Expert: Kreuziger může mít každý den nové kolo

Cyklistická Tour de France začne již v sobotu a on je přímo u pramene cyklistických inovací. Zdeněk Loffelmann, šéf zastoupení značky Specialized pro východní Evropu, která se stará i o českou jedničku Romana Kreuzigera, přirovnává kola hvězd k monopostům formule 1. Však také byl u toho, když se vyráběl nový model ve spolupráci s motoristickou stáji McLaren.
Nejlepší cyklisté sice jezdí na sériově vyráběných kolech, která si může koupit každý, kdo je ochoten utratit zhruba 200 tisíc korun. Následně na nich ale ladí detaily na míru, jež určují novou dimenzi. „Profíci si upravují geometrii rámu, aby kolo bylo postavené vyloženě na výkon,“ říká Zdeněk Löffelmann.
V čem je tedy největší rozdíl mezi drahým strojem profesionála a amatéra?
„Jde o identická kola, ale skoro všichni závodníci si nechávají udělat nižší hlavu rámu. Tím získají nižší posed a mají lepší aerodynamiku. Je to celkem komplikované, musí se tomu uzpůsobit celý posed a nastavení se provádí v laboratořích. Naše společnost je v tomhle nejdál. Máme lékaře, kteří vynalezli metodu pro optimální posed zvanou BG Fit, která pomůže každému. Ještě nikdo si na ní nestěžoval a už na sebe nechal sáhnout i Alberto Contador, který si do toho dlouho nechtěl nechat mluvit. Nyní si to nemůže vynachválit.“
Kola dnešních profesionálů jsou lehká, tuhá a poslouchají na slovo, takže vypadají dokonale. Dá se na nich ještě vůbec něco vylepšit?
„Je to už pár let pořád dokola. Zásadní je kombinace co nejnižší váhy s co nejvyšší tuhostí. To jsou principy, které se sice nemění, ale pro nás je výzva tyto parametry neustále zdokonalovat. Klíčová je tuhost ve středu kola, kam se zjednodušeně řečeno přenáší energie ze šlapání. Další je vertikální tuhost, ta je zase důležitá při spurtech, aby kolo drželo a nekroutilo se pod jezdcem. Na tom se dá pracovat pořád.“
Je velký problém to, že kvůli limitu Mezinárodní cyklistické unie musí kolo vážit alespoň 6,8 kilogramů?
„V tom problém není, protože zákazníci chtějí stále lehčí výrobky. Už nyní umíme díky lehkým karbonovým vláknům vyrobit mnohem lehčí kolo. U závodníků se na tyto modely zase může dát závaží.“
Zmínil jste karbon, který je ve vrcholové cyklistice nezbytný. V čem se ale kola těch nejlepších liší, když jde o stejný materiál?
„Sice to na první pohled nevypadá, ale každé kolo je jiné. Výroba dobrého karbonového rámu je drahá a složitá. Startovní čára je pro všechny stejná. Designéři každé firmy mají k dispozici určitý počet karbonových vláken. Konečný výrobek se ale liší v tom, jak na sebe vývojáři karbonová vlákna poskládají. Například kolik dají vrstev a jakým směrem. Právě tohle je klíčové, protože to dá rámu konečnou váhu a tuhost.“
Podle čeho se rozhodujete, jak vlákna poskládáte?
„Podle zkušeností a testů. Výhodou karbonu je, že známe jeho vlastnosti, takže můžeme dělat modelace rámů na počítači. Díky tomu pak umíme například určit, kde by mohl materiál prasknout. Hodně nám také pomohla spolupráce se stájí formule 1 McLaren. Oni jsou ve výrobě z karbonu mnohem dál.“
Co vám to přineslo?
„Vytvořili jsme s nimi nový model Specialized Venge. Fakt rychlé kolo, které má i spurtér Mark Cavendish. Vývoj byl neuvěřitelný. Ukázali nám nové postupy. V motorismu umí lépe přemýšlet zejména o aerodynamických detailech. Je to ale know-how, o kterém se nemluví. O našich nejlepších kolech se dá říct, že jsou to formule a hvězdy na to slyší. Ať už jde o Contadora, Cavendishe nebo Čechy. Na silnici máme největší hvězdy Romana Kreuzigera i Františka Raboně, v terénu zase Jaroslava Kulhavého.“
Je Kreuziger ohledně svého kola puntičkář?
„Měl jsem ho možnost poznat a záleží mu na tom, což je ale normální, protože to řeší každý. Co vím, tak mu naše firma pomohla především s nastavením posedu na časovkářském kole, kde se mu zvedl výkon o 11 wattů, to může v celkovém součtu Tour de France udělat i několik desítek vteřin. Zlepšil a zefektivnil přenos síly při šlapání.“
Je hvězda jeho formátu ve výběru vybavení nějak omezená?
„Vůbec, je pro nás prioritou. Stáje sice mají domluvené, kolik mají kol, ale třeba Kreuziger má neomezené možnosti. Kdykoliv něco potřebuje, dostane to a když to trochu přeženu, mohl by mít každý den nové kolo. Jde o neomezenou materiálovou podporu. Třeba letos na Giru, když vezl bílý dres, měl během pár hodin nové kolo v bílém designu. Jelikož ale ctím konkurenci, tak musím říct, že je toto norma. V tomto ohledu jsou všechny kvalitní firmy špičkové.“
Trendy profipelotonu na Tour de France
Elektronické řazení (foto elektro)
Po šesti letech od svého vzniku se z elektronické řazení stává stále častější pomocník elitních profesionálů. Zatím ho však nabízí pouze japonská firma Shimano na své luxusní sadě Dura-Ace.
Od příštího roku pak přijde na trh další model pojmenovaný Ultegra. Konkurenční značky italské Campagnollo a americký SRAM stále spoléhají na mechanické řazení.
V případě elektroniky už přitom nejde o experimenty, ale o nový směr. Řazení je absolutně spolehlivé a při přehazování se automaticky seřizuje přesmykač podle potřeby.
Mechanici tak mají velmi ulehčenou práci. Jedinou nutnou údržbou je výměna baterie, která však bez potíží vydrží 5 tisíc kilometrů. Jedinou nevýhodou je mnohem vyšší váha. Elektronika přidá cyklistům závaží přibližně půl kilogramu.
Cena: 39 999 Kč
Systém SRM (foto meric sily)
Cyklisté jsou dnes během jízdy online a experti na počítači sledují jejich výkon. Může ze to měřič síly s bezdrátovým přenosem dat zvaný SRM. Zjednodušeně jde o luxusní sporttester, který umí detailně ukázat, co cyklista potřebuje. Nejlepší ho využívají v tréninku i v závodech, aby mohli sledovat, jak tělo reaguje v určitých fázích etap na zátěž. Systém obsahuje kromě měřiče síly rovněž kliky s převodníky a váží 910 gramů. K tomu má i hrudní pás a bezdrátový snímač rychlosti. Během jízdy přijímá kódovaná data a ukládá je pro pozdější stažení a analýzu v počítači. Kromě výkonu zaznamenává také údaje o rychlosti, tepové frekvenci, spotřebě energie, nadmořské výšce a teplotě.
Cena: 101 400 Kč
Více čtěte v dnešní příloze Trendy
- jaká jsou kola hvězd Alberta Cantadora, Andyho Schlecka, Marka Cavendishe a Fabiana Cancellary
- zbraně Romana Kreuzigera: rozbor vybavení české jedničky