Mé největší vítězství, radoval se po GP Button

V lijáku kraloval Button
V lijáku kraloval Button
Jenson Button slaví první letošní vítězství
Závod musel být přerušen
Vettel byl v čele od začátku
Počasí jezdcům nepřálo
6
Fotogalerie
ČTK
Formule 1
Začít diskusi (0)

Své jubilejní desáté vítězství v mistrovství světa formule 1, jehož dosáhl v dramatické deštivé Velké ceně Kanady, označil Jenson Button za největší v kariéře. Britský pilot McLarenu byl v průběhu závodu šestkrát boxech a klesl až na 21. místo, přesto dokázal v posledním kole donutit k chybě úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela a triumfovat.

Kanadská Grand Prix v Montrealu byla v neděli na dvě hodiny přerušena kvůli silnému dešti a dojížděla se ještě na částečně mokré trati. Závod, v němž vyjel pětkrát zpomalovací vůz, tak skončil více než čtyři hodiny po startu.

"Tohle byl určitě můj nejlepší závod. Budu si ho pamatovat hodně dlouho," uvedl mistr světa z roku 2009 Button, jenž měl v průběhu Velké ceny kolize s týmovým kolegou a krajanem Lewisem Hamiltonem a Španělem Fernandem Alonsem na ferrari. Ani jeden z nich závod nedokončil.

"I kdybych nevyhrál, úžasně jsem si to užil," řekl Button po své první výhře v Severní Americe. "Když se prokousáváte dopředu celým polem, je to skoro stejná zábava jako vítězství," dodal jednatřicetiletý Brit.

Button se sice po kontaktech s Hamiltonem a Alonsem a trestu v podobě projetí boxy za nedodržení rychlosti za safety carem ocitl v jedné chvíli až na 21. pozici, kolo před koncem už však dýchal na záda do té doby suverénnímu lídrovi Vettelovi. Třiadvacetiletý německý šampion tlak neustál, udělal nečekanou chybu v šikaně a Button se před něj lehce dostal.

"Vedli jsme ve všech kolech kromě toho posledního - tedy části toho posledního," posteskl si pilot týmu Red Bull. "Byla to pravděpodobně jediná chyba, kterou jsem v závodě udělal. Byl jsem trochu dlouhý. Kdyby byla trať suchá, nebyl by problém, ale vjel jsem na mokro a pro něj pak bylo jednoduché mě předjet," popsal Vettel svou chybu.

Navzdory ztracenému nedělnímu vítězství má mladý Němec letos skvělou bilanci pěti výher a dvou druhých míst a útočí na druhý titul za sebou. V čele průběžného pořadí má 161 bodů, o 60 více než nově druhý Button.

Celkově třetí zůstal Vettelův týmový kolega Mark Webber z Austrálie, jenž byl třetí i v závodě. V jeho závěru spolu s Buttonem předjeli německou legendu Michaela Schumachera, jemuž tak těsně unikly první stupně vítězů po loňském návratu do formule 1.

"Odjíždím z Kanady s jedním okem smějícím se a druhým plačícím. Nejsem si jistý, zda mám být nadšený, nebo smutný," řekl sedminásobný světový šampion a sedminásobný vítěz Grand Prix Kanady. "Samozřejmě bych se tady strašně rád dostal na pódium, ale i když to na konci nevyšlo, můžeme být s výsledkem spokojeni," dodal pilot Mercedesu.

Bez bodů skončila snaha o obhajobu loňského triumfu v Kanadě pro Hamiltona, jenž tak klesl v průběžném pořadí z druhého místa na čtvrté. Ze závodu musel odstoupit po nepovedeném pokusu o předjetí Buttona, jenž ho v dešti zřejmě neviděl a náhlým manévrem ho poslal do zdi.

"Měl jsem pocit, že se dostávám před něj, když najednou zabočil, ať už mě viděl nebo ne, a já byl ve zdi. Tohle se ale v závodech stává," poznamenal Hamilton.

Button se po závodě svému parťákovi omluvil, ve zpětných zrcátkách ho prý skutečně neviděl. "Mluvil jsem o tom s Lewisem a shodli jsme se, že to prostě byla jedna z těch věcí, k jakým občas dochází. Omluvil jsem se mu, fakt jsem nic neviděl," dodal vítěz.

Button i celá Velká cena se vzhledem ke dlouhému přerušení a chaotickému průběhu postarali o několik historických rekordů. Button se stal prvním pilotem, jenž byl v polovině závodu na posledním místě, a přesto vyhrál. Zároveň jako první zvítězil navzdory šesti zastávkám v boxech, kde strávil celkem 2:21 minuty, což je další rekord.

Grand Prix trvala i s přerušením 4:04:39,537 hodiny, čímž o více než čtvrt hodiny překonala dosavadní nejdelší závod z Nürburgringu 1954. Rekordních je také 30 odjetých kol za zpomalovacím vozem. S oficiální průměrnou rychlostí 74,864 km/h, do níž se započítává i dvouhodinová pauza, byla Velká cena Montrealu také nejpomalejší v historii.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů