Byl u toho. Viděl i slyšel, jak protestovali. Jak místo aby diváci po posledním závodě v Singapuru slavili cestu Sebastiana Vettela za čtvrtým titulem mistra světa, tak na něj pískali. „A už to nejsou jen fanoušci Ferrari, ale všichni non-Vettel fanoušci. Tedy ti od Räikkönena a Lotusu nebo od jeho týmového kolegy Marka Webbera,“ říká expert Pavel Turek.
Čím to je, že si nyní fanoušci na Vettela zasedli a po každém vítězství na něj bučí?
„Začíná polarizovat fanouškovskou obec a možná, že Alonso nebo Räikkönen vysílají navenek více kladných sympatií. Sebastian je totiž jako osobnost poměrně nevýrazný, spíše jde o takovou mašinu na výsledky. To se projevilo v GP Německa, kam za Schumachera chodilo 120 tisíc lidí, ale teď na Vettela přišlo zhruba jen 70. Ano, je to i tím, že se mění čas, vstupenky jsou dražší, ale celkově si myslím, že Schumacher, ač byl ještě kontroverznější, si uměl získat podporu na svou stranu.“
Přesto je to vůči Vettelovi nespravedlivé. Dělá jen svou práci.
„Těch vysvětlení může být milion. I kdyby 70 % fanoušků bylo proti němu a jen polovina z toho začala pískat, tak to máte pořád velké množství. Je to zvláštní, dřív jsme takovou reakci nevídali, je to spíše projev fotbalového publika, ale asi je to síla okamžiku. Jeden začne a už se to strhne.“
Všiml jste si, jak to německý pilot v zákulisí vnímá? Musí to být pro něj dost frustrující.
„Stoprocentně. Navenek sice řekne, že ho to motivuje, ale ve skutečnosti ho to štve a trápí. Máte dobré auto, tým, rozumíte si, vyhráváte a teď to cílové publikum, kvůli kterému to děláte, vám projevuje nesympatie. To vás musit strašně rušit. A jen se ptáte, co jsem asi udělal špatně?“
Možná ho fanoušci viní za méně atraktivní závody. Neublížil si však také svým chováním vůči týmovému kolegovi Marku Webberovi, který po sezoně odchází?
„Nepochybně, to je jen další střípek. Víte, on neudělal žádnou výraznou botu, ale všechno jsou to takové drobnosti v rámci jeho projevu. A to, co se stalo v Malajsii, o tom se dozví i ti, co na závody běžně nekoukají, přičemž to zanechává lehkou pachuť. On si to nezaslouží, F1 dělá dobrou reklamu a v každém odvětví občas nastanou chvíle, kdy jeden z účastníků dominuje.“
Jenže zde je mu dáváno za vinu, že není nejlepší, jen sedí v nejlepším voze…
„To je pravda. U Usaina Bolta víme, že je to sto procent jeho výkonu, kdežto tady se říká, že jezdec tvoří dvacet procent a technika osmdesát. A fanoušci chtějí důkaz, zda by vyhrával s horším autem. Nicméně i Sebastian v minulosti dokázal, že umí bojovat ze zadních pozic. To třeba Schumacher tolik neuměl, ten v takových situacích chyboval a neuměl se moc dostat dopředu.“
Pomohla by mu k respektu změna stáje? Nebo jak z toho může ven?
„Možná mu v tom pomůže příští sezona, kdy se přechází na nové motory. Pokud Mercedes bude mít lepší stroj než ostatní, tak uvidíme Vettela, jak se bude muset prát nejen s Mercedesem ale i s jinými týmy. Bude se muset pochlapit a ukázat, co v něm je.“