Čtyři roky si z F1 dělali vlastní show… teď se ovšem jejich nadvláda otřásá. „Výsledek na h…o. Musíme se konečně probudit,“ rozčiloval se po Grand Prix Kanady šéf Mercedesu Toto Wolff. Vedle toho, že Lewis Hamilton ztratil vedení v MS, ze slavné stáje se též vytrácí sebejistota, klid… a hlavně rychlost. Podaří se Sebastianu Vettelovi a Ferrari zdeptat šampiony ještě víc?
Zírali na to takřka stejně překvapeně, jako když jim přítelkyně Lewise Hamiltona, modelka Winnie Harlowová, odmávala konec závodu o kolo dřív. „Co se to, ku…a, děje?“ zaúpěl do vysílačky Kimi Räikkönen, než vyšlo najevo, že partnerka aktuálního mistra světa dostala jen špatné instrukce a za kuriózní faux pas až tak nemůže.
Stejně jako byl sám Hamilton poměrně nevinně v tom, že při nedělní GP Kanady dojel pátý – nejhůř v sezoně. „Je čas na tvůj hammertime,“ burcovali ho v jednu chvíli z týmu. „Dělám, co se dá, lidi,“ odpovídal jim. Jenže víc ze stříbrného monopostu prostě vytáhnout nešlo.
„Jsem spíš šťastný, že jsem do cíle vůbec dojel. Už od startu jsem měl malý výkon motoru, přehříval se a já ty teploty nemohl srazit dolů,“ krčil rameny britský pilot. Jeho vláda je letos ve skutečně vážném ohrožení.
Přišel nejen o vedení v MS, ale definitivně i o post toho neohrozitelně nedostižného. Pryč byly minulé roky, kdy mu v Kanadě zdejší dlouhé rovinky a prudká brzdění seděly. Tři poslední sezony, v nichž tu v řadě vyhrál. Nyní by Sebastiana Vettela nedohnal, ani kdyby jeho motor byl v pořádku. „Naše auto není zkrátka tak rychlé, takže ani já nejsem moc naštvaný po druhém místě. Musíme se jako tým, včetně mě, zlepšit. Musíme nalézt každý možný kousek,“ připojil se k rozpakům i týmový parťák Valtteri Bottas.
Druhé a páté místo v závodě jako maximum možného? Pro Mercedes, který obhajuje titul jak mezi jezdci, tak i mezi konstruktéry, jde o něco neakceptovatelného. „Maximum to není ani náhodou. Naopak. Pro nás je to výsledek na h…o. Musím to říct až takhle,“ láteřil proto šéf týmu Toto Wolff. „Kanada je naše silná trať, ale celý víkend jsme dělali drobné chyby. Jediný pocit, který mám, je ten, že se musíme okamžitě probudit. Propadli jsme ve všech ohledech. Interně se na to podíváme a vyvodíme z toho důsledky,“ pouštěl hrůzu Wolff.
Tam, kde měl Hamilton vloni 129 bodů, má sice nyní jen o 9 bodů méně, ale čelo mistrovství světa už není jen o jednom týmu – naopak konkurenční Ferrari se zdá být daleko silnější než před rokem. Právě v Kanadě nasazovala italská stáj nový motor, zatímco Mercedes se starým kouskem zaostal a Hamilton měl tudíž k dispozici zhruba o patnáct koní méně než Vettel.
Hned po závodě proto i Mercedes přispěchal s ujištěním: „V příští GP Francie nasadíme nový motor zase my.“ Jenže, bude to stačit? „Uvidíme. Je totiž třeba říct, že výkon Ferrari byl v Kanadě neuvěřitelný. Jejich auto je fantastické, po celý závod měli pekelnou rychlost. Myslím si, že teď musíme pracovat opravdu tvrdě,“ burcoval nevýkonný šéf Mercedesu Niki Lauda. Nejen pro Hamiltona, „hammertime“ nastal pro celý tým.