K neštěstí se schylovalo | iSport.cz
Jiří Uhlíř
25. června 2008 • 12:04

K neštěstí se schylovalo

Josef Peták na závodě v Třebíči
TOP VIDEA
MOMENTY 5. kola: Sparta stoprocentní, Fillo smolařem, liberečtí náhradníci selhali
Kotal: Třetí gól byl uklidňující, jinak to byla válka. Hložek střídal kvůli kotníku
VŠECHNA VIDEA ZDE

Po smrtelné havárii posádky Miroslav Levora a Pavla Třebínová na víkendové Horácké rallye to mezi závodníky bouří a kritické hlasy neutichají.



„V Třebíči se z bezpečnostního pohledu spousta věcí obcházela,“ říká zkušený 49letý pilot Josef Peták. „Takhle to dál nejde.“

Co bylo podle vás příčinou smrtelného neštěstí?
„Toho, že mladý Levora udělal chybu, se nezříkám. Ale vliv na to měla i nešťastná organizace. Mně osobně se hlavně nezamlouvalo pojetí tratě. S rallye to nemělo nic společného. Jezdit od retardéru k retardéru na maximální rychlost? I ve Francii si ťukají na čelo když vidí na autě, jak tu závodíme.“

Co máte přesně na mysli?
„Protože mám auto z francouzské továrny (Peugot 207 S2000), musím ho přivézt po ujetých 1200 kilometrech na kontrolu a repasy. Pokaždé, když si stáhnou data z motoru, udiveně se ptají: To s tím jezdíš s plezíru po letišti, nebo co? Tolik kilometrů zaznamenaných na šestý rychlostní stupeň? Prý jsem blázen, říkají.“

Podle ředitele závodu Miloše Morávka byl ale průměr všech aut na rychlostních zkouškách v normálním standartu. Tak jak to je?
„To je klasický argument. Ano, na rychlostních zkouškách nepřekročila průměrná rychlost sto třicet kilometrů v hodině. Nikdo ale nekouká na to, kolik se na nebezpečných úsecích jezdí maximální rychlostí. Vždyť jsme tu přes horizonty nalítávali mezi stromy v rychlosti přes sto padesát. Když bylo v Třebíči 170 kilometrů vložek, tak asi sto z nich bylo nebezpečných.“

Byla nejrychlejší ta nešťastná třináctá rychlostní zkouška, na které se ta nehoda stala?
„Ano. Vždyť na tu třináctou vložku položili devět retardérů, aby jí zpomalili a dalo to požadovaný rychlostní průměr. Neskutečné číslo. V Třebíči to mířilo k maléru už několik let. Stejné je to na Šumavské rallye, tam to mohlo dopadnout také špatně. Nehledě na okruhovou vložku u Švihova. To už jsou nebezpečné extrémy, při rychlosti dnešních aut.

Jak to bylo s těmi retardéry. Byly tam tedy zbytečně?
„Hlavně nebyly umístěny na správných místech, ale třeba za zatáčkou, kde už auto bylo dávno zpomalené. Vlastně nás jen tak zamotávali, až jsem měl z toho uzel na rukách. Už několik let tvrdím jednu věc. FIA vymyslela retardéry jako bezpečností prvek, ale v Česku si z něho udělali prvek alibistický.“

Co říkali na smutnou událost další jezdci

Vojtěch Štajf: „Trať v Třebíči byla i nyní postavená jako pro žigulíky za dob komunismu. Dřív auta neměla takový výkon, takže se jezdilo pomaleji a tak to šlo. Teď prostě v rychlém autě skončíte v dubu. Taková trať by neměla do kalendáře mistrovství patřit. Ovšem i takovéto nehody k rallye patří. Bohužel.“

Karel Trojan: „V okolí Třebíče se daly udělat lepší rychlostní zkoušky. Takhle jsme pomalu jezdili jak po dálnici. Jenže my jezdci nejsme od toho, abychom něco před soutěží narychlo schvalovali.“

Emil Triner: „Nemůžeme všechnu vinu shodit na pořadatele. Ano, nikomu se ta třináctá rychlostní vložka nelíbila. Ani mě. Ale, jezdec to buď uřídil, nebo ne.“

Milan Liška: „Je mi padesát let a ještě bych tak rád tak dva roky závodil. Když si jezdec zakoupí drahou závodní licenci, měl by mít určitě právo něco k trati říct.“

Měla Horácká rallye ještě nějaké nedostatky.
„Na erzetách osm, dvanáct a patnáct se dostala posekaná tráva na cestu a na kola se lepily její chuchvalce. Před startem jedenáctky, když mi zbývalo osm vteřin, zaklepal nějaký člověk v červené vestě na okno mé navigátorky Aleny Benešové a vysvětloval jí, že na přejezdu měří policajti rychlost. Zbrzdilo mě to o dvě vteřiny a lepší koncentraci mi to nepřidalo. Další chyby byly v itineráři, kde nepasovaly údaje.“

Na českých soutěžích jsou prý k dispozici dva lidé pro styk s jezdci. Využili jste jejich služeb a na něco si stěžovali? Třeba se tak mohlo zamezit neštěstí.
„Ano, v Třebíči byli pánové Dubový a Vrátil. Jenže když jim něco řeknete, tak oni jí dají do zápisu s vidinou, že se to bude projednávat. Ve skutečnosti je to však už pozdě a nedá se nic dělat. To už se nesmí nikdy stát. My chceme, aby trať byla udělaná s rozumem, dřív než se schválí. Vím, že uspořádat závod je těžké, cením si pořadatelů. Ale musí se najít způsob komunikace mezi vybranými zástupci jezdců, pořadateli a Federací automobilových sportů. Jakýmkoli způsobem. Jezdci nechtějí nikomu otravovat život, ale jde o naší bezpečnost.“

 

 

 

Témata:  sport, motorismus
Související články

Sport 2020

French Open 2020 (27. září - 11. října 2020, Paříž)
Los Vše o Roland Garros 2020

Velká pardubická (11. října 2020, Pardubice)
130. Velká pardubická ONLINE Vše o Velké pardubické 2020 Vítězové a historie dostihu

Zrušené a odložené akce
MS v hokeji 2020 zrušeno Olympiáda 2020 odložena EURO o rok odloženo

Koronavirová pandemie zasáhla všechny probíhající i plánované sportovní soutěže a akce. Kompletně zrušen byl ročník Tipsport extraligy, fotbalová Fortuna ligy se nakonec ani kompletně nedohrála.

Tenisové vybavení * Tenisové rakety * Tenisové míče na Heureka.cz

Články odjinud


Články odjinud