Romana Barboříková
Premium
29. dubna 2022 • 12:00

Talent skončil po nehodě na vozíku, teď v ruském týmu: Jsem optimista

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
V čem se Pardubice zlepšily? Pánik - bez komentáře. Marinčin by chyběl hodně
PRVNÍ DOJEM: Vsetín by si měl pomoct přesilovkami. Naskočí do baráže Jágr?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Nejdřív obrovská euforie z životního vítězství… A pak cesta domů v pyžamu, protože v oblečení s logem Gazpromu by to bylo riskantní. I to prožil Mathias Vacek, jeden z největších českých cyklistických talentů, během týdne. Kvůli odebrání licence jeho ruskému zaměstnavateli stále neví, co s ním v dohledné době bude. V porovnání s tím, co absolvoval před čtyřmi lety, kdy měl vážnou nehodu, to prý ale nic není. „Jsem optimista. Koukám dopředu a věřím, že budu brzy závodit.“



Na kole seděl od malička, stejně tak i běžkoval. V obou sportech sbíral Mathias Vacek ve svých kategoriích titul za titulem. S o dva roky starším bratrem Karlem se už tehdy při závodění na kole hecovali. Jenže pak přišla rána. Při autonehodě utrpěl těžký úraz a nadějný sportovec, kterému všichni říkají Mates, skončil na invalidním vozíku. Nemusíte s ním strávit moc času, abyste pochopili, že tenhle kluk se nevzdává a jen tak něco ho nerozhodí.

Na kolo se tak časem vrátil a nechal talent skloubený s dřinou vyplout na povrch. Povedlo se mu to do takové míry, že si toho všimli i manažeři velkých týmů z nejvyšších pater cyklistiky a už předloni s ním stáj Trek-Segafredo podepsala smlouvu, která mu zaručuje nástup v tomto celku od příštího roku. Jenže ještě před tím musí vyřešit aktuální nepříjemnou situaci. Aby se vyzávodil, šel na dva roky do druhodivizního celku Gazrpom-RusVelo. Ten však, jen pár dnů poté, kdy v jeho dresu Vacek vyhrál etapu na závodu Kolem Spojených arabských emirátů, skončil kvůli ruskému vpádu na Ukrajinu.

Musel to být pořádný veletoč. Jeden den jste nejmladším vítězem etapy v podniku kategorie World Tour a pár dnů poté jste v podstatě bez práce.
(hořce se pousměje) „Když jsem vyhrál závod, ještě jsem to potom chvíli nebral moc vážně, neuvědomoval jsem si to, ale je to samozřejmě těžké. Nemá však cenu se z toho hroutit, koukám dopředu a snad to všechno brzo vyjde a budu závodit. Za věci, které se teď ve světě dějí, my závodníci nemůžeme, ale je pochopitelné, že tým odstavili kvůli ruskému vedení, ruskému sponzorovi.“

Euforie z vítězství byla velká?
„To bylo obrovský. Je to neskutečný.“

Čekali jste zrušení týmu, když začala ruská invaze na Ukrajinu?
„Nevím, jestli jsme to my závodníci čekali. Možná někdo jiný. Asi se nám to ani nesnažili nějak před závody říkat, nějak nás rozrušit. Ale pak bohužel přišla zpráva o odebrání licence, což s námi trošku zatřáslo.“

Dozvěděli jste se to, když jste se připravovali na závody v Itálii. Jak to tam vypadalo?
„Den před tím už nám řekli, že nesmíme oficiálně vozit týmové hadry. Už to nám bylo divné. Vyrazili jsme na závody, sundali všechny polepy z aut. A večer před závodem, kdy už jsme si skoro připínali čísla, nám oznámili, že je konec.“

MATHIAS VACEK

Narozen: 12. června 2002 (19 let)
Disciplína: silniční cyklistika
Tým: do 1. 3. 2022 Gazprom-RusVelo, od 1. 1. 2023 Trek-Segafredo
Největší úspěchy: vítězství v etapě na Kolem Spojených arabských emirátů (2022), 10. místo v bodovací soutěži na Kolem Spojených arabských emirátů (2022), 6. místo celkově na Závodu míru U23 (2021). 3. místo na MČR U23 (2021) – časovka, 1. místo na MEJ (2020) – časovka
Zajímavost: Ještě před pár lety se společně s cyklistikou věnoval i běžeckému lyžování, ve kterém se mu také dařilo, a na republikových šampionátech sbíral tituly ve svých kategoriích.

Hned jste zkusil jednat s Trekem, nebo jste čekali, až vás Gazprom oficiálně uvolní?
„Nějaké dva týdny jsme čekali, jestli se to nebude dát nějak řešit. Pak už bylo jasné, že to nebude jednoduché a začal jsem komunikovat s Trekem.“

Přibližte prosím situaci s týmem Trek-Segafredo.
„Jde o to, že tým má momentálně 31 závodníků, což je maximální možná hranice povolená pravidly. V této situaci ale vedení požádalo UCI (Mezinárodní cyklistikou unii) o výjimku, aby mě mohli vzít jako dvaatřicátého a mohl jsem za ně závodit už teď. Jenže UCI stále mlčí.“

Máte nějaký plán B, kdyby to v Treku teď nevyšlo?
„Určitě, mám nějaké menší kontinentální týmy. Ale priorita je Trek, a když ne, dohodnu se s mým manažerem a Trekem, abych mohl závodit jinde, než se dostanu k nim.“

Smlouva na příští sezonu je ale jasně daná, že?
„Ano, a to je pro mě taky motivace.“

Dal jste si nějaký deadline, do kdy budete čekat?
„S Trekem jsme byli dohodnutí, že kdyby nic a nešel bych ani do Tirolu, což je

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Koupit
Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud