Nezastavitelné torpédo: Mark Cavendish

Na posledních 180 metrech je jako torpédo, umí vyvinout rychlost až 70 kilometrů v hodině. Mark Cavendish je králem cyklistických spurtů, což potvrdil triumfem ve druhé i třetí etapě Tour de France.
Za úžasnou statistikou stojí i dokonalá taktika, kterou jistí vláček spolujezdců z týmu Columbia HTC.
Legendy dob minulých jako Mario Cippolini či Erik Zabel měli vždy k ruce jednoho pomocníka, který jim před cílovým sprintem čistil cestu, aby mohli šetřit síly. Současné stálice Alesandro Petacchi či Tom Boonen si zase vystačí se třemi domestiky. Zkušení třicátníci se nyní i s velkou podporou krčí ve stínu 24letého mladíka z britského ostrova Man.
Cavendisova stáj Columbia HTC dovedla během dvou let systém hromadných dojezdů k dokonalosti. To prokázala i včera, když díky větru roztrhala peloton a dovezla svou hvězdu do cíle s náskokem 41 vteřin. Důvod enormní snahy? Spurterský klenot a dvojnásobný světový šampion na dráze má zálusk na zelený trikot pro vítěze bodovací soutěže Tour.
Díky úspěchům ve dvou dnech ho zatím drží a aby to tak zůstalo, má k ruce hned pět asistentů. Během vrcholu v podobě francouzského etapového podniku se navíc jedná o cyklisty, kteří by sami mohli pomýšlet na etapový vavřín.
„Mám opravdu inteligentní a výkonné kolegy. Když vidíte práci těchto kluků, je to něco neuvěřitelného,“ uznává s radostí 24letá kometa, jež přitom ještě ve dvaceti pracovala v bance. Až pak ho trenéři přemluvili pro vrcholový sport.
Sestava v přesně daném pořadí Bernhard Eisel, Bert Grabsch, George Hincapie, Tony Martin a Mark Renshaw se sešikuje do čela pelotonu vždy nejpozději dvacet kilometrů před cílem a pro zbytek startovního pole začínají jatka. Všichni jmenovaní dokázali vybojovat titul své země v časovce, Hincapie pomohl vyhrát všech sedm Tour Lanci Armstrongovi, Grabsch je dokonce úřadující mistr světa v jízdě proti chronometru.
Jejich rychlost je extrémní. Podle statistik se jim v tu chvíli ukazuje na tachometrech číslice 55-65 kilometrů v hodině. „Proto v taktice není extra záhada.
Máme v týmu celkem sedm národních mistrů v časovkách. Tím je to dané. Jsme rychlí a Mark ví, že v háku nemusí poslední kilometry používat sílu. Nikdo v té rychlosti není schopen jet za námi, ostatní spurtéři musí na vítr, zatímco se Mark šetří,“ říká František Raboň.
Český člen týmu Columbia je rovněž domácím šampionem v časovce. Nyní v sestavě chybí, ale pro Cavendishe pracoval loni na Giru d´Italia, kde hvězda vyhrála čtyři etapy. Na Tour zaznamenal stejnou bilanci a s nedělním úspěchem sbírku rozšířil na pět vítězství.
Bíložlutý vláček je dokonalý stoj, který sestavil manažer Bob Stapleton. Eisel a Grabsch nastartují tempo a zabrání jakýmkoliv pokusům o únik. Hincapie se dostane na špici tři kilometry před cílem a vybírá ideální pozici.
Martin přichází ke slovu 1,5 kilometru před páskou, Renshaw pak musí na posledních pěti stech metrech udržet maximální rychost a vyvézt Cavendishe.
Ten kontroluje situaci a 180 metrů před finišem zaútočí. Jeho šlachovitá postava má díky zkušenostem z dráhy skvělou techniku a taktika slaví většinou úspěch.
Brit už takto letos vyhrál 17 etap v závodech nejvyšší kategorie včetně slavné klasiky Milán-San Remo. Tu přitom většinou vyhrávají jen ostřílení veteráni. Přemožitele našel jen ve dvou případech.
Nejčastěji mu asistoval Renshaw, jenž by přitom sám mohl vyhrávat a mnoho elitních týmu ho láká do svých řad. „Samozřejmě chci jednou být jedničkou. Mám své vlastní ambice, ale teď mě tým platí, abych pomáhal Markovi.
Hodně se u toho naučím,“ vysvětluje 26letý Australan. „S Markem jsme přátelé, spolupráce klape. Má velkou výhodu, že je menší než ostatní spurtéři a nemusí vyvinout takový výkon, aby byl rychlý.“
Jedna věc však Cavendishovi dlouho chyběla. Schopnost přejet kopce. Proto loni vzdal Tour. Letos je prý připraven. Zhubl pár kilo a rád by dovezl zelený trikot až do cíle v Paříži.
„Taktika je jednoduchá. chci dokončit a vyhrát na té cestě co nejvíc etap.“ V součtu s loňskem jich už má na kontě šest. Je téměř jisté, že tuto sbírku na „Staré dámě“ ještě letos rozšíří.