Faktor Alonso zase fungoval

Formule 1

Dvojnásobný šampion formule 1 Renaultu pomohl

BARCELONA - McLarenu prý loni přinesl sedm desetin sekundy.

Alespoň to tvrdil on, zatímco stáj to bagatelizovala. Faktor Fernando Alonso, o kterém on sám tak rád mluví, však funguje. Španěl v domácí Grand Prix sice nedojel, jenže se kvalifi koval druhý a kdyby dojel, tak přinejhorším na pátém místě.

Pro stáj, s níž získal slávu a již má vzkřísit, to byl i tak krok vpřed.

Teoreticky to mohlo stačit, aby se po startu dostal na první místo. Fernando Alonso měl o 10 kilogramů lehčí monopost než Kimi Räikkönen, který startoval z pole position. Jenže také nevýhodu. Začínal na nečisté části dráhy s nižší přilnavostí, takže hrozilo, že se mu kola protočí na prázdno a ztratí. Šance, že se dostane na první místo, byla sotva 25 procent.

Přesto to musel zkusit. Ve formuli 1 žádný plán "B" neexistuje. Před startem potřeboval zahřát pneumatiky jako ostatní. Prudkými trhavými pohyby volantem smýkal vozem vpravo a vlevo. Jako kolikrát předtím. A tentokrát přitom udělal chybu: v nájezdu na startovní rošt vylétl na trávu, málem dostal smyk a oškubal monopost o betonovou zídku.

Nebyla to nevýznamná dramatická chvilka.

Stála jej šanci na útok na Räikkönena, připravila jej o výhodu před Massou, který začínal jako třetí. Špinavé pneumatiky nejsou přilnavé a teď už bylo pozdě - nebylo je kde očistit. Stalo se nevyhnutelné: propadl se na třetí místo a obě ferrari začala ujíždět.

Ani s lehčím renaultem jim nemohl stačit a zastávkou v 15. kole, o čtyři okruhy dříve než nejbližší soupeři, jen vysvětlil, proč se dostal v kvalifi kaci tak vysoko: po 11. startovní pozici v Austrálii, sedmé v Malajsii a 10. v Bahrajnu byl druhý. Byl to strategický risk - v sobotu vyšel, v neděli kvůli zpomalovacímu vozu na začátku závodu nikoliv. Ve chvíli, kdy se mohlo startovní pole roztrhat, jeli všichni krokem a pohromadě.

Nebýt plamenů z motoru, které šlehaly z výfukových komínků a Španěla z domácího závodu vyřadily, nejspíš by dojel pátý. Ferrari zjevně nestačil, nedokázal by držet krok s bývalým týmovým nepřítelem Lewisem Hamiltonem z McLarenu, zajisté by jej udolal i Polák Kubica s BMW. Ostatní by projeli pod šachovnicovým praporem vítajícím piloty v cíli až za ním.

Španělé by bouřili. Takhle začali hromadně opouštět okruh. Závod bez Alonsa není závodem. Alespoň ne v jejich očích.

"Někdy selže motor nám, někdy někomu jinému - prostě se to stává," říkal Alonso. "Naneštěstí to byla moje domácí Grand Prix, nicméně mám dobrý pocit. Nebojoval jsem zase na desátém místě, byl jsem vpředu."

To je pro dvojnásobného šampina nejdůležitější. Renault přišel spasit a jeho tým už není chromý, i když stále kulhá.

***

ALONSO V GP ŠPANĚLSKA

KVALIFIKACE ZÁVOD

2008........Renault ...............5. .............nedok.

2007.......McLaren ..............2. .................... 3.

2006........Renault ...............1. .................... 1.

2005........Renault ...............3. .................... 2.

2004........Renault ...............8. .................... 4.

2003........Renault ...............3. .................... 2.

2001........Minardi .............18. .................. 13.

Tomáš Leixner