Renault dostal dvouletý podmíněný trest

Fernando Alonso na okruhu v Šanghaji.
Fernando Alonso na okruhu v Šanghaji.Zdroj: ČTK
ČTK
Formule 1
Začít diskusi (0)

AKTUALIZOVÁNO - Tým formule jedna Renault dnes dostal od Mezinárodní automobilové federace (FIA) dvouletý podmíněný trest za to, že při loňské Velké ceně Singapuru nechal schválně havarovat svého jezdce Nelsona Piqueta.

Bývalý šéf stáje Flavio Briatore, jenž měl být iniciátorem podvodu, dostal zákaz působení v F1 na neurčitou dobu.

"Dali jsme jim podmínku, protože Renault jasně dokázal, že tým a tím už vůbec ne automobilka za to nenesou žádnou odpovědnost. Trest pro Briatoreho spočívá v tom, že už nepůsobí v závodech FIA," uvedl po verdiktu prezident FIA Max Mosley.

O trestu dnes rozhodla Světová rada motorsportu, před níž v Paříži vypovídali jak bývalý pilot Renaultu Piquet, tak jednička týmu Fernando Alonso. Ten loni v nočním závodě v Singapuru vytěžil ze zinscenované havárie vítězství.

Už minulý týden se v důsledku kauzy vzdal funkce dlouholetý šéf francouzského týmu Briatore a spolu s ním skončil šéfinženýr Pat Symonds, jenž dnes dostal pětiletý zákaz působení ve formuli. Suspendace Briatoreho se vztahuje i na funkci osobního manažera jezdců.

FIA sice označila provinění Renaultu jako "bezpříkladně závažné", ale díky odchodu dvou hlavních mužů vyvázl tým bez nepodmíněné suspendace nebo velké finanční pokuty, i když musí za vyšetřování zaplatit.

Vedení Renaultu spolu s rezignací dvou klíčových mužů už minulý týden oznámilo, že se nebude bránit obvinění FIA, že Piquetovu nehodu zinscenovalo. Tím nepřímo přiznalo vinu. "Plně akceptujeme rozhodnutí rady.

Omlouváme se celé komunitě F1 v souvislosti s tímto neomluvitelným chováním," uvedl prezident týmu Bernard Rey, jenž stáj reprezentoval při dnešním devadesátiminutovém jednání.

Bez trestu vyvázli oba piloti. Piquet za to, že dobrovolně svědčil, dostal imunitu. Alonsovi FIA poděkovala za spolupráci a ujistila se, že o podvodu nevěděl. "Zodpověděl všechny otázky a dokázal, že nenese v této kauze žádnou zodpovědnost," řekl Mosley.

FIA začala případ prošetřovat koncem srpna, kdy z týmu propuštěný Piquet brazilské televizi řekl, že mu vedení stáje nařídilo v Singapuru havarovat.

Z jeho nehody měl těžit týmový kolega Alonso, který skutečně díky přítomnosti zpomalovacího vozu na trati dohnal ztrátu na ostatní vozy způsobenou brzkým tankováním.

Když byla trať volná, získal naopak náskok, protože jeho soupeři museli do boxů pro palivo, a dojel si pro první triumf v sezoně.

Začít diskuzi