Le Mans startuje v sobotu

Český automobilový jezdec Tomáš Enge se o víkendu posedmé v kariéře představí ve slavném čtyřiadvacetihodinovém vytrvalostním závodě v Le Mans,
Poprvé však usedne do vozu nejvyšší kategorie LMP1. Enge se bude společně s Janem Charouzem a Němcem Stefanem Mückem střídat za volantem prototypu Lola Aston Martin a hájit barvy týmu Charouz Racing System.
"Po svém pátém pole positions, které jsme v roce 2006 zajel s vozem GT1, jsem vyslovil přání konečně si zkusit zajet kvalifikaci s prototypem.S nejsilnějším vozem.
A jet závod s vozem, který má na vyhrání. Teď tu možnost mám," radoval se Enge při nedávném setkání s novináři v Praze.
Zkušený jezdec dosud v Le Mans startoval s vozy Ferrari 550 Maranello a Aston Martin DBR9 v kategoriích LMGTS respektive LMGT1 a pětkrát zajel v kvalifikaci nejlepší čas ve své třídě.
V roce 2003 se dokonce radoval z vítězství. Do prototypu mohl přesednout už před rokem, ale tehdy ještě chtěl hájit barvy továrního týmu Aston Martin. "Letos už jsem se ale rozhodl jinak," řekl liberecký pilot.
Enge se tak musí připravit na zcela jiný typ závodu. Měl by totiž bojovat o přední umístění v absolutní klasifikaci. "Všechno bude v jiné rychlosti. Budu si muset zvyknout na jiné brzdné body, na předjíždění pomalejších aut.
Už nebudu muset tolik sledovat zrcátka," porovnal jedenatřicetiletý závodník. Právě předjíždění pomalejších vozů je podle něj jedním z klíčových momentů celé čtyřiadvacetihodinovky.
"Ztrácí se tím nejvíce. Člověk musí být zdravě agresivní. Když je moc, tak se může stát, že se srazí s nějakým pomalejším vozem, a oprava stojí více času v boxech, než když prodáte jednu zatáčku a počkáte si na rovinku," vysvětlil Enge.
Přizpůsobení se provozu na trati pro něj prý nebude problém. "To auto je pro mě hračka. Jako když sedím v křesle a hraju playstation. Naproti tomu řídit vůz kategorie GT je sakra fuška.
Je těžší, neposlušnější. Naproti tomu prototyp bezvadně funguje. Po smyku stačí ťuknout na brzdu, hnout volantem a okamžitě ho mám pod kontrolou. Řízení je lehké a je to velký zážitek," přiznal Enge.
Problém mu nedělají ani vysoké rychlosti, kterých monopost lola dosahuje. V Le Mans bude například jezdit o více než dvacet vteřin rychlejší časy na jedno kolo.
"Předpokládám, že maximálka se vyšplhá ke 340 kilometrům za hodinu," tipoval Enge. Jeho maximem je přitom téměř "čtyřstovka", kterou se řítil po rovince v Indianapolisu.
Charouzův tým obsadil před rokem v absolutní klasifikaci slavné čtyřiadvacetihodinovky osmé místo, které by chtěl letos vylepšit. "Nejrychlejší budou opět vozy s dieselovými motory, pokud ale pojedeme od startu do cíle bez problémů, pak by mě nepřekvapily stupně vítězů.
Že bychom ale bojovali v první sezoně o vítězství, to si nemyslím," řekl Enge k ambicím týmu.