Dostanou kluby miliony?

Na podzim roku 2006 se shromáždění ligových klubů shodlo, že kluby rozdělí navíc šestnáct milionů korun z projektu STES. Klub, který přiláká v průměru nejvíc diváků, bude profitovat nejvíce.
Projekt před dvěma lety slavně odprezentovali na tiskové konferenci. Jenže teď, když se vítězové těší na slušnou injekci, kluby z druhého pólu pomyslného žebříčku chtějí projekt znovu projednat.
Vše je prý nejasné. A tak bude zářijové jednání ligových klubů zřejmě hodně divoké.
Fanoušci si vyberou i dresy |
Ředitel Baníku Ostrava TOMÁŠ TRUCHA ochotně prozradil recept na to, jak přilákat diváky do ochozů. Průměrnou návštěvu jste dokázali udržet nad jedenácti tisíci. Jak? Každý se o něco snaží. V čem Baník ostatní kluby předčí? Myslíte, že o prémii od STESu můžete přijít? |
Výsledky projektu i klíč, podle něhož si kluby peníze mají dělit, má k dispozici firma STES a nechce je prozatím zveřejnit, dokud si kluby neudělají jasno. Podle informací Sportu dopadl nejlépe ostravský Baník, který na svá utkání nalákal v průměru 11 tisíc diváků a měl by podle speciálního klíče navíc vyinkasovat více než pět milionů korun. Sparta, kterou chtělo vidět v průměru kolem devíti tisíc diváků, by si přišla na částku vyšší než čtyři miliony korun.
„My především děkujeme našim věrným fanouškům. Ty peníze, které máme dostat, jsou pochopitelně příjemné,“ uvedl Jakub Otava mluvčí Sparty. A připustil, že ví o tom, že se projekt, či výše finančního plnění, momentálně části klubů nelíbí.
V Ostravě jsou právem hrdí na zájem, který o Baník je. „V závěru soutěže jsme opravdu chtěli udržet naši návštěvnost nad jedenácti tisíci diváků. To jsme dokázali. Je vidět, že naši fanoušci za Baníkem stojí. Jsou nejlepší a nejvěrnější. Na nějakou finanční prémii jsme při tom nemysleli. Ale je to pochopitelně příjemná záležitost,“ říká výkonný ředitel Baníku Tomáš Trucha.
Někdo je proti
Peníze měly úspěšné kluby inkasovat v průběhu léta. Nicméně se zdá, že část klubů je najednou proti. „Prostě zjistily, že sousedova koza váží víc. A to je v Česku jaksi neodpustitelné,“ charakterizuje situaci vlivný funkcionář, který však nechce být jmenován.
Argumenty odpůrců již odsouhlaseného před víc než rokem avizovaného scénáře? Mají svou logiku. „Onu částku měl totiž STES vyprodukovat navíc a o ni se měly kluby následně dělit. Tady se odměny počítají z peněz, které měly kluby inkasovat přímo. To je chyba, jelikož je to na úkor těch menších klubů. Já při zasedání dozorčí rady STES celou věc napadnu. A myslím, že nebudu sám. Teď profituje jen pět klubů. Ostatním je základní částka z příjmu reklamy STES snížena. To nejde,“ přináší argumenty Jaromír Gajda, předseda představenstva olomoucké Sigmy.
A podobný názor mají údajně i další kluby, například Brno či Teplice. Právě severočeský klub o diváka pečuje příkladně. Nabízí nejširší škálu občerstvení, funguje také dětská tribuna. Ale návštěvnost negativně ovlivňují specifika regionu, infrastruktura. A negativní roli hrají i časté televizní přenosy.
Tématické dny
Co na to šéf ligového shromáždění? „Situací se bude zabývat příští ligové shromáždění, které se sejde v září,“ je jediná formulace z úst Jaroslava Vacka, šéfa tohoto orgánu a místopředsedy svazu. Víc nechce celou situaci komentovat.
Jak se dělí 16 milionů? |
Ostrava 5,2 mil. Kč Sparta 4,5 mil. Kč Slavia 1,6 mil. Kč Bohemians 1905 1 mil. Kč Ostatní klubyčástky v řádu statisíců či desetitisíců |
Šéf ligy Ivo Lubas říká, že jde o dobrou aktivitu, která pomáhá lákat diváky na stadion, ale vše je v rukou STES. Jan Kinda, ze STESu celou záležitost nekomentuje. Má připravenou celou částku a čeká na pokyn ligových klubů, co že s ní má dělat.
A čím si kluby s největší návštěvností nalákali diváka? Třeba tématickými dny. „Když se hrálo na Martina, měli na zápas Martiny, Martinové a obyvatelé slovenského Martina vstup zdarma. Nebo jsme na některé zápasy zavedli cenové zvýhodnění typu tři lístky za cenu dvou, dva za cenu jednoho,“ popisuje snahy svého klubu Igor Bruzl, mluvčí Baníku.
V Ostravě nechápou, proč se o financích polemizuje. „Zástupce Baníku byl tehdy na ligovém shromáždění, které takové rozdělení peněz přijalo. Hlasování vzešlo kvůli velkému tlaku sponzorů na STES, aby se pokusil zvýšit návštěvnost na stadionech, a všechny kluby s tím i souhlasily. My do takového projektu investovali své prostředky, tak proč by se teď zase měly měnit podmínky? Ať se každý chytí za nos a snaží se fanoušky dostat na stadion. Na Bazaly k nám šedesát sedmdesát procent lidí dojíždí, až desítky tisíc diváků nám ubraly večerní televizní přenosy, proto navýšení diváckého zájmu vnímáme jako výsledek práce celého klubu. Každý má stejnou možnost,“ zlobí se šéf Baníku Tomáš Trucha.
Na Spartě losovali o zájezdy na atraktivní zahraniční ligy. „Třeba jsme vyslali letecký zájezd na Arsenal. Když se losovalo o cestu do Norimberka, připravili jsme občerstvení v německém stylu,“ poodhaluje rudou kuchyni mluvčí klubu Otava.
Snažili se zbytečně? Kdo pochybil? Ligové shromáždění, STES, nebo někdo jiný? Odprezentovali tehdy skutečnou realitu? Na příštím shromáždění zástupců klubů, tedy v září, bude opravdu asi hodně divoko!