Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 10°C

Nehoda Kobeho Bryanta (†41): Panika pilota a pak... Svědci popsali, co šíleného se stalo!

Autor: bau, ris

Tu cestu musel znát snad i poslepu, vždyť Kobeho Bryanta (†41) s jeho dcerou Giannou (†13) vozil tam a zpět takřka denně. Jenže v osudový den pilot Ara Zobayan (†50) udělal tragickou chybu, po níž vyhasly životy dalších sedm lidí na palubě. Deník Sun přinesl svědectví dvou cyklistů, kteří byli jen pár metrů od místa neštěstí. A z jejich slov mrazí: „Vrtulník se po nárazu přeměnil v ohnivou kouli.“ 

Nedělní přelet ze čtvrti boháčů Orange County do akademie Černá mamba na druhé straně Los Angeles začal rutinně, byť se nad největším městem západního pobřeží rozhostila docela silná mlha. Letové podmínky měly do ideálu daleko, o čemž svědčí i fakt, že v kritický den měly rozkaz zůstat na zemi i helikoptéry losangeleské policie.

První problém přišel záhy! Zkušený pilot s arménskými kořeny si totiž přál letět podle »vizuálu«, což je výjimka udělení povolení ke vzletu, přestože podmínky k létání nejsou právě ideální. A tak nastalo zhruba čtvrthodinové kroužení ve vzduchu, než helikoptéra dostala od věže tohle speciální povolení. Do Thousand Oaks se měl stroj dostat za specifické asistence dispečera věže.  

Zobayan měl následovat dálnici 101 vedoucí až do Bryantovy akademie. Jenže nevyzpytatelné kalifornské kaňony byly proti. Zrovna, když se silnice pod pilotem stáčela mírně doleva, vletěl podle všeho vrtulník do hustého mraku.

A tak pilot vytáhl stroj rychle nahoru, pak však zpanikařil. Satelitní data ukazují, že oproti všem leteckým regulím stáhl helikoptéru prudce k zemi, a přestože měl před očima jen bílou mlhu, pokračoval stále v levotočivé zatáčce, což byla tragická minela!

Zobayan ztratil orientaci, nevěděl, že pod ním se dálnice zaklikatila zpět doprava... Marné už bylo volání dispečera: „72EX, letíte příliš nízko!“ Bylo to tak nízko, že helikoptéru neregistrovaly radary a klíčová komunikace s věží nebyla možná. Jen pár sekund poté přišel fatální okamžik.

„Z mlhy se vyřítil vrtulník a narazil do skály asi 200 metrů od nás,“ popisoval muž, který byl katastrofě tak blízko, že ho učesal vánek z vrtulí. „Bylo to jako ohnivá koule. Součástky létaly všude kolem. Jedny z dveří dopadly patnáct metrů od nás,“ dodal.

Chlapi se okamžitě vydali na záchrannou misi. „Ale hned bylo jasné, že tam nebudou žádní přeživší,“ posteskli si. Že byl v letadle Kobe Bryant netušili. Dozvěděli se to až na parkovišti u auta. „Už jen to, že u nás havaroval vrtulník plný lidí, nás šokovalo.“

Podle jiného svědka Scotta Daehlina šlo doslova o apokalypsu. „Slyšel jsem náraz, drcení laminátů, skla, najednou všechno utichlo. Věřím, že posádka netrpěla. Bylo to všechno strašně rychlé,“ konstatoval pro extratv.com. Podle toho také vypadají těla zesnulých. Záchranáři zatím odvezli z místa tragédie ostatky jen tří, zatím neidentifikovaných osob.

Nové fotografie z dronu odhalují trosky helikoptéry, ve kterém zahynul Kobe Bryant s dcerou Giannou
Nové fotografie z dronu odhalují trosky helikoptéry, ve kterém zahynul Kobe Bryant s dcerou Giannou

Na jedné straně kopce byl podle vyšetřovatelů ocas, na druhé straně trup a ještě o dalších devadesát metrů dál jeden rotor. Šance na přežití posádky byla nulová. „Byla to devastující scéna,“ prohlásila členka vyšetřovatelksého týmu. Na místě nehody vznikl ve výšce 330 metrů nad mořem malý kráter. Je na tak nedostupném místě, že úřady daly povolením buldozerům, aby »vydláždily« cestu autům.

Technickou závadu vrtulníku nelze vyloučit, ale... Sikorsky S-76B patří mezi nejspolehlivější na trhu. „Je jako pracovní kůň, řekl CNN letecký analytik Miles O’Brien. „Má dva motory, je spolehlivý, je bezpečný,“ dodal.

Firma Sikorsky, která vznikla v roce 1977, je mezi výrobci vrtulníků pojmem. Jejich bitevní helikoptéry budí respekt. Typ S-76 se hojně využívá třeba jako letecká záchranka či v ropném a plynárenském průmyslu. Po světě jich létá bezmála 900, z toho asi 103 s označením B, jenž si rychle získal oblibu u VIP hostů. Je tak prostorný, že se mu přezdívá limuzína ve vzduchu. Hned deset státu jej používá k přepravě prezidentů.

Majestátní mašina si okamžitě získala i srdce Bryanta. Vrtulníkem létal vlastně denně. I přes svoji výšku v něm našel komfort pro svoje sportem zhuntované tělo. Poslední let se mu stal osudným. A zdejší šerif Alex Villanueva musel po tragédii vydat mimořádný příkaz, který znemožňuje veřejnosti přístup na místo nehody, kam se vydaly výpravy zvědavců...