brifingu komplikace a podrobnosti té další etapy, která nás čekala.
xxxxx, 26. ledna 2016
Jaké byly ty jihoamerické hotely, ve kterých jste spali? Nebylo by to lepší v bivaku?
Dnes už jsem schopný na toto téma bavit, ale během Dakaru bych na tuto otázku asi jen zakoulel očima. Pro mě bylo přejíždění každý večer a brzy ráno hrozná útrapa a ztráta času. A když k tomu přidáme standart některých hotelů, tak musím říct, že některé věci jsem nezažil ani při cestách po Africe. Občas jsem záviděl svým mechanikům, že spí ve stanu. Nechyběly ani zážitky s různými zvířátky a švábi všech velikostí byli samozřejmostí.
xxxxx, 26. ledna 2016
Panuje na Dakaru větši solidarita a přátelštější atmosféra než u vlčáků z WRC?
Tady je to pilot od pilota. Stejně jako ve WRC, ti co jedou o vítězství neznají bratra a je lepší se jim nepřiplést do cesty. Ale v bivaku je atmosféra skvělá a máte šanci si popovídat s kýmkoliv a o čemkoliv. Ve WRC se naopak každý zavřeme do svého týmu a s ostatními se potkáme jen při startu rychlostní zkoušky. Každopádně se nikdo nechce zamotat mezi kamiony, tam je nadřazenost automatická.
Lucka, 26. ledna 2016
Dobrý den, co na to říkali doma a vaši příbuzní, že chcete jet na Dakar. Přeci jen rallye je rallye, ale Dakar je něco jiného ne?
Samozřejmě z toho nebyli nadšení, protože o tom nikdo z nás nic nevěděl. Nevěděli jsme jaká rizika tam na člověka čekají. Ale slíbil jsem, že pojedu opatrně :-)
Toyota Dolák, 26. ledna 2016
Dobrý den Martine, Vaší účast jsme sledovali a to hlavně proto, že jsme srdcovými fanoušky značky Toyota. Proč zrovna Toyota Hilux byla Vaším závodním nástrojem? A co byste mohl říct k jejímu výkonu, ovládání a spolehlivosti na tak náročné soutěži? Rally s WRC dobře známe a to díky našemu "šéfovi" Milanu Dolákovi, mistrovi ČR v Rally z roku 1997. Je Dakar a WRC alespon trochu srovnatelné, případně v čem? Jak velký tým a kolik strojů Vás musí doprovázet na tak velkém a vzdáleném závodě? Jste odhodlaný jít do Dakaru znovu? Děkujeme za Vaše odpovědi a gratulujeme k úžasnému umístění! Tomáš Kočí - Toyota Dolák
Milana Doláka jsem obdivoval jako malý kluk, to byl můj oblíbený závodník, tak šéfa pozdravujte :-) Toyota je jedna z nejoblíbenějších značek na dálkové soutěže a tvoří většinu startovního pole. Sám jsem pochopil proč. Je to pro její velkou, pro mě až nepochopitelnou, spolehlivost. A v posledních letech se díky působení velkých týmů dokázala přidat ještě rychlost a skvělá ovladatelnost. Myslím si, že jsem měl možnost řídit jednu z nejlepších toyot, protože jsem byl součástí továrního týmu, který měl osm aut. Co se týče srovnání s WRC, tak dakarské auto je mnohem větší speciál, nemá na sobě žádný kus karoserie, je to vše spletenec trubek, který tvoří rám a karbonů, které dělá obal a design, který připomíná Toyotu Hilux. Bohužel v neprospěch hraje veliká váha, která je přes dvě tuny a když se natankuje plná nádrž, což je 600 litrů, tak je to 2,5 tuny, což je už opravdu těžké uřídit, natož ubrzdit.
patrik, 26. ledna 2016
Dobrý den Martine, potvrdil se váš strach, který jste měl z písku?
Ano, potvrdil se. I když jsem si podvědomě říkal, že tam neudělám chybu a nechtěl jsem si na sebe uměle vytvořit tlak, tak jsem ty chyby udělal a mnoho desítek minut jsme strávili vykopáváním auta z feš feše nebo z dun. Je to určitě část závodu, ve které bych se musel hodně zlepšit, kdybych se chtěl na Dakar vrátit.
Pavel Novotný, 26. ledna 2016
Čau Martine, plánuješ návrat na Dakar, nebo to letos byla jen epizoda?
Myslím, že můj příběh s názvem Dakar ještě není uzavřený. Ještě jsem tam stále nedokázal vše, co je v mých silách.
Janička, 26. ledna 2016
Ahoj Martine. Jaké je prostředí na Dakaru, je spíš velká konkurence a napětí mezi závodníky, nebo si všichni pomáhají? Přeju hezkej den
Prostředí mě naprosto nadchlo. Na přejezdech jsou úžasní diváci, hlavně v Bolívii. To jsem za celou svou závodnickou kariéru nezažil. Atmosféra v bivaku, kde jsou jenom týmy a závodníci, je také skvělá. Tím, že jednotlivé týmy nejsou tak uzavřené jako na okruhu nebo ve WRC, tak může každý s každým mluvit a atmosféra je mnohem odlehčenější, i když je vidět, že každý bojuje s vypětím všech sil. Měl jsem dobrou i špatnou zkušenost s pomocí ostatních závodníků. Sám jsem potřeboval třikrát zachránit, za což jsem ostatním velmi vděčný, ale také jsem bojoval s arogancí a hodně velkým egem, některých pomalejších závodníků, kteří mě i několik set kilometrů odmítali pustit před sebe.
Antonio, 26. ledna 2016
Martine, jaká byla Tvoje nejkrušnější chvíle na Dakaru? Chtěl jsi to v průběhu závodu někdy vzdát?
Vzdát jsem to nechtěl nikdy, to si myslím, že je začátek konce. I když mi občas nebylo nejlépe a nebyl jsem si jistý, jak tu situaci vyřešíme, tak jsem věřil, že spatříme cílovou rampu. Určitě nejhůře mi bylo v dunách, kdy začala zuřit písečná bouře a zavály se všechny stopy aut, co jely před námi. Tam jsem trochu ztrácel nervy. Bylo to trochu jako apokalypsa.
Johnny B. Goodee, 26. ledna 2016
Zdravím Martine, jakým autem jezdíte v civilním životě? Díky, ať se daří
Auta hodně měním, ale mám rád vozy s příponou. Ať už je to RS ST a podobně.
richard, 26. ledna 2016
Ahoj . Jak to svami vipada v ms. Kolik pojedete zavodu ? Mate nabidky z tovarniho tymu ?
Vypadá to, že tovární tým ztratil můj telefon...každopádně to nevzdáváme a letos se na několika závodech ukážeme. Kolik, to ale ještě nevíme.
Lojza, 26. ledna 2016
Co vás slál Dakar. Děkuji
Dost nervů a našel jsem pár nových, šedivých vousů.
morph, 26. ledna 2016
Ahoj Martine, skoro na vsech fotkach z auta Honza Tomanek spi, nebylo by lepsi jej vysadit nekde na krajnici a mit lehci auto? ;) Jinak klobou dolu, je uzasny kolik let jsi schopny udrzet v provozu soukromy tym ve WRC na spickove urovni a ze skarohlidu tvrdicich, ze jedes hyena styl si nic nedelej - kam vede pravidelne testovani kvality karoserie v pozici soukromnika ala Kubica realisticky fanousek chape... Doufam, ze mas v planu letosni Wales at te vidim aspon nekde na trati!
Jenda už není nejmladší, musí odpočívat kde se dá :-) Je to spíše náhoda a moje zákeřnost, že ho vyfotím, když si na chvíli zdřímne. Na jeho obhajobu musím říct, že má fyzičku jako dvacetiletý kluk. Před Dakarem běhal patnáct kilometrů denně. Díky za podporu, jsem šťastný, že mohu takhle dlouho v MS působit ať tomu lidí věří nebo ne, dělám vše co je v mých silách. I když je to občas jízda na jistotu, ale každý má svou taktiku :-) Wales je v plánu, tak ahoj tam
Honza, 26. ledna 2016
Dobrý den, Martine. Jak hodnotíte Dakar, jak těžká je to soutěž v porovnání s klasickým MS v rallye? Jaký je Ogier člověk? Jak ho hodnotíte v konkurenci s Loebem? Myslíte, že může získat stejně nebo i více titulů, jako Loeb? Je v Česku nějaký zajímavý pilot do 25 let, který by se mohl dostat do MS v kategorii WRC? Děkuji a přeji všechno nejlepší, jak do sportovního, tak osobního života.
Dakar mě strašně nadchnul. Obtížnost se těžko porovnává, WRC je rychlejší disciplína a fyzicky je náročnější, ale na Dakaru se dává důraz na vytrvalost a dlohodobé soustředění, což ve WRC neplatí. Tam je to fakt sprintová disciplína. Ogiera jsem poznal jako juniora, takže mám s ním dobrou zkušenost a tenkrát jsme měli výborný vztah, i když jsme bojovali o titul. Už tenkrát bylo vidět, že má velký tah na bránu a jednou z něj bude velký pilot. Fascinuje mě na něm, jak to dokáže zvládat dlouhodobě, i když je na něj velký tlak. Myslím si, že čerpá ze své sebejistoty, která občas přechází do masky arogance. Když ho ale poznáte, vidíte, že je to v pohodě chlapík. Myslím, že v dnešní době jsou s Loebem na stejné úrovni a je to o tom, jak dlouho to ještě VW na nejvyšší úrovni vydrží a necha Seba vyhrávat tituly. Co se týče zajímavého pilota v Česku do 25 let, v současné době zatím žádného nevidím.
Petr P., 26. ledna 2016
Dobry den Martine, slyšel jsem, ze jste fakt dobrej v tenise, byla by možnost si s Vámi zahrát? Taky rad hraju tenis. Předem dekuji za odpověď. Petr P.
Díky za uznání. Tenis mám hrozně rád, ale ještě jsem ve fázi tréninku a netroufám si na zápas :-)
Zohor, 26. ledna 2016
Ahoj Martine, zajímali by mě tvé plány na tuto a příští sezónu. Respektive, zda uvažuješ pro příští rok o koupi auta podle nových předpisů?
Na toto je ještě moc brzy. A hlavně je strašně málo informací ohledně nových aut a i když jsme zkoušeli nějaká obchodní jednání, tak ještě nemá žádný tým nic připraveného. Jediné, co vím, je, že z WRC nechci jen tak zmizet.
Ludvík Matoušek, 26. ledna 2016
Zdravím, je váš Ford totožný s továrním Fordem ?
Myslím si, že jsme byli kousíček od toho, abychom byli na stejné úrovni, když jsme auto kupovali. Ale po prvním závodě už se to zase začalo měnit a jsme technicky pozadu jako dřív. Takový je úděl soukromých týmů, s tím se musí počítat.
peter, 26. ledna 2016
zdravím, zaujímalo by ma ako trávite čas medzi pretekmi akú prípravu podstupujete. držime palce zo slovenska.
Čas rozděluji mezi fyzickou přípravu, která zahrnuje i jeden, dva dny odpočinku po závodě a pak je mou hlavní náplní starání se o závodní tým.
Michal, 26. ledna 2016
Objevíte se v budoucnu na některé plnohodnotné rally v ČR?
Zatím se soustředím na mistrovství světa. Spíše přemýšlím, kde provětrám svoje juniorské auta, která mám v muzeu.
david, 26. ledna 2016
Ahoj Martine, co budeš dělat po skončení aktivní kariéry?
Tím, že jsem zkusil Dakar doufám, že si aktivní závodnickou kariéru dokážu prodloužit, ale i tak mě čekají povinnosti v rodinné firmě.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud