Více aut na startovním roštu, méně neprůhledného taktizování v boxech a dramatičtější souboje přímo na dráze. To měly přinést letošní změny v pravidlech formule jedna. Nestalo se.
Královna motorsportu bude proto i v příštím roce hledat svou novou - zábavnější tvář. Pomoci tomu má i zákaz tankování paliva během závodu.
Ani návrat hladkých pneumatik, uhlazení aerodynamiky a zavedení zrychlovacího zařízení KERS nepřinesly do formule 1 drama v podobě četnějších předjížděcích manévrů. Jednotlivé závody letošní sezony byly naopak až příliš často rozhodnuté už na startovní čáře a pořadí se sporadicky měnilo pouze díky rozdílným strategiím zastávek v boxech.
Co slibuje další ročník F1 |
Více předjížděcích manévrů – zákaz tankování během závodů znemožňuje týmům používat strategii. Auta pojedou více pohromadě a o umístění se bude bojovat přímo na trati. Vyrovnanější rozložení sil – letos spousta týmů doplatila na neschopnost adaptovat se na nová technická pravidla. V příští sezoně by se rozdíly měly srovnat – BrawnGP už by neměl být tak dominantní a Ferrari s McLarenem se znovu vrátí na špičku. Pestřejší startovní rošt – čtyři nové týmy, to je osm aut. Odchod BMW už proto tolik nemrzí, protože na startu každého závodu bude 26 vozů.. |
„Zmizí strategie lehkých a těžkých aut a propočtů, v kolikátém kole bude nejvýhodnější zamířit do boxů. Auta už by za sebou nemusela kroužit ve velkých rozestupech. Od začátku až dokonce se pojede pohromadě a to je dobrý základ pro boj o každý metr trati,“ očekává Slovák Štefan Rosina, který seriál F1 objíždí jako pilot doprovodného závodního seriálu Porsche Supercup.
Dále čtěte:
Okruh F1 v Abú Zabí: Luxus v hlavní roli »
Jaký byl šampionát F1: Sezonu pokazily aféry »
Vedle doplňování paliva by měl z F1 zmizet i systém KERS. Elektromotor, který využíval odpadní energii nastřádanou při brzdění, měl pomocí krátkodobého přísunu výkonu usnadnit předjíždění. To se ale nestalo a jedinou výhodu přinesl díky lepšímu startovacímu manévru. Kvůli vysoké finanční a technologické náročnosti jej používaly tři stáje. V sezoně 2010 ho už nepoveze nikdo.
„Předjíždění KERS moc nepomáhal, jenom auta zbytečně zatížil porcí 70 kilo, takže vůz musel před zatáčkou dříve brzdit. Teď když zmizel, mohlo by startovní pole být vyrovnanější,“ řekl v rozhovoru pro Autosport Robert Kubica, jehož stáj BMW s KERSEM také experimentovala.
Rok 2010 ovšem nebude pro svět F1 znamenat takový přísun nových technologií jako letos. To pomůže vyrovnanosti. Letos se spousta týmů, mezi nimi dokonce Ferrari a McLaren, těžko vyrovnávala s přechodem na novou aktivní aerodynamiku, kdy jezdec může během jízdy měnit přítlak předního křídla. Všichni už vyladili auta k dokonalosti a i technologický náskok suverénní stáje BrawnGP by měl být minulostí.

Nebýt letošních skandálů, mluvilo by se o formuli jedna stále méně. Navíc nástup ekonomické krize v kombinaci s drahými vstupenkami vyhnal z tribun velkou část diváků. A ti co zbyli, tak při popisování průběhů jednotlivých závodů až příliš často používají slovo nuda. Zmizí toto slovo v příští sezoně? Všechno nasvědčuje tomu, že ano.