GP Německa: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Projděte si analýzu sobotní kvalifikace na GP Německa včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí.
Největšími favority na pole position před kvalifikací na GP Německa byli Nico Rosberg (Mercedes) a Sebastian Vettel (Red Bull). Nakonec se ale na první místo startu nedělního závodu nepostaví ani jeden z německých jezdců. Rybník jim vypálil Lewis Hamilton (Mercedes), který stál na pole position již před týdnem při své domácí velké ceně na okruhu Silverstone.
O nadvládě týmů Red Bull a Mercedes, kterou prokazovaly již v průběhu přípravných tréninků, svědčí skutečnost, že jako jediné si dovolily v první části kvalifikace nepoužít měkkou směs. Náskok před konkurencí pak potvrdily přesvědčivým výkonem v rozhodující, závěrečné části.
V ní chtěl Lewis Hamilton rozhodnout o svém vítězství již prvním pokusem (1:29,501 min). Sebastian Vettel se vzepjal k odpovědi (1:29,501 min) a na chvíli převzal vedení. Jenže pilot Mercedesu kontroval časem 1:25,398 min a nenechal nikoho na pochybách, že jeho monopost W04 je momentálně nejrychlejším autem formule 1.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:30.547 | 0 | 0 | 5 |
2 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:30.676 | +0:00.129 | +0:00.129 | 3 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:30.709 | +0:00.162 | +0:00.033 | 3 |
4 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.081 | +0:00.534 | +0:00.372 | 5 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.131 | +0:00.584 | +0:00.050 | 5 |
6 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:31.132 | +0:00.585 | +0:00.001 | 5 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.181 | +0:00.634 | +0:00.049 | 5 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.242 | +0:00.695 | +0:00.061 | 4 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.269 | +0:00.722 | +0:00.027 | 5 |
10 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.320 | +0:00.773 | +0:00.051 | 9 |
11 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.322 | +0:00.775 | +0:00.002 | 6 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.322 | +0:00.775 | +0:00.000 | 11 |
13 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.428 | +0:00.881 | +0:00.106 | 5 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.498 | +0:00.951 | +0:00.070 | 9 |
15 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.629 | +0:01.082 | +0:00.131 | 6 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:31.681 | +0:01.134 | +0:00.052 | 9 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:31.693 | +0:01.146 | +0:00.012 | 8 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:31.707 | +0:01.160 | +0:00.014 | 6 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:32.937 | +0:02.390 | +0:01.230 | 8 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:33.063 | +0:02.516 | +0:00.126 | 9 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:33.734 | +0:03.187 | +0:00.671 | 8 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.098 | +0:03.551 | +0:00.364 | 8 |
107% hranice | 1:36.885 | splnili všichni |
„Je to neskutečné,“ zářil po vyhrané kvalifikaci Lewis Hamitlon, který s takovým výsledkem příliš nepočítal. „Od prvního tréninku jsem se potýkal s problémy, druhý a třetí trénink byla přímo katastrofa. Dnes dopoledne byla moje ztráta propastná. Museli jsme před kvalifikací udělat na autě řadu změn a doufali jsme, že to pomůže. Jsem na toto pole position velmi pyšný, nedávají se ale za něj body, takže důležitější je přeci jen zítřek.“
Nico Rosberg, týmový kolega Lewise Hamiltona, takové počáteční potíže neměl a v kvalifikaci pomýšlel hodně vysoko. Snad proto se tým Mercedes domníval, že může vypustit závěr druhé části kvalifikace a šetřit pneumatiky. Jenže trať během několika minut nečekaně zrychlila a před Rosberga se posouval jeden jezdec za druhým. Na reakci už týmu nezbyl čas.
Německý pilot neskrýval rozčarování: „Neuvěřitelné, opravdu k naštvání! Jak mohl tým takto podcenit změnu v rychlosti okruhu. Horší už to být nemohlo.“ Rosberg svaluje vinu za neúspěch na tým: „Nevedli jsme o tom diskusi, bylo to rozhodnutí týmu. Oni zodpovídají za to, že sledují, jak to vypadá na trati a jak se vyvíjejí časy ostatních.“ Šéf týmu Ross Brawn to tak jednostranně jako jeho jezdec ale nevidí: „Jeho kolo také nebylo optimální.“
Nebýt tohoto zaváhání německé stáje, neměl by to tým Red Bull tak snadné se ziskem druhé a třetí pozice na startu. Nico Rosberg rozhodně počítal s umístěním v první řadě. Takto mají Sebastian Vettel a Mark Webber před sebou jen Lewise Hamiltona a kromě toho sedí v autech, která jsou známa svou závodní rychlostí. To si uvědomuje i Hamilton: „Jejich výkonnost v závodě je velmi dobrá.“
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:29.825 | 0 | 0 | 6 |
2 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:29.852 | +0:00.027 | +0:00.027 | 6 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:29.962 | +0:00.137 | +0:00.110 | 6 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.992 | +0:00.167 | +0:00.030 | 3 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:30.005 | +0:00.180 | +0:00.013 | 6 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:30.152 | +0:00.327 | +0:00.147 | 3 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.217 | +0:00.392 | +0:00.065 | 3 |
8 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:30.223 | +0:00.398 | +0:00.006 | 6 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:30.231 | +0:00.406 | +0:00.008 | 6 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:30.269 | +0:00.444 | +0:00.038 | 7 |
11 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:30.326 | +0:00.501 | +0:00.057 | 4 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:30.697 | +0:00.872 | +0:00.371 | 7 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:30.933 | +0:01.108 | +0:00.236 | 7 |
14 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:31.010 | +0:01.185 | +0:00.077 | 8 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.010 | +0:01.185 | +0:00.000 | 6 |
16 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.104 | +0:01.279 | +0:00.094 | 6 |
107% hranice | 1:36.112 | splnili všichni |
Naději na první vítězství v domácí velké ceně neztrácí ani Sebastian Vettel: „V každém případě jsme jim blíže jak v Silverstone. Myslím, že na zítřejší závod jsme dobře vyzbrojeni. Auto se chová dobře. Byla to jedna z lepších kvalifikací, i když nestojím zcela vpředu.“
Po dopoledním tréninku to vypadalo, že Lotus poněkud ztrácí půdu pod nohama a že pozici třetí síly startovního pole z pátečních tréninků bude muset přenechat italské stáji Ferrari. Jenže kvalifikace vynesla Kimiho Räikkönena (4. místo) a Romaina Grosjeana (5. místo) zpátky do předních řad. Fernando Alonso a Felipe Massa se naopak museli sklonit i před rychlostí celkově šestého Daniela Ricciarda (Toro Rosso).
Australan Ricciardo ožil ve chvíli, kdy před minulým závodem ve Velké Británii oznámil Mark Webber, že na konci této sezóny odejde z formule 1. Jako člen juniorky Red Bullu by měl být za určité výkonnosti logickou náhradou za svého krajana. Daniel Ricciardo svým výkonnostním skokem a jistotou, s jakou postupuje do kvalifikační top 10 a sbírá body v závodech, zcela zastínil týmového kolegu Jeana-Erica Vergneho.
Zastavme se ještě u Ferrari. Oba piloti italské stáje překvapivě nastoupili do závěrečné části kvalifikace na tvrdší směsi, což je poněkud handicapovalo a snad i proto je předstihli Daniel Ricciardo a oba jezdci Lotusu. Za tímto krokem je třeba vidět upřednostnění závodní strategie před nejistým výsledkem kvalifikace, v níž monoposty F138 nejsou tak dobré jako ve vlastním závodě.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:29.398 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.501 | +0:00.103 | +0:00.103 | 6 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.608 | +0:00.210 | +0:00.107 | 6 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:29.892 | +0:00.494 | +0:00.284 | 6 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:29.959 | +0:00.561 | +0:00.067 | 6 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:30.528 | +0:01.130 | +0:00.569 | 5 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.126 | +0:01.728 | +0:00.598 | 6 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:31.209 | +0:01.811 | +0:00.083 | 6 |
107% hranice | 1:35.655 | nesplnili | |||||
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 4 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 |
Podobně uvažovali při uvědomění si rychlosti svých monopostů dva poslední účastníci závěrečných kvalifikačních bojů, Jenson Button (McLaren) a Nico Hülkenberg (Sauber). Ti v třetí části nezajeli žádný čas, čímž si ponechali volné ruce ve volbě pneumatik pro úvodní závodní stint. Nemusejí tedy použít směs, na níž dosáhli svůj nejlepší čas, a mohou volit mezi směsí soft a medium.
Umístění jednoho ze Sauberů mezi desítkou nejrychlejších lze tak jako tak považovat za úspěch, jak dokládají slova Nica Hülkenberga: „Být v top 10 je pro nás samozřejmě skvělá věc. Nechali jsme za sebou některá auta, která byla ještě minulý týden výrazně rychlejší než my. Od včera jsme naše auto vylepšovali a trochu jsme experimentovali s jeho nastavením. To nám otevřelo cestu vpřed. Netvrdím, že budeme schopni bojovat s Red Bully nebo Mercedesy, ale porvat se o sedmé, osmé či deváté místo by mělo být v našich silách.“
Určitým zklamáním je umístění jezdců indické stáje Force India. Zejména když se Adrianu Sutilovi v pátek tolik dařilo. Příčinu je třeba hledat v Sutilově nefunkčním DRS a když k tomu připočteme velmi vyrovnané výsledky druhé části kvalifikace, vyjde nám z toho, proč německý pilot skončil před branami top 10.
Bez překvapení jsou pak startovní pozice tradiční britské stáje Williams, která si udržuje odstup od poslední řady jen proto, že tu mají předplacenou dva nejslabší týmy Caterham a Marussia.