Jiří Uhlíř
14. prosince 2011 • 07:31

Synovec legendy Bruno Senna: Ayrtona jsem porážel na skútru!

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
PRVNÍ DOJEM: Jágr v kondici, Kladno jede. Smoleňák vzýval pána z Vysočiny
Samek o Slavii a italském trápení: Těžký půlrok. Řešil se návrat do Česka
VŠECHNA VIDEA ZDE

S legendárním pilotem si v dětství hrál. Bruno Senna se svým slavným strýcem Ayrtonem Sennou trávil prázdninové chvilky na farmě. Závodil proti němu na vodních skútrech a motokárách. Až do smrtelné havárie v roce 1994, při které trojnásobný mistr světa zemřel. „Nejvíce mě inspiroval jeho přístup k životu“, říká v rozhovoru pro Sport brazilský pilot, který je momentálně ve formuli 1 bez angažmá.



Ayrton Senna o něm kdysi prohlásil: „Pokud si myslíte, že jsem dobrý, tak počkejte na mého synovce.“ Jenže Bruno Sennovi po tragické události během GP San Marina zakázala matka závodit. Až po několika letech mohl konečně vyjet s monopostem na okruh. „Časová ztráta byla pro mě handicapem,“ říká Senna, který byl v Praze uvést filmový dokument SENNA.

Kolikrát jste viděl velice uznávaný film SENNA?
„Pouze jednou. A to na premiéře v Brazílii, což bylo skoro před rokem. Takže včera jsem to viděl po druhé. Myslím, že film má opravdu hodně dobrých momentů. Například pohledy do našeho soukromí s rodinou a pak hlavně ty jezdecké záběry ze starých monopostů. Ačkoliv jsem součástí rodiny, neustále jsem se tam dozvídal něco nového. Bylo to poučné.“

Může tento film vyhrát prestižní cenu Oscar?
(úsměv) „To by bylo naprosto úžasné. Film ale nebyl prvotně stvořený proto, aby vyhrával ceny.“

Je možné, že úspěch filmu vás dostane pod větší tlak?
„Absolutně ne. Film je hlavně poctou mému strýci, probouzí jeho duch. A tak to lidi cítí.“

Slyšel jsem, že se o příběh vašeho strýce zajímal také Hollywood. Co byste říkal tomu, kdyby hlavní roli hrál Antonio Banderas?
„Ano, byly tady určité snahy. My jsme ale volili cestu dokumentu, zaručuje totiž větší kreativitu. Ale Banderas má také latinskou krev, mohlo by to vypadat celkem věrohodně.“

Je pravda, že jste Ayrtona Sennu porážel na vodním skútru?
(úsměv). „Ano, občas. Nebylo to moc férové, protože jsem byl v dětském věku, takže velice lehký. Na rozbouřeném moři jsem ale proti Ayrtonovi neměl šanci. Když bylo moře ploché bez vln, porazil jsem ho. Byla s ním opravdu legrace, závodil jsem proti němu také na motokárách.“

Čím vás Ayrton nejvíce inspiroval?
„Hlavně přístupem k životu. Byl to muž, který se snažil dělat všechno na maximum a vždycky se pokoušel dělat jen to nejlepší. Líbil se mi jeho přístup ke vzdělání. Byl to rodinný typ, když byl doma, užíval si to. Často si hrál s dětmi, snažil se odpočinout od motoristického stresu. Nebyla s ním nuda, vymýšlel různé vtípky, například občas opepřil jídlo.“

Slyšel jsem také, že vaším dalším vzorem je Michael Schumacher. Proč?
„Michael je velice talentovaný a úspěšný jezdec. On má hlavně skvěle připravenou strategii na daný závod. Mým největším vzorem je ale samozřejmě Ayrton.“

Pamatujete si na den, kdy vám v roce 1994 v Imole zemřel váš strýc?
„Ano. Byli jsme s dědečkem na farmě. Dívali jsme se na závod a najednou jsem viděl, že došlo k havárii. V tu dobu jsem byl dítě, nepochopil jsem, jak moc vážné to bylo. Myslel jsem, že se Ayrton chystá seskočit z auta a jít pryč. To se však nestalo. Pořád jsem si myslel, že bude v pořádku. Bohužel… Pamatuji si ten celý den jako sérii různých událostí. Trvalo mi docela dlouho pochopit, že se jedná o špatné zprávy. Byl to šok. Ale ne takový, aby mě odradil od závodění.“

Bruno Senna přijel do Prahy uvést film o svém slavném strýci
Bruno Senna přijel do Prahy uvést film o svém slavném strýci

Jak by se Ayrton Senna, trojnásobný mistr světa, tvářil na nové prvky v F1 jako KERS a DRS?
„Formule 1 se opravdu hodně změnila, přibyly různé elektronické věci. V minulosti takové zlepšováky nebyly, přesto se závodilo velice rychle. Ayrton byl puristou, miloval motokáry. Systémy KERS a DRS by považoval za umělý způsob zatrakťování závodů F1. Jsou to ale prvky pro piloty, kteří chtějí být na trati odvážnější – zlehčují předjíždění. Ayrton by je určitě užíval. Také s novými pneumatikami Pirelli je to zajímavé. Museli jsme s nimi zajistit dobrou strategii, vhodně naplánovat zastávky v boxech. Nové pneumatiky zlepšily sledovanost. Pro příští rok se chystají další změny mezi směsmi, což by mělo přinést divoké situace na trati.“

Momentálně jste ale bez angažmá. Jak moc je náročné se dostat do F1?
„Extrémně náročné, ano. Musíte být opravdu na správném místě ve správný čas, mít kontakty na správné lidi. Těžce o místo bojovat.“

A jaký je váš aktuální stav? V letošním roce jste závodil za Lotus Renault…
„Ano, mluvím s několika týmy. U většiny z nich je možné vyjednávat o místu v závodní sedačce. Doufám, že získám konkurenceschopný vůz, ve kterém bych mohl ukázat své možnosti a nastartovat svoji kariéru.“

Do Lotusu přišel Kimi Räikkönen a Romain Grosjean, tím pádem jste musel odejít vy a Rus Vitalij Petrov. Je možné, že se stanete rezervním pilotem tohoto týmu?
„Je to jedna z možností. Já bych ale radši v příštím roce samozřejmě závodil.“

A váš názor na Sebastiana Vettela, který ničí startovní pole? Podle skotského pilota Paula Di Resty za to může hlavně jeho úžasný vůz…
„To samozřejmě také, ale stejný monopost má také Mark Webber. A přesto Vettel svého týmového kolegu jednoznačně poráží. Jednoduše dělá nejlepší práci.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud