Zatím pojede prestižní sérii GP2, ale v 19 letech má blízko do formule 1. Vlastně už v ní seděl: v sídle Red Bullu si Josef Král vyzkoušel simulátor F1. Jaké to bylo a proč mu bylo na zvracení?
Josefe, poznal jste, jak funguje software simulátoru?
„Trať je neuvěřitelně přesná. Vytváří ji pomocí družic. Podle GPS skenují centimetr po centimetru. Každou drobnost, každý hrbůlek. Nejen profily jako rovinky, zatáčky, stoupání a klesání, ale i obrubníky, poškození povrchu a jiné detaily. Když si tu trať člověk projede, může počítat s tím, že v reálu bude hrbol nebo nerovnost přesně tam, kde to zažil v simulátoru.“
Jak to vlastně vypadá?
„Taky jsem si to neuměl představit. Vzdáleně se to dá přirovnat k těm 3D simulátorům na pouti. Je to model ve tvaru formule, která stojí na hydraulických nohách. Kopkit je na platformě, před kterou je velké promítací plátno. Projektory vedou i do stran, abyste využíval i periferní vidění, když otočíte hlavou.“
Na fotce to vypadá tak, že promítaná jsou i kola.
„Ano, kola a vše další. I na PC existuje dost simulátorů, ale chybí tam třeba budovy a okolí, což ubírá z celkového dojmu. Tam, kde má být stín, není nic. Detail, ale pro jezdce významný. Protože kde je stín, v tom místě je trať studenější. Simulátor Red Bullu má vše.“
Měl jste se simulátorem nějakou potíž?
„Ze začátku jo. A říkali mi, že ho má většina. Je to stejné jako na moři. Když plujete na lodi, může vám být zezačátku zle. Máte pocit, že je vám na zvracení. Po prvních dvou třech jízdách jsem s tím měl problém. Když jsem vylezl, úplně jsem se točil.“
Proč to tak je?
„Protože pohled očí reaguje na něco jiného, než co se vám děje pod zadkem. Dokud si mozek nezvykne, není to příjemné. Pak je to v pohodě. Ale první tři jízdy ve Wirthu i Red Bullu byly zajímavý.“
Kolik tratí jste si zkusil?
„Čtyři. Nejdřív jsem se rozjížděl v Jerezu, který znám. Zvykal jsem si na chování F1, ten výkon a přítlak. Pak jsem jel trať v Barceloně, Portimao a Bahrajnu. Ten byl docela honička, protože ukrotit F1 v těsných zatáčkách, které tam jsou, je mazec. Člověk musí mít velký cit na plynu. Je to taková mrcha splašená.“
Kompletní rozhovor čtete v pátečním Sport Magazínu
Co ještě ve Sport Magazínu na téma „Formule 1 2010“ najdete?
- Michael Schumacher: co předvede 41letý velikán po návratu do MS?
- Vizitky jezdců a stájí, jejich šance na úspěch, přednosti a slabiny očima experta Pavla Turka
- Novinky a lákadla, aneb Konec doplňování paliva a další změny v pravidlech
- Přehled historických rekordů
- Termínová listina MS 2010
- Kvíz: co víte o „Schumim“?