GP Německa: Nelehké Vettelovo vítězství

Mistr světa formule 1 Němec Sebastian Vettel vyhrál poprvé v kariéře domácí Velkou cenu a triumf si náležitě užíval na stupních vítězů i se šampaňským
Mistr světa formule 1 Němec Sebastian Vettel vyhrál poprvé v kariéře domácí Velkou cenu a triumf si náležitě užíval na stupních vítězů i se šampaňskýmZdroj: EPA
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Analytické ohlédnutí za GP Německa, v níž Sebastian Vettel konečně zvítězil v červenci a navíc poprvé před domácím publikem.

Sebastian Vettel konečně prolomil prokletí a poprvé v kariéře pilota formule 1 zvítězil v červenci. A nejen to. Poprvé si odvezl pohár pro vítěze z domácí německé velké ceny, která pro něj doposud zůstávala nedobytným územím. Od 7. července 2013 to ale neplatí a trojnásobný šampión smazal jedno z posledních bílých míst na mapě světových okruhů, které ještě nepokořil.

Významu vítězství odpovídala radost pilota Red Bullu krátce poté, co protnul s minimálním náskokem cílovou pásku. V rádiu byl slyšet jeho vítězný ryk: „Jo, jo, jo! Húúú! Díky chlapci. Byl to tvrdý závod. Rozhodně to nebylo snadné.“

Sebastian Vettel měl pravdu, v cíli jej dělila od druhého Kimiho Räikkönena pouhá sekunda a o jeho triumfu rozhodovaly podstatné maličkosti. Například ta, že Finovy pneumatiky s měkkou směsí, které přezul do závěrečné fáze závodu, už měly za sebou šest kol z předcházejících tréninků. Přesto poskytovaly jezdci Lotusu o něco lepší přilnavost než Vettelova směs medium a možná stačilo zastavit u mechaniků o jedno nebo dvě kola dříve, aby finále závodu na Nürburgringu vypadalo jinak.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:29.398006
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:29.501+0:00.103+0:00.1036
32Mark WebberRed Bull-Renault RB91:29.608+0:00.210+0:00.1076
47Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:29.892+0:00.494+0:00.2846
58Romain GrosjeanLotus-Renault E211:29.959+0:00.561+0:00.0676
619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:30.528+0:01.130+0:00.5695
74Felipe MassaFerrari F1381:31.126+0:01.728+0:00.5986
83Fernando AlonsoFerrari F1381:31.209+0:01.811+0:00.0836
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28-:--.----:--.----:--.---4
1011Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32-:--.----:--.----:--.---2
119Nico RosbergMercedes F1 W041:30.326004
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:30.697+0:00.371+0:00.3717
136Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:30.933+0:00.607+0:00.2367
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:31.010+0:00.684+0:00.0778
1515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:31.010+0:00.684+0:00.0006
1618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:31.104+0:00.778+0:00.0946
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:31.693008
1816Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:31.707+0:00.014+0:00.0146
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:33.063+0:01.370+0:00.1269
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:33.734+0:02.041+0:00.6718
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:34.098+0:02.405+0:00.3648
2220Charles PicCaterham-Renault CT031:32.937+0:01.244+0:01.2308
důvod odsunutípředčasná výměna převodovky (+5 míst)
107% hranice1:36.885splnili všichni

Celkově dramatický závod totiž neztratil nic z napětí ani ve svém závěru. Po 39. kolech, tedy těsně před zastávkami v boxech předních jezdců, bylo pořadí na bodovaných pozicích následující: Vettel, Grosjean (ztráta 0,7 s), Räikkönen (1,8), Alonso (4,3), Button (8,6), Hamilton (12,4), Perez (17,6), Maldonado (19,9), Sutil (21,4) a Ricciardo (22,6).

Ve 40. kole zastavil Romain Grosjean potřetí u mechaniků Lotusu. Na trať se vrátil opět na tvrdší směsi. O kolo později vybavil tým Red Bull Sebastiana Vettela také čerstvou směsí medium. Pořadí mezi nimi se přitom neměnilo a Vettel si dál držel naději na vítězství. Do té doby třetí Kimi Räikkönen ovšem setrvával na okruhu a stále se neměl k tomu, aby také on absolvoval třetí zastávku.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel3softmediummediummediumxxxxxx
2Mark Webber3softmediummediummediumxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso3mediummediummediumsoftxxxxxx
4Felipe Massa0mediumxxxxxxxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button2mediummediumsoftxxxxxxxxx
6Sergio Pérez2softmediummediumxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen3softmediummediumsoftxxxxxx
8Romain Grosjean3softmediummediummediumxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg3mediummediummediumsoftxxxxxx
10Lewis Hamilton3softmediummediummediumxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg3mediummediummediumsoftxxxxxx
12Esteban Gutiérrez3softmediummediummediumxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta2softmediummediumxxxxxxxxx
15Adrian Sutil3softmediummediummediumxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2mediummediumsoftxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2mediummediumsoftxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne1softmediumxxxxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo3softmediummediummediumxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic3softmediummediummediumxxxxxx
21Giedo van der Garde3softmediummediummediumxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi2softmediummediumxxxxxxxxx
23Max Chilton4softmediummediummediummxxx

V týmu Red Bull stoupala nervozita. Co má Räikkönen za lubem? Dalších nekonečně dlouhých osm kol trvalo, než i pilot Lotusu zamířil do pit lane. V tu chvíli měl náskok na Vettela 13,8 sekundy. To na převzetí vedení v závodě nestačilo, jenže na okruh se vrátil na měkké směsi a se ztrátou pouhých 3,9 sekundy za Vettelem, který se mezitím zařadil zpátky do čela velké ceny.

Kimimu Räikkönenovi stačilo pět kol, aby překonal týmového kolegu Romaina Grosjeana. Ten ani podle očekávání nekladl žádný odpor. Do konce závodu zbývalo posledních pět kol, které měl Fin na dostižení Vettela a případný pokus o jeho předjetí.

„Jsem velmi šťastný, že závod trval jen šedesát kol a ne jedenašedesát nebo dvaašedesát,“ uvědomoval si Sebastian Vettel nebezpečí, jaké mu od Kimiho Räokkönena hrozilo. „Nakonec to ale vyšlo, jsem velmi šťastný! Kimi v závěru tvrdě útočil. Pokusili se s pneumatikami o jinou taktiku, mě ale nakonec přálo i to štěstí.“

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
13Fernando AlonsoFerrari F1381:33.4680051
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:33.767+0:00.299+0:00.29957
317Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:33.972+0:00.504+0:00.20556
410Lewis HamiltonMercedes F1 W041:34.156+0:00.688+0:00.18457
51Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:34.164+0:00.696+0:00.00859
69Nico RosbergMercedes F1 W041:34.181+0:00.713+0:00.01755
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:34.201+0:00.733+0:00.02049
811Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:34.244+0:00.776+0:00.04358
916Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:34.293+0:00.825+0:00.04956
108Romain GrosjeanLotus-Renault E211:34.576+0:01.108+0:00.28357
112Mark WebberRed Bull-Renault RB91:34.782+0:01.314+0:00.20655
1212Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:35.792+0:02.324+0:01.01056
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:35.816+0:02.348+0:00.02460
1419Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:35.982+0:02.514+0:00.16658
156Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:36.134+0:02.666+0:00.15250
1614Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:36.566+0:03.098+0:00.43243
1720Charles PicCaterham-Renault CT031:37.584+0:04.116+0:01.01851
1823Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:38.383+0:04.915+0:00.79947
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:38.509+0:05.041+0:00.12640
204Felipe MassaFerrari F1381:38.890+0:05.422+0:00.3813
2118Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:39.281+0:05.813+0:00.39112
2222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:39.844+0:06.376+0:00.56320

Kimi Räikkönen absolvoval GP Německa s mírným handicapem. Týmu špatně fungovalo rádiové spojení: „Já jsem je slyšel, ale oni mě ne. Spojení jsme měli vždy jen v určitém úseku okruhu. Přitom právě dnes bylo třeba hodně komunikovat. Nebyla to ideální situace. Toužili jsme po vítězství, jenže nám ještě scházelo něco na rychlosti. Být závod o něco delší, snad to i vyšlo,“ posteskl si šampión z roku 2007.

Díky velmi dobrému výkonu vystoupal na pódium s dvojicí Vettel – Räikkönen v cíli třetí Romain Grosjean. Na tento výsledek si zadělal již v úvodu velké ceny, v níž absolvoval dlouhý úvodní třináctikolový stint na měkké směsi (Vettel poprvé přezouval již v sedmém kole, Räikkönen v kole osmém). To jej vyneslo z páté pozice na druhou a týmový kolega Räikkönen se k němu přiblížil až při fázi se zpomalovacím vozem, který vedení závodu vyslalo na trať ve 23. kole po ohnivé show z motoru Cosworth v monopostu Julese Bianchiho. Požár Marussie okamžitě zlikvidoval automatický systém v autě, jenže to se pak samovolně rozjelo pozadu napříč tratí a safety car byl jediným řešením, jak neutralizovat závod a zabránit nehodě.

Ke svému výkonu na Nürburgringu Romain Grosjean řekl: „Chvílemi jsem si říkal, že bych mohl zaútočit na Seba. Red Bull byl ale příliš rychlý. Na závěr jsme si v týmu připravili rozdílné strategie. Myslím, že bylo správné použít na jednou autě pneumatiky s měkkou směsí a na druhém autě jiné. Kimiho směs soft byla v posledních kolech rychlejší. Přesto jsem šťastný, že jsem zase po čase vystoupal na pódium. Domnívám se, že jsme si to už nějaký čas za naše výkony zasloužili.“

Základ k premiérovému vítězství v domácím závodě položil Sebastian Vettel již na startu. Bez problému za sebou nechal Lewise Hamiltona (Mercedes), který startoval z pole position, a když odrazil útok týmového kolegy Marka Webbera v první zatáčce, opanoval čelo startovního pole. Rozhodně to však nebyla sólo jízda a pronásledovatele měl stále na dohled.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
19Nico RosbergMercedes F1 W04308,3299,0
214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06305,6303,4
310Lewis HamiltonMercedes F1 W04305,5300,3
415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06305,3301,3
511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32303,2298,8
66Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28303,1302,6
72Mark WebberRed Bull-Renault RB9301,9297,7
817Valtteri BottasWilliams-Renault FW35301,5302,0
97Kimi RäikkönenLotus-Renault E21301,5294,1
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28301,4301,8
1120Charles PicCaterham-Renault CT03301,4300,1
1221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03301,1300,1
131Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9300,1298,7
143Fernando AlonsoFerrari F138300,0300,3
1512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32298,7297,9
1623Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02298,5299,6
1716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35298,5299,2
188Romain GrosjeanLotus-Renault E21296,6297,6
1919Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8296,5299,2
2018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8295,0300,0
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02293,7299,0
224Felipe MassaFerrari F138281,1302,1

Kromě toho jednou Sebastiana Vettela vystrašila i technika: „Uprostřed závodu najednou vypověděl službu KERS. V dalším kole ale začal, zaplaťpánbůh, opět fungovat.“ Zato mechanici Red Bullu vyrobili při Webberově pit stopu chybu, kterou už nebylo možné vzít zpátky.

V osmém kole přijel Australan poprvé do boxů. Snaha odbavit ho co nejrychleji způsobila, že mechanik vpravo vzadu nestačil dotáhnout centrální matici a uvolněné 15kilové kolo srazilo k zemi jednoho z televizních kameramanů. Pro Webbera to znamenalo odstavit auto, nechat se odtlačit zpátky k boxovému stání a vrátit se na trať se ztrátou celého kola.

Přesto Mark Webber ještě jednu šanci dostal. Díky zpomalovacímu vozu na trati po Bianchiho defektu mu bylo podle pravidel umožněno vrátit se do stejného kola jako vedoucí jezdec závodu. To zkušenému Webberovi na rychlém Red Bullu stačilo, aby z poslední pozice, ale s minimalizovanou ztrátou postoupil během zbývajících 30 kol na bodovanou sedmou pozici.

„Nepovedla se nám zastávka v boxech. Od té chvíle byly veškeré naděje na vítězství pryč,“ řekl po závodě zklamaný Mark Webber. Podstatné však bylo, že zraněný kameraman byl převezen do vojenské nemocnice v Koblenci s jedinou zlomeninou, aniž by byl ohrožen jeho život. „To, že se kameramanovi vede dobře, je dobrá zpráva,“ oddechl si šéf Red Bullu Christian Horner.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP VELKÉ BRITÁNIE 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9601:41:14.711-182,896
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E2160+0:01.008+0:01.008182,866
38Romain GrosjeanLotus-Renault E2160+0:05.830+0:04.822182,721
43Fernando AlonsoFerrari F13860+0:07.721+0:01.891182,664
510Lewis HamiltonMercedes F1 W0460+0:26.927+0:19.206182,089
65Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2860+0:27.996+0:01.069182,057
72Mark WebberRed Bull-Renault RB960+0:37.562+0:09.566181,772
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2860+0:38.306+0:00.744181,750
99Nico RosbergMercedes F1 W0460+0:46.821+0:08.515181,498
1011Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3260+0:49.892+0:03.071181,407
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0660+0:53.771+0:03.879181,292
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR860+0:56.975+0:03.204181,197
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0660+0:57.738+0:00.763181,174
1412Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3260+1:00.160+0:02.422181,103
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3560+1:01.929+0:01.769181,051
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW3559- 1 kolo- 1 kolo179,573
1720Charles PicCaterham-Renault CT0359- 1 kolo+0:26.562178,792
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0359- 1 kolo+0:05.093178,643
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0259- 1 kolo+0:04.814178,503
Závod nedokončili
2018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR822- 38 kol66,966
důvod:hydraulika
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0221- 39 kol179,322
důvod:motor
224Felipe MassaFerrari F1383- 57 kol181,593
důvod:smyk

Z dalších favorizovaných týmů se v závodě vůbec nedařilo Mercedesu. Lewis Hamilton sice vyhrál v kvalifikaci a potvrdil tak rychlost německého monopostu, v neděli to ale Hamiltonovi, ani Rosbergovi moc nejelo. Oba si stěžovali na bídnou přilnavost. Nakonec z toho bylo páté místo pro Hamiltona, který v závěru po st

íhací jízdě na čerstvých pneumatikách předstihl Jensona Buttona (McLaren), a devátá pozice pro jeho německého týmového kolegu. Nico Rosberg nešetřil kritikou a také sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff kroutil nevěřícně hlavou: „Jak je možné, že auto, které o týden dříve vyhraje ve velké ceně, je najednou k ničemu.“

GP Německa - tabulka kolGP Německa - tabulka kol • fia.com

Zato strategie Ferrari nebyla vzhledem k nepovedené kvalifikaci vůbec špatná. Fernando Alosno i Felipe Massa odstartovali na tvrdší směsi s tím, že měkkou směs použijí až v úplném závěru po třetím pit stopu. Alonso skutečně předvedl v posledních kolech skvělou stíhací jízdu a Romainu Grosjeanovi značně znepříjemnil cestu k pódiovému umístění. V cíli na jezdce Lotusu ztrácel 1,9 sekundy, dál už to ale nešlo. Přesto si Španěl dojel na Nürburgringu pro důležité body a udržel si průběžně druhou pozici v hodnocení jednotlivců.

Felipe Massa výborně odstartoval. Pak ale udělal v nájezdu do čtvrtého kola hned v první zatáčce chybu. Po smyku se dostal mimo dráhu, kde mu zhasl motor. To znamenalo konec, což Brazilcův závodní inženýr Rob Smedley ocenil dosti výmluvným gestem. Massa se stal prvním odstupujícím jezdcem ze závodu, nebyl však jediným. Ve 22. kole musel skončit již zmiňovaný Jules Bianchi (Marussia) a ve 23. kole se k nim přidal Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) s poruchou hydraulického systému.

Závodem v Německu, který byl devátou velkou cenou devatenáctidílného kalendáře, završil šampionát svou první polovinu. V ní se nejvíce prosadil trojnásobný mistr světa Sebastian Vettel se čtyřmi vítězstvími a 157 body. Průběžně druhý Fernando Alonso (123) ztrácí 34 bodů a třetí Kimi Räikkönen (116) o dalších 7 více. Následují Lewis Hamilton (99), Mark Webber (93) a Nico Rosberg (84). Poháru konstruktérů vévodí Red Bull (250) před Mercedesem (183) a Ferrari (180).

Začít diskuzi