Dilema pravidel: trest, nebo odstoupení

Formule 1

BARCELONA - Nelogičnosti či absolutní hlouposti jsou nejen v českých zákonech, ale také v pravidlech formule 1. Na jednu takovou doplatil v GP Španělska i Nick Heidfeld. Když na trať vyjel zpomalovací vůz, uzavřela se boxová ulička.

On do ní vjel a dostal trest 10 sekund Stop&Go. Kdyby to neudělal, zůstal by trčet na dráze, protože by mu brzo došlo palivo.

Heidfeld není rozhodně prvním, kdo na nesmyslný bod v pravidlech doplatil. V kombinaci s jiným prohřeškem byl letos v Austrálii diskvalifikován Rubens Barrichello, loni v Kanadě body a tím pádem také titul mistra světa ztratil Fernando Alonso.

Podle předpisů nesmí jezdec odbočit do boxů ve chvíli, kdy je na dráze zpomalovací vůz a kdy nejsou znovu otevřeny ředitelstvím závodu. Opatření mělo zvýšit bezpečnost, aby jezdci na zablokované či úlomky z monopostů poseté trati nespěchali do boxů a nedošlo k dalším problémům. Za určitých okolností však sama úprava nutí jezdce k tomu, aby se dopustili přestupku. "Snažili jsme se Nicka ještě vrátit na dráhu, ale bylo pozdě - červená naskočila těsně před ním. Možná by na dráze vydržel ještě další dvě kola, ale pak bychom stejně museli pravidla porušit a do boxů jej zavolat," prohlásil Mario Theissen, šéf Heidfeldova týmu BMW-Sauber.

Na úpravě předpisů, která by jednu z nejmarkantnějších nelogičností v pravidlech opravila, už se týmy s FIA domlouvají. Pravděpodobné je zrušení celého paragrafu, takže se boxy nebudou uzavírat. Pakliže by do nich mohli vjet jen jezdci, kterým by docházelo palivo, musely by týmy takovou skutečnost dokazovat po závodě. Díky datům z telemetrie by to nebyl problém, výrazně by se však prodloužilo ofi ciální posvěcení výsledků po závodě.

(lex)