GP Německa: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Tiskovka po kvalifikaci na GP Německa
Tiskovka po kvalifikaci na GP NěmeckaZdroj: xbpimages.com
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Projděte si analýzu sobotní kvalifikace na GP Německa včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí.

Největšími favority na pole position před kvalifikací na GP Německa byli Nico Rosberg (Mercedes) a Sebastian Vettel (Red Bull). Nakonec se ale na první místo startu nedělního závodu nepostaví ani jeden z německých jezdců. Rybník jim vypálil Lewis Hamilton (Mercedes), který stál na pole position již před týdnem při své domácí velké ceně na okruhu Silverstone.

O nadvládě týmů Red Bull a Mercedes, kterou prokazovaly již v průběhu přípravných tréninků, svědčí skutečnost, že jako jediné si dovolily v první části kvalifikace nepoužít měkkou směs. Náskok před konkurencí pak potvrdily přesvědčivým výkonem v rozhodující, závěrečné části.

V ní chtěl Lewis Hamilton rozhodnout o svém vítězství již prvním pokusem (1:29,501 min). Sebastian Vettel se vzepjal k odpovědi (1:29,501 min) a na chvíli převzal vedení. Jenže pilot Mercedesu kontroval časem 1:25,398 min a nenechal nikoho na pochybách, že jeho monopost W04 je momentálně nejrychlejším autem formule 1.

PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
14Felipe MassaFerrari F1381:30.547005
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:30.676+0:00.129+0:00.1293
33Fernando AlonsoFerrari F1381:30.709+0:00.162+0:00.0333
419Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:31.081+0:00.534+0:00.3725
510Lewis HamiltonMercedes F1 W041:31.131+0:00.584+0:00.0505
611Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:31.132+0:00.585+0:00.0015
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:31.181+0:00.634+0:00.0495
88Romain GrosjeanLotus-Renault E211:31.242+0:00.695+0:00.0614
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:31.269+0:00.722+0:00.0275
1015Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:31.320+0:00.773+0:00.0519
119Nico RosbergMercedes F1 W041:31.322+0:00.775+0:00.0026
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:31.322+0:00.775+0:00.00011
132Mark WebberRed Bull-Renault RB91:31.428+0:00.881+0:00.1065
146Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:31.498+0:00.951+0:00.0709
1518Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:31.629+0:01.082+0:00.1316
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:31.681+0:01.134+0:00.0529
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:31.693+0:01.146+0:00.0128
1816Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:31.707+0:01.160+0:00.0146
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:32.937+0:02.390+0:01.2308
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:33.063+0:02.516+0:00.1269
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:33.734+0:03.187+0:00.6718
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:34.098+0:03.551+0:00.3648
107% hranice1:36.885splnili všichni

„Je to neskutečné,“ zářil po vyhrané kvalifikaci Lewis Hamitlon, který s takovým výsledkem příliš nepočítal. „Od prvního tréninku jsem se potýkal s problémy, druhý a třetí trénink byla přímo katastrofa. Dnes dopoledne byla moje ztráta propastná. Museli jsme před kvalifikací udělat na autě řadu změn a doufali jsme, že to pomůže. Jsem na toto pole position velmi pyšný, nedávají se ale za něj body, takže důležitější je přeci jen zítřek.“

Nico Rosberg, týmový kolega Lewise Hamiltona, takové počáteční potíže neměl a v kvalifikaci pomýšlel hodně vysoko. Snad proto se tým Mercedes domníval, že může vypustit závěr druhé části kvalifikace a šetřit pneumatiky. Jenže trať během několika minut nečekaně zrychlila a před Rosberga se posouval jeden jezdec za druhým. Na reakci už týmu nezbyl čas.

Německý pilot neskrýval rozčarování: „Neuvěřitelné, opravdu k naštvání! Jak mohl tým takto podcenit změnu v rychlosti okruhu. Horší už to být nemohlo.“ Rosberg svaluje vinu za neúspěch na tým: „Nevedli jsme o tom diskusi, bylo to rozhodnutí týmu. Oni zodpovídají za to, že sledují, jak to vypadá na trati a jak se vyvíjejí časy ostatních.“ Šéf týmu Ross Brawn to tak jednostranně jako jeho jezdec ale nevidí: „Jeho kolo také nebylo optimální.“

Nebýt tohoto zaváhání německé stáje, neměl by to tým Red Bull tak snadné se ziskem druhé a třetí pozice na startu. Nico Rosberg rozhodně počítal s umístěním v první řadě. Takto mají Sebastian Vettel a Mark Webber před sebou jen Lewise Hamiltona a kromě toho sedí v autech, která jsou známa svou závodní rychlostí. To si uvědomuje i Hamilton: „Jejich výkonnost v závodě je velmi dobrá.“

DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
14Felipe MassaFerrari F1381:29.825006
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:29.852+0:00.027+0:00.0276
33Fernando AlonsoFerrari F1381:29.962+0:00.137+0:00.1106
41Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:29.992+0:00.167+0:00.0303
58Romain GrosjeanLotus-Renault E211:30.005+0:00.180+0:00.0136
610Lewis HamiltonMercedes F1 W041:30.152+0:00.327+0:00.1473
72Mark WebberRed Bull-Renault RB91:30.217+0:00.392+0:00.0653
819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:30.223+0:00.398+0:00.0066
911Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:30.231+0:00.406+0:00.0086
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:30.269+0:00.444+0:00.0387
119Nico RosbergMercedes F1 W041:30.326+0:00.501+0:00.0574
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:30.697+0:00.872+0:00.3717
136Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:30.933+0:01.108+0:00.2367
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:31.010+0:01.185+0:00.0778
1515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:31.010+0:01.185+0:00.0006
1618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:31.104+0:01.279+0:00.0946
107% hranice1:36.112splnili všichni

Naději na první vítězství v domácí velké ceně neztrácí ani Sebastian Vettel: „V každém případě jsme jim blíže jak v Silverstone. Myslím, že na zítřejší závod jsme dobře vyzbrojeni. Auto se chová dobře. Byla to jedna z lepších kvalifikací, i když nestojím zcela vpředu.“

Po dopoledním tréninku to vypadalo, že Lotus poněkud ztrácí půdu pod nohama a že pozici třetí síly startovního pole z pátečních tréninků bude muset přenechat italské stáji Ferrari. Jenže kvalifikace vynesla Kimiho Räikkönena (4. místo) a Romaina Grosjeana (5. místo) zpátky do předních řad. Fernando Alonso a Felipe Massa se naopak museli sklonit i před rychlostí celkově šestého Daniela Ricciarda (Toro Rosso).

Australan Ricciardo ožil ve chvíli, kdy před minulým závodem ve Velké Británii oznámil Mark Webber, že na konci této sezóny odejde z formule 1. Jako člen juniorky Red Bullu by měl být za určité výkonnosti logickou náhradou za svého krajana. Daniel Ricciardo svým výkonnostním skokem a jistotou, s jakou postupuje do kvalifikační top 10 a sbírá body v závodech, zcela zastínil týmového kolegu Jeana-Erica Vergneho.

Zastavme se ještě u Ferrari. Oba piloti italské stáje překvapivě nastoupili do závěrečné části kvalifikace na tvrdší směsi, což je poněkud handicapovalo a snad i proto je předstihli Daniel Ricciardo a oba jezdci Lotusu. Za tímto krokem je třeba vidět upřednostnění závodní strategie před nejistým výsledkem kvalifikace, v níž monoposty F138 nejsou tak dobré jako ve vlastním závodě.

TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:29.398006
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:29.501+0:00.103+0:00.1036
32Mark WebberRed Bull-Renault RB91:29.608+0:00.210+0:00.1076
47Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:29.892+0:00.494+0:00.2846
58Romain GrosjeanLotus-Renault E211:29.959+0:00.561+0:00.0676
619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:30.528+0:01.130+0:00.5695
74Felipe MassaFerrari F1381:31.126+0:01.728+0:00.5986
83Fernando AlonsoFerrari F1381:31.209+0:01.811+0:00.0836
107% hranice1:35.655nesplnili
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28-:--.----:--.----:--.---4
1011Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32-:--.----:--.----:--.---2

Podobně uvažovali při uvědomění si rychlosti svých monopostů dva poslední účastníci závěrečných kvalifikačních bojů, Jenson Button (McLaren) a Nico Hülkenberg (Sauber). Ti v třetí části nezajeli žádný čas, čímž si ponechali volné ruce ve volbě pneumatik pro úvodní závodní stint. Nemusejí tedy použít směs, na níž dosáhli svůj nejlepší čas, a mohou volit mezi směsí soft a medium.

Umístění jednoho ze Sauberů mezi desítkou nejrychlejších lze tak jako tak považovat za úspěch, jak dokládají slova Nica Hülkenberga: „Být v top 10 je pro nás samozřejmě skvělá věc. Nechali jsme za sebou některá auta, která byla ještě minulý týden výrazně rychlejší než my. Od včera jsme naše auto vylepšovali a trochu jsme experimentovali s jeho nastavením. To nám otevřelo cestu vpřed. Netvrdím, že budeme schopni bojovat s Red Bully nebo Mercedesy, ale porvat se o sedmé, osmé či deváté místo by mělo být v našich silách.“

Určitým zklamáním je umístění jezdců indické stáje Force India. Zejména když se Adrianu Sutilovi v pátek tolik dařilo. Příčinu je třeba hledat v Sutilově nefunkčním DRS a když k tomu připočteme velmi vyrovnané výsledky druhé části kvalifikace, vyjde nám z toho, proč německý pilot skončil před branami top 10.

Bez překvapení jsou pak startovní pozice tradiční britské stáje Williams, která si udržuje odstup od poslední řady jen proto, že tu mají předplacenou dva nejslabší týmy Caterham a Marussia.

Začít diskuzi