Nizozemský pilot Max Verstappen vyhrál Velkou cenu Španělska a ve věku 18 let a 228 dnů se stal nejmladším vítězem v historii formule 1. Dokázal to hned v prvním startu po přestupu z Tora Rosso do úspěšnější sesterské stáje Red Bull, ve které nahradil nespolehlivého Daniila Kvjata z Ruska. V Barceloně mu nahrála nehoda Lewise Hamiltona s Nicem Rosbergem, kteří se vzájemně vyřadili ze hry hned v prvním kole.
"Obrovské překvapení i pro mě, tohle jsem nečekal. Nechtělo se mi ani věřit, že vedu závod. Všechno to dneska vyšlo, neuvěřitelné," radoval se Verstappen. "Jsme v šoku jako vy všichni," řekl šéf stáje Red Bull Christian Horner novinářům. "Pro formuli 1 je fantastické, že je tu nový vítěz. V osmnácti na nejvyšším stupínku... Vždyť on sotva může pít šampaňské," dodal.
Verstappen zvítězil před jezdci Ferrari Kimim Räikkönenem z Finska a Sebastianem Vettelem z Německa. Právě Vettel dosud držel rekord coby nejmladší vítěz, když v roce 2008 vyhrál italskou Grand Prix jako jednadvacetiletý. Red Bull slaví první triumf od vítězství Daniela Ricciarda ve Velké ceně Belgie v roce 2014. "Tohle je Maxův den. Kompliment jemu i celému týmu," konstatoval Vettel.
Hamilton a Rosberg odstoupili po kolizi
V Barceloně zároveň skončila vítězná série Nica Rosberga a týmu Mercedes. Německý suverén šampionátu odstoupil hned v prvním kole po kolizi s britským týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, který rovněž nemohl pokračovat.
Rosberg vyhrál předchozích sedm závodů. Třemi triumfy zakončil minulou sezonu a letos usiloval už o páté vítězství, kterým mohl vyrovnat rekordní vstup do MS Michaela Schumachera (2004) a Nigela Mansella (1992).
VIDEO: Nehoda Hamiltona a Rosberga
Rosberg and Hamilton out. #GPSpain #crash#Max #Verstappenpic.twitter.com/TuGPRaJWi1
— Frank Koken (@FrankKoken) 15. května 2016
Ke vzájemné kolizi došlo několik stovek metrů po startu. Hamilton se po odjezdu z pole position nechal Rosbergem v první zatáčce zvnějšku předjet. Když se pokusil o návrat do čela, Rosberg mu "zavřel" při pravé straně vozovky prostor na manévr. Brit se ocitl na trávě, ztratil kontrolu nad monopostem a po smyku strhl mimo trať i před ním jedoucího soupeře.
Prakticky okamžitě se uskutečnila schůzka vedení stáje s piloty, po níž týmový šéf Toto Wolff prohlásil, že nelze jednoznačně svalit vinu na jednoho či druhého jezdce. To předseda týmové dozorčí rady Niki Lauda měl za jednoznačného viníka Hamiltona. Předjížděcí manévr v této fázi závodu byl podle něj nesmyslný. "A ten, kdo je vepředu, se brání. Lewis se v žádném případě neměl tady pokoušet předjíždět," konstatoval Lauda v první reakci pro stanici RTL.
Bez favorizovaných mercedesů se v čele dlouho drželi piloti Red Bullu, kteří v sobotní kvalifikaci obsadili druhou řadu na startovním roštu před oběma ferrari. Pořadí se měnilo jen při zastávkách v boxech a při rozdílné strategii se ve finále vytvořily na trati "slepené" dvojice Verstappen - Räikkönen a Vettel - Ricciardo.
Verstappen nemusel za celou dobu čelit jedinému vážnějšímu útoku zkušeného Fina a senzačně udržel první místo. Předčil tím i svého otce Jose Verstappena, který v roce 1994 vybojoval jako pilot Benettonu dvě třetí místa a byl dosud jediným Nizozemcem na stupních vítězů.
Vettel čelil několika atakům Ricciarda, kterému pak dvě kola před koncem praskla zadní pneumatika. Ani dlouhá cesta do depa a výměna kola jej ale o čtvrté místo nepřipravila a uhájil je těsně před Finem Valtterim Bottasem z Williamsu.
Velká cena Španělska, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Barceloně:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:41:40,017 (průměrná rychlost: 181,241 km/h),
2. Räikkönen (Fin./Ferrari) -0,616,
3. Vettel (Něm./Ferrari) -5,581,
4. Ricciardo (Austr./Red Bull) -43,950,
5. Bottas (Fin./Williams) -45,271,
6. Sainz (Šp./Toro Rosso) -1:01,395,
7. Pérez (Mex./Force India) -1:19,538,
8. Massa (Braz./Williams) -1:20,707,
9. Button (Brit./McLaren),
10. Kvjat (Rus./Toro Rosso) oba -1 kolo.
Pořadí MS (po 5 z 21 závodů):
1. Rosberg (Něm./Mercedes) 100 b.,
2. Räikkönen 61,
3. Hamilton (Brit./Mercedes) 57,
4. Vettel 48,
5. Ricciardo 48,
6. Verstappen 38,
7. Massa 36,
8. Bottas 29,
9. Kvjat 22,
10. Grosjean (Fr./Haas) 22.
Pohár konstruktérů:
1. Mercedes 157,
2. Ferrari 109,
3. Red Bull 94,
4. Williams 65,
5. Toro Rosso 26,
6. Haas 22,
7. Force India 14,
8. McLaren 12,
9. Renault 6.