Enge: Sebevědomí mám stejné | iSport.cz
31. července 2007 • 00:00

Enge: Sebevědomí mám stejné

Autor: Sport
Tomáš Enge
TOP VIDEA
TOP momenty extraligy: Manévry v Litvínově a Pardubicích nebo pocta Leškovi TOP momenty extraligy: Manévry v Litvínově a Pardubicích nebo pocta Leškovi
Posily do Sparty? Jedná se o nich, připustil Horňák. Fortelný mu zamotal hlavu Posily do Sparty? Jedná se o nich, připustil Horňák. Fortelný mu zamotal hlavu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Pro jedny nenapravitelný potížista, pro jiné notorický smolař. Automobilový závodník Tomáš Enge se však necítí být ani jedním z nich.



Pro jedny nenapravitelný potížista, pro jiné notorický smolař. Automobilový závodník Tomáš Enge, jehož poslední bouračky zvedly adrenalin nejen divákům, ale především jeho zaměstnavatelům, se však necítí být ani jedním z nich. "Každá situace, z níž vzešel nějaký problém, byla jiná. Každopádně to ale takhle nemůže jít donekonečna, protože to by člověk nemohl dělat vůbec nic," říká smířlivým tónem poté, co o víkendu havaroval v rychlosti 240 km/h a při vší mizérii posledních dní vyvázl jen s naraženým loktem.


Tomáši, jak se po sobotní bouračce cítíte? "Myslíte zdravotně?" Můžeme to vzít napřed od zdraví. "Vcelku dobře. Sice mám pár modřin, ještě jdu na rentgen s loktem, do kterého jsem se uhodil, ale nečekám od toho komplikace. Doktor se mi musí podívat, zda se nějak nepohnuly železné destičky a šrouby, které mám v ruce od jarní bouračky. Svaly kolem jsou stažené a mám tam modřinu, ale necítím to jako problém." Nyní druhá část otázky: jak se cítíte vnitřně? "Cítím se hůř, než kdybych vyhrával závody a všechno klapalo. Ale tohle se stává a každé konfliktní situaci vždycky předcházely nějaké problémy. Ve Spa, kde jsem boural v sobotu, jsem jel rychle, protože jsem potřeboval smazávat ztrátu na nejlepší. Nevyšlo to zrovna v té nejrychlejší zatáčce na okruhu." Jenže vy jste jel na použitých pneumatikách, což váš manažer Charouz označil za chybu. Asi jste se snažil až příliš. Myslíte si, že kdybyste byl v optimální pohodě, což nyní nejste, postupoval byste klidněji a jinak? "S těmi pneumatikami to nebylo moje rozhodnutí. Bylo to rozhodnutí týmu, k čemuž já jsem jenom řekl, že pneumatiky poměrně kloužou a v jakém jsou stavu. Na to se mě ptali. Já byl z našeho týmu první, kdo musel jet na pneumatikách, které za sebou měly hodinu jízdy. To není o pohodě nebo nepohodě před závodem." Takže není vaše chyba, že jste na těch pneumatikách jel a boural? "Já jsem se samozřejmě soustředil na jízdu a na to, abych neměl problém s jiným autem, a jel jsem naplno. Nemyslím si, že kdyby byla moje situace před závodem jiná, řekl bych, ať mi pneumatiky vymění. To ne. Jsem profesionální jezdec a respektuji stanovisko týmu. Ano, kdybych jim řekl, že pneumatiky jsou O. K., a pak se stalo tohle, beru všechnu vinu na sebe. Ale stalo se to jinak." Zdálo by se, že zapůsobila souhra okolností. Možná smůla. Není u vás té smůly v posledních dnech nějak moc? "Určitě je, ale tuhle situaci a vůbec závod ve Spa bych zařadil ještě trochu jinam. Všechny ferrari, co jely v závodě, měly nehodu. Drobnou nebo větší, ale měly. Dva největší favorité na vítězství taky havarovali, přičemž jeden vůz z prvního místa v neděli ráno ve stejném místě jako já v noci. Druhý dvě hodiny po startu v nejpomalejší zatáčce na trati. My víme, že s tímto autem není jednoduché jet, ať už jsem to já nebo jezdci, kteří s ním mají zkušenosti, což já nemám. I můj týmový kolega v něm havaroval, byť to bylo jen lehce, vytáhli ho z únikové zóny a mohli jsme pokračovat, ale přesto se musela opravovat zadní část vozu. Samozřejmě to není moje omluva, nechci to používat na svoji obhajobu a vím, že jízdu jsem měl přizpůsobit charakteru vozovky a stavu pneumatik. Ale na druhou stranu s ferrari není jednoduché jet, a když se snažíte jet co nejrychleji, na limit, tým na vás spoléhá a nechává vás kvůli tomu v autě déle, pak to může dopadnout i takhle." V Americe, kde jste boural dvakrát v krátké době a kvůli tomu vás potkal vyhazov z týmu série ALMS, to bylo z vašeho pohledu jak? "V Lime Rocku mě blokoval týmový kolega (soupeře) Mika Sala. Nechtěl mě pustit před sebe, ačkoliv jsem ho již potřetí předjížděl o kolo, což jsem bral jako jasné znamení, že jde o týmovou strategii. Snažíte se znovu a znovu o předjetí, ale nepovede se to, protože ten člověk dělá všechno pro to, aby se to nepovedlo. Jenže vy za ním nemůžete jezdit donekonečna, bojujete o vítězství. Musíte se snažit, takže se snažíte, on vám zavře dveře a jste v kolizi. Mika Salo jel za mnou, snažil se jít před nás, zapletl se do kolize taky a všechny tři vozy, všechny tři ferrari, byly rázem mimo trať a mimo medailové pozice." Což lidé z Ferrari vyčítali především vám... "Ano, vyčítali, protože jsem jezdec soukromého týmu, nejsem s Ferrari smluvně vázaný. Salo má od nich smlouvu, je to jejich jezdec a jeho tým má daleko větší podporu od Ferrari než ten můj. Takže to vyčítali mně. Když člověk není továrním jezdcem určité značky a na trati ji jakýmsi způsobem eliminuje, ať už při kolizi nebo i ve výsledkové listině, protože my jsme byli rychlejší než jejich polotovární tým, nemohli to překousnout a stavěli se za svoje lidi." Byl jste v podmínce a nesměl jste způsobit nehodu, ale do jedné takové jste se zapletl. Jak se závodí s vědomím, že nesmíte udělat ani chybu, ani nikomu vjet do cesty, protože to můžete odnést vyhazovem? "Není to jednoduché. Ne při jízdě samotné, protože to je jezdec zavřený v autě a dělá svoji práci, ale hlavně celá ta situace kolem je komplikovaná. Všichni o tom mluví, všichni do toho vidí a s lidmi v depu a na okruzích není jednoduché to řešit." A vy pak jezdíte se strachem, aby se něco nestalo, pořád se musíte koukat do zpětných zrcátek, co kdyby náhodou... "Do zpětných zrcátek se dívám pořád, protože naše kategorie GT2 je na trati společně s prototypy a ty jsou daleko rychlejší než my. Pořád o nich musíte vědět, přiřítí se k vám obrovskou rychlostí. A vy rozhodně nechcete, aby vás takový prototyp sestřelil. I když to nevypadá, tak on je daleko lépe konstruovaný proti nárazu, je odolnější. Ťukne do vás a zatímco jemu se nic nestane a pokračuje dál, vy máte zničené kolo, blatník nebo cokoliv jiného." Spíš jsem myslel, jestli se do těch zrcátek díváte s obavami, co se zase může přihodit. "Zrcátka kontroluju před každou zatáčkou pokaždé stejně, ale ne s obavami. Kontroluju situaci, vyhodnocuju ji. Dívám se dopředu i dozadu. To je nutnost." V červenci máte bilanci tří kolizí, jednoho vyloučení z týmu a jedné bouračky, ze které jste vyvázl s velkým štěstím. Co to dělá s vaším sebevědomím? "Myslím si, že moje sebevědomí je pořád stejné. Když si přečtete tiskovou zprávu, kterou vydal pan Charouz, tak tam stojí, že Enge je pořád nejrychlejší český jezdec. Jsem rád, že to řekl takhle veřejně. Ne snad proto, že bych to potřeboval slyšet, ale proto, že je to zkrátka fakt, který se zatím nemění. Je potřeba, aby se některé věci změnily, situace se uklidnila a všechno bude zase v pořádku." Jak s vámi manažer Charouz v posledních dnech komunikoval? Křičel na vás hodně, nebo se snažil spíš povzbudit? "Každou situaci řešíme tak, aby byla vyřešená co nejlépe. Abychom se z ní ponaučili. Řešíme úspěchy a řešíme i neúspěchy." Ovšem Charouz dával najevo i nespokojenost s vámi. Když se vás navenek zastane, jak tvrdý je k vám mezi čtyřma očima? "To je mezi námi. Nechtěl bych náš vztah řešit v novinách, takže neodpovím." Dobře, tak jinak. Dostal jste od něho v minulých týdnech pokutu? "Stejná odpověď jako na předchozí otázku." Neměl jste strach, že budete mít na nějakou dobu po závodění? "Neměl, protože když jsem mluvil s lidmi, kteří mě podporují, věděl jsem, že uplatnění mít budu. Ať už jde o tým Aston Martin Racing, který sestavuje program pro příští rok a počítá se mnou, nebo tým Samax, pro který budu testovat, nebo závodění v sérii Grand-Am." Vy sám jste si nechtěl dát pauzu? "Pauzu budu mít doufám v zimě, která se blíží. Pak naberu síly. Problém s tím, když závodíte střídavě v Evropě a v Americe, pořád cestujete sem a tam a na časový posun si zvykáte stále hůř a hůř. Věřím, že v zimě strávím alespoň dva měsíce v jednom časovém pásmu." Zlobíte se zpětně na Sala, který osudovou kolizi zavinil, ale na jeho chování jste vy doplatil vyloučením z týmu a tím problémy výrazně akcelerovaly? "Ani ne. Já jsem do něho nechtěně drcnul a on mi na oplátku za to dal ránu do boku, takže jsme oba skončili mimo trať. Bral jsem to jako odvetu, to se na trati stává, a tím to skončilo. Bohužel to mělo jiné následky, o kterých jsme už nerozhodovali my. Já jsem byl v podmínce, byl jsem penalizován a na základě toho, na nátlak Ferrari, vyloučen z týmu." V pátek měly mít obě strany, vy i Ferrari, schůzku. Jak se věci pohnuly? "Nevím, protože ta schůzka se neuskutečnila. Oni mi sice kolize dávali za vinu, ale jen do doby, než pan Charouz vystoupil ostře na moji podporu. Rozeslal protestní dopisy i k organizátorům série ALMS a pustil se i do Ferrari. Páteční schůzka se pak neuskutečnila údajně kvůli tomu, že lidé z Ferrari neměli čas. Kdo ví, třeba už stačili změnit názor. A jak jsem říkal, tím že ve Spa měly všechny vozy Ferrari problémy, nečekám žádnou velkou odezvu." Kromě takové, že neustálé nehody dost kazí vaše jméno. Nezdá se vám? "Rozhodně jsou negativní situace propírané víc než pozitivní a lidi to asi vnímají. Každopádně já zatím žádný problém necítím." Ovšem i Charouz o vás říká, že nejste žádný svatoušek... "Nikdo nejsme dokonalý. Já se jen snažím jet co nejrychleji a někdy z toho vyplynou problémy. Na druhou stranu jsem měl drobnější potíže, z nichž určití lidé udělali katastrofu. Uvidíme, co přinese budoucnost."
Enge v roce 2007 * BŘEZEN: v závodě American Le Mans Series (ALMS) na Floridě těžce havaruje na voze Ferrari 430 v rychlosti 200 km/h a z nehody si odnáší poranění plic, žeber a komplikovanou zlomeninu ruky. Operace trvá dvě hodiny, pauza 49 dní. * KVĚTEN: návrat na trať slaví Enge vítězstvím, v Salt Lake City pomáhá týmu Petersen/White Lightning k triumfu v dalším závodě série ALMS a sám zajíždí traťový rekord třídy GT2. * ČERVENEC: v Lime Rocku, kde série ALMS pokračovala, se Enge dostal při předjíždění o kolo pomalejšího jezdce do kolize, po níž musel být vůz složitě opraven a tým Petersen/White Lightning, do té doby nejrychlejší, klesl na sedmé místo. Enge dostal od týmu podmínku. * ČERVENEC: o dva týdny později bourá havaruje Enge znovu, tentokrát v Lexingtonu. Viníkem je sice soupeř Mika Salo, ale protože Enge je v podmínce, dostává vyšší penalizaci, což je pro tým Petersen/White Lightning signálem k okamžitému propuštění. Na vyhazov údajně tlačí Ferrari. Jezdcův manažer Charouz proti tomu protestuje. * ČERVENEC: poslední červencový víkend bourá Enge znovu, tentokrát při vytrvalostním závodě v belgickém Spa, znovu ve Ferrari. V rychlosti 240 km/h naráží do zdi, vůz jde do šrotu, jezdec má pouze naražený loket.
Co ho nyní čeká * Pokud bude v pořádku naražený loket, odlétá zítra do Ameriky, kde do konce týdne testuje pro tým Samax jeho formuli. Po týdnu následují na jiném místě Ameriky další testování a za čtrnáct dní závod série Grand-Am.

Témata: 
Články odjinud


Články odjinud