AUTO: Úsporná auta? Benzín s naftou je ve hře

Jak nejlevněji natankovat?
Jak nejlevněji natankovat?Zdroj: Sport
Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Ceny pohonných hmot po čase opět skokově stouply. A přestože se nárůst prozatím zastavil, kde je napsáno, že benzín s naftou nevyletí v budoucnu ještě výše? Není na čase pořídit si stroj, který k životu nepotřebuje ani benzín, ani naftu? Odpověď nemusí být nutně ano. Ekonomicky nejvýhodnějším řešením totiž může být další setrvání u klasického spalovacího motoru. Ale takového, které naftu nebo benzín usrkává hlemíždím tempem.

Automobilový svět se nachází na mrtvém bodě. Ano, je rozpracováno hned několik nových technologií alternativních pohonů nahrazujících ropu. Žádný z výrobců automobilů si ale netroufne soustředit na konkrétní alternativní technologii veškeré své síly. Co kdyby šlápnul vedle a náročným vývojem zbytečně utopil stovky milionů?

„Každý vynáší do nebes vodíková auta. Jenomže vodíková auta jsou zatím příliš drahá a drahá a poměrně i neekologická je i výroba samotného vodíku. A potom by se také musely vybudovat zcela nové čerpací stanice. Podobné je to s elektromobily.

Nejenom že jejich akumulátory jsou drahé a těžké, ale musel by se zcela přepracovat systém doplňování energie,“ říká automobilový expert Jakub Rejlek. Nákup úsporného rodinného hatchbacku s moderním turbodieselem je tak stále výhodnější než pořízení miniaturního elektromobilu s dvojnásobnou cenovkou a nejistotou, kde a jak jej bude řidič dobíjet.

Podobná situace panuje i v případě hybridních vozů, které v sobě kombinují klasický spalovací a elektromotor. „Hybridy jsou zajímavou variantou, ale jejich technologie jsou stále příliš složité a hlavně drahé na to, aby se masově rozšířily do všech automobilových tříd,“ vysvětluje Rejlek.

A hlavně - domovským teritoriem všech hybridů jsou pouze ucpaná města. Jakmile s nimi vyrazíte za město nebo na dálnici, většina moderních, a na pořízení levnějších turbodieselů, bude mít v ten okamžik výrazně nižší spotřebu. Výjimkou je Lexus, kterému elektromotor při jízdě mimo dopravní zácpu pomáhá k rychlosti ale především mohutnému pružnému zrychlení.

Po sečtení všech pro (nepatrně nižší spotřeba ve městě) a proti (vyšší pořizovací cena) elektromobilů a hybridů vyplývá, že i přes nejistou cenu ropy se stále vyplatí zůstat u spalovacího motoru. Jak benzín, tak diesel ještě zdaleka nevyčerpaly své možnosti. U benzínu se s nástupem přeplňování neustále snižuje spotřeba a zvyšuje výkon, moderní turbodiesely naopak překvapují kultivovaností.

Argument časové tísně v souvislosti s tenčícími se zásobami ropy zatím také neobstojí. Nejenom že se odborníci nedokáží jednoznačně shodnout na tom, na jak dlouho ještě vystačí současné zdroje ropy, ale díky stále dokonalejší technologii těžby se objevují nová naleziště. Proto dává smysl, že automobilky stále sázejí na spalovací motory, u kterých vylepšují efektivitu a snižují spotřebu a emise CO2.

deník SportVe středeční příloze deníku Sport najdete:
» další zajímavosti ze světa automobilů

O čem se mluví:
» Jaká auta se řadí mezi ty s nejmenší spotřebou?
» Jak se budou vyvíjet ceny pohonných hmot?
Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů