Velká cena Itálie byla skvělou ukázkou toho, co je to Grand Prix závodění. A že zajímavost a napínavost závodu není přímo úměrná počtu předjížděcích manévrů.
Bravurně vypointovaná infarktová kvalifikace vedoucí k postavení dvou červených Ferrari v první řadě na okruhu v Monze byl vzrušující příběh sám o sobě. V neděli pak neustálá stíhací jízda v rozmezí jedné sekundy. Čekání na sebemenší chybu nebo urputná snaha využít předjížděcího systému DRS.
Ferrari vypálilo Mercedesu rybník nečekanou zastávkou a vypadalo to, že Mercedes na ni neuměl zareagovat a že Ferrari po osmi letech na Monze vyhraje. Pak ale přišlo chladnokrevné mučení, během kterého nemilosrdný Mercedes předurčil Ferrari k pomalé a bolestné porážce.
Načasování výměny pneumatik bylo o tom, kdo jako první najde odvahu něco udělat. Všichni ostatní už pak jen reagují. Räikkönen zajel do boxů ve 20. kole a Hamilton už před tím měl instrukci, že ať udělá Räikkönen v daném kole cokoli, Hamilton udělá přesný opak: Jestli Räikkönen zůstane na dráze, Hamilton zajede do boxů. Räikkönen zajel do boxů, Hamilton pokračoval dál!
Navenek to vypadalo, jako kdyby Mercedes chvíli nevěděl, jak reagovat. Hamilton zůstal na dráze ještě dalších osm kol a jeho náskok na Räikkönena, který se na trať vrátil za ním, rychle klesal. Takže když Hamilton zajel do boxů, vrátil se 5 sekund za Räikkönenem! Vypadalo, že je rozhodnuto. Místo toho ale byla zahájena poslední fáze válečného tažení Mercedesu. Ten využil toho, že na trati pořád ještě byl Hamiltonův týmový kolega Valtteri Bottas. Který zpomalil tak, aby znepříjemnil život za ním jedoucímu Räikkönenovi.
Efekt? Hamiltonovi nečinilo problém po několika kolech Räikkönena dohnat. Ten o průšvihu s Bottasem věděl a snažil se jej za každou cenu předjet. Tahle agresivní jízda ale rychle opotřebovávala pneumatiky, které byly navíc o osm kol starší než ty na Hamiltonově autě.
Když Bottas zajel do boxů ve 35. kole, začal Räikkönenův boj o přežití. Auto klouzalo čím dál více a v důsledku zničeného povrchu gum rostly také vibrace. Räikkönen podlehl ve 45. kole, osm kol před cílem… Mercedes a Hamilton tuhle partii uhráli skvěle a vyhráli zaslouženě. A zjevně mu vůbec nevadilo, že obětoval stupně vítězů pro Valtteriho Bottase. Ten svou černou prací pro Hamiltona prohrál souboj s Maxem Verstappenem. Osud tomu chtěl, že po vzájemné kolizi mezi oběma piloty dostal Verstappen časový trest, takže se štěstím se Bottas na bednu beztak dostal! Hořké stupně vítězů pro italské Tifosi.
Byla to pořádná sůl do rány vytvořené kiksem Sebastiana Vettela v prvním kole. Horlivě přistoupil k souboji s Hamiltonem, který si v nájezdu do druhé šikany na Monze vybojoval skvělou pozici. Vettel se odmítl vzdát, ale jen do Hamiltona narazil, dostal smyk a propadl v pořadí na konec. Byla to chyba zbytečná. I ze třetí příčky za Hamiltonem mohl Vettel Räikkönenovi pomoci.
Problém je v tom, že Vettel nejede na tým, ale na sebe. Když to byl Räikkönen, a ne Vettel, kdo vyhrál sobotní kvalifikaci, místo radosti přišla jen výhrůžka ve stylu „o tom si promluvíme později“. Vettel si žádá týmovou režii, která nepřichází a neuvědomuje si, že jeho soupeřem je Hamilton, a ne Räikkönen. Po zbytečných chybách v Německu, kde vypadl z prvního místa, a Francii, kde po kolizi s Bottasem dojel až pátý, přišel o velký počet bodů. Jedná se o chyby, kterým se musí pilot s ambicemi na zisk titulu mistra světa vyhnout, než bude pozdě.