GP Španělska: Maldonado senzačním vítězem

info text•Zdroj: Formule1.cz
Formule 1 letos nachystala divákům skvělou podívanou. V dosavadních pěti závodech sezóny vyhrál pokaždé jiný jezdec.
Formule 1 se vrátila po zámořské předehře do Evropy. Úvodní čtyři velké ceny poznaly čtyři různé vítěze, týmy mají za sebou třídenní testování v Mugellu z minulého týdne a nenašli bychom mezi nimi jediný, který by nepřivezl do Španělska řadu vylepšení na svém autě. To mohlo zamíchat dosavadním rozložením sil. Pokud ale někdo očekával, že se o výkonnosti některých vozů dozví více již v kvalifikaci, měl smůlu. Strategie a snaha ušetřit rychle opotřebující se pneumatiky zvítězila nad touhou být první, což byl případ především Red Bullu a Mercedesu. Jen Lewis Hamilton (McLaren), Pastor Maldonado (Williams) a Fernando Alonso (Ferrari) do toho šli naplno a po právu se stali nejrychlejšími muži kvalifikace. Jenže Hamiltonovi nepřáli sportovní komisaři a po kvalifikaci jej diskvalifikovali pro odstavení auta na trati po závěrečném pokusu. Na pole position se tak posunul Pastor Maldonado a do první řady s ním nastoupil domácí Fernando Alonso.Start
Z první řady se dobře odlepili jak Pastor Maldonado, tak Fernando Alonso. Venezuelan tlačil pilota Ferrari k pravému okraji, ale férově mu tam nechával přesně tolik místa, kolik bylo třeba na šířku jednoho monopostu. Ani to nezabránilo Alonsovi, aby předvedl bojovné srdce a v nájezdu do první zatáčky měl dvoumetrový náskok. Za zatáčkou už za bouřlivého aplausu španělských diváků jasně vedl. Za tuto dvojici se po povedeném startu zařadili Kimi Räikkönen (Lotus) a Nico Rosberg (Mercedes). Naopak velmi špatný start předvedl Mark Webber (Red Bull), který se propadl až za Felipeho Massu (Ferrari). Smůlu měl Sergio Pérez (Sauber), který si při kontaktu s Romainem Grosjeanem (Lotus) poškodil pneumatiku, dostal se mimo dráhu a poté musel k mechanikům pro nové obutí.
Od třetího kola, kdy bylo možné používat systém DRS, se čelo začalo mírně natahovat. Zato ve středu startovního pole se dál tvrdě bojovalo o každý metr. Dopředu se také posouval Lewis Hamilton, který startoval z poslední pozice, ale ve čtvrtém kole se už nacházel na sedmnácté pozici. Jako první zahájili regulérní přezouvání pneumatik se směsí soft na směs hard jezdci Red Bullu, Mark Webber v šestém a Sebastian Vettel v sedmém kole. Od desátého kola pak už mířil do boxů jeden jezdec za druhým.Schumacher a Senna končí v kačírku
Ve třináctém kole přišla první skutečně dramatická chvíle letošní GP Španělska. Předcházelo jí problematické předjetí Bruna Senny (Williams) Romainem Grosjeanem. O něco podobného se na konci cílové rovinky pokusil Michael Schumacher. Německý pilot Mercedesu naznačil útok zleva, na stejnou stranu uhnul Senna. Michael Schumacher tedy srovnal auto na střed dráhy, kam se pomalu vracel i Williams před ním. Snad velký rozdíl v rychlostech obou monopostů způsobil, že došlo ke kolizi, po níž oba zůstali v kačírku. Michael Schumacher skončil s rozbitým vozem v závodě okamžitě a nesl to dost nelibě. Bruno Senna se pokusil vrátit s poškozenou zadní pneumatikou k mechanikům, ale nedojel a odstavil svůj Williams v páté zatáčce.
Ne právě dobře se závod vyvíjel pro Marka Webbera. Po prvním pit stopu se propadl na 22. pozici. Pomalu se propracovával středem startovního pole, jenže v 18. kole začal ztrácet na rychlosti a před něj se dostali během jediného kola čtyři jezdci. Logicky následoval okamžitý odjezd k mechanikům, kteří mu připravili nejen čerstvé pneumatiky, ale také nový nos. Symbolicky tak zahájil druhou sérii zastávek v boxech, které se plně rozjela po 20. kole závodu, kdy bylo pořadí: Fernando Alonso, Pastor Maldonado (ztráta 1,7 s), Kimi Räikkönen (8,1), Romain Grosjean (20,8), Nico Rosberg (25,1), Sebastian Vettel (26,0), Jenson Button (27,0), Kamui Kobayashi (27,6) ...
Ve 27. kole nastal zásadní obrat ve vývoji závodu. Pastor Maldonado už měl za sebou druhý pit stop (ve 24. kole přezul ze směsi hard opět na hard) a jel jedno rychlé kolo za druhým. Fernando Alonso zamířil k mechanikům o tři kola později a to pilotu Williamsu stačilo k tomu, aby převzal vedení, které v následující fázi velké ceny bez problému bránil. Pokračoval také souboj mezi Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem o pátou pozici, kterou přerušilo až rozhodnutí sportovních komisařů udělit brazilskému jezdci Ferrari a také Sebastinu Vettelovi trest průjezdem boxovou uličkou za nesnížení rychlosti v úseku, kde byly vyvěšeny žluté vlajky.
Desítka nejlepších byla v polovině závodu (33. kolo) seřazena takto: Pastor Maldonado, Fernando Alonso (ztráta 7 s), Kimi Räikkönen (21), Romain Grosjean (35), Lewis Hamilton (43), Nico Rosberg (46), Jenson Button (47), Kamui Kobayashi (47), Sebastian Vettel (53) a Nico Hülkenberg (57). O tři kola později byl penalizován Charles Pic (Marussia) za nerespektování modrých vlajek, ale trest už si neodpykal, protože dobrovolně zajel přímo do garáže a jako čtvrtý jezdec po Narainu Karthikeyanovi (HRT), Brunu Sennovi a Michaelu Schumacherovi odstoupil ze závodu. V 41. kole se k této čtveřici přidal Sergio Pérez, jemuž mechanici špatně připevnili pravé zadní kolo a pilot Sauberu musel vzdát. V tu chvíli sváděli zajímavý souboj Jenson Button, Felipe Massa a Paul di Resta (Force India), z něhož nejlépe vyšel britský pilot McLarenu. Nespokojenost s chováním monopostů dál vládla u Red Bullu. Sebastian Vettel podobně jako Mark Webber před ním při zastávce v boxech měnil nejen pneumatiky, ale také přední křídlo.Maldonado uhájil vedoucí pozici před Alonsem
O následujícím osudu závodu mohly rozhodnout další zastávky v boxech, v pořadí již třetí. Pastor Maldonado opět zamířil o něco dříve k mechanikům než Fernando Alonso. Tentokrát Williamsu pit stop příliš nevyšel a Maldonado ztratil 3 až 4 sekundy. Fernando Alonso se přesto na první pozici nevrátil, ale rozhodně zmenšil svou ztrátu a v následujících kolech ji zcela smazal. Od 50. kola jezdili oba vedoucí piloti v těsném závěsu. Oproti očekávání ale přímý útok od Alonsa stále nepřicházel. V 55. kole bylo pořadí v top 10 následující: Pastor Maldonado, Fernando Alonso (ztráta 1,3 s), Kimi Räikkönen (18,5), Romain Grosjean (35,4), Nico Rosberg (53,6), Kamui Kobayashi (55,6), Lewis Hamilton (63,8), Jenson Button (65,2), Sebastian Vettel (67,6) a Nico Hülkenberg (78,0).
Zatímco se v souboji o vítězství už nic neměnilo, Sebastian Vettel úspěšně zaútočil na Jensona Buttona a posunul se na osmou pozici. Podobně se podařilo vylepšit si postavení Kamuii Kobayashimu na úkor Nica Rosberga, v tu chvíli se nacházel jezdec Sauberu již na páté pozici a vyrovnal tak své nejlepší umístění ve velké ceně. Mezitím Vettel dostal chuť na další sousto a velmi rychle se dotáhl na sedmého Lewise Hamiltona, jehož pneumatiky měly za sebou téměř 30 kol. Úřadující mistr světa potřeboval jediné kolo, než se dostal před druhý McLaren. obdobně dopadl do té doby šestý Nico Rosberg.
Cílovou rovinkou nakonec projel poprvé vítězně Pastor Maldonado, který tak udělal obrovskou radost včerejšímu oslavenci, 70letému Franku Williamsovi. Druhé místo uhájil Fernando Alonso, který v posledních kolech místo útoku na vedoucí pozici musel hájit své postavení před rychle se přibližujícím Kimi Räikkönenem. Tato trojice vystoupala na pódium.
VÝSLEDKY GP ŠPANĚLSKA – neděle 13. května 2012:
pořadí | číslo | jezdec | tým | kol | čas |
1 | 18 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW34 | 66 | 1:39:09.145 |
2 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari F2012 | 66 | +0:03.195 |
3 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E20 | 66 | +0:03.884 |
4 | 10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E20 | 66 | +0:14.799 |
5 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari C31 | 66 | +1:04.641 |
6 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB8 | 66 | +1:07.576 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W03 | 66 | +1:17.919 |
8 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes MP4-27 | 66 | +1:18.140 |
9 | 3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-27 | 66 | +1:25.246 |
10 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes VJM05 | 65 | - 1 kolo |
11 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB8 | 65 | - 1 kolo |
12 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 65 | - 1 kolo |
13 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR7 | 65 | - 1 kolo |
14 | 11 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM05 | 65 | - 1 kolo |
15 | 6 | Felipe Massa | Ferrari F2012 | 65 | - 1 kolo |
16 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT01 | 65 | - 1 kolo |
17 | 21 | Vitalij Petrov | Caterham-Renault CT01 | 65 | - 1 kolo |
18 | 24 | Timo Glock | Marussia-Cosworth MR-01 | 64 | - 2 kola |
19 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT-Cosworth F112 | 63 | - 3 kola |
Závod nedokončili | |||||
20 | 15 | Sergio Pérez | Sauber-Ferrari C31 | 37 | - 29 kola |
21 | 25 | Charles Pic | Marussia-Cosworth MR-01 | 35 | - 31 kola |
22 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth F112 | 22 | - 44 kola |
23 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes F1 W03 | 12 | - 54 kola |
24 | 19 | Bruno Senna | Williams-Renault FW34 | 12 | - 54 kola |