VIDEO - Peugeot 407 divoce pronásleduje BMW M5. Smyky, pálení gum a výbuchy. To vše v úzkých uličkách Paříže. Pokud máte rádi automobilové honičky, poznáváte film Ronin. Ač je to film, vše včetně bouraček vypadá velmi reálně. Automobiloví kaskadéři tady odvedli kvalitní práci.
Stará filmařská poučka říká, že každý akční film by měl nabídnout alespoň jednu automobilovou honičku. A přestože dnes do natáčení filmů stále více zasahují počítače, tak smyky, skoky a bouračky se ještě dělají po staru.
Kaskadér, většinou muž se závodními zkušenostmi, sedne za volant, zařadí za jedna a vydá se vstříc akčním záběrům.
„Profese automobilových kaskadérů zdaleka nevymřela. Tady v Česku tedy určitě ne. A i když je teď útlum a zahraniční štáby netočí tak často jako dřív, uplatnění se dá najít třeba v reklamě nebo soukromé kaskadérské show,“ říká Jindřich Klaus.
Podívejte se na šílený kousek Travise Pastrany:
Na první pohled nenápadný muž z Prahy se automobilovému kaskadérství věnuje od konce osmdesátých let a se zajímavými auty si zajezdil dokonce i bondovce Casino Royale.
Už jenom ten název – automobilový kaskadér, zní jako práce snů. Oficiální kaskadérská škola je pouze v USA. V Čechách se tohle řemeslo musí člověk naučit sám. Výhodu mají ti, kteří se od mládí motají okolo aut – třeba mechanici nebo závodníci. Ale není to pravidlem.
Kaskadérské parkování:

Hlavním předpokladem jsou dobrá fyzická kondice, šikovné ruce, cit pro auto a také chuť a prostředky strávit desítky hodin tréninkem. Ten se většinou odehrává na nějakém menším letišti nebo v opuštěném lomu. A přestože tréninková auta kaskadérů vypadají jako plechovky z vrakoviště, ve skutečnosti se jedná o kvalitně připravené stroje tak, jako by se s nimi mělo závodit.
Pokud byste si kaskadéra Klause před první schůzkou představovali jako poblázněného vyznavače tuningu, který zatáčky jezdí zásadně smykem a po večerech na opuštěných parkovištích pálí gumy, pletli byste se. V civilu jezdí obyčejným dieselovým kombíkem.
Zato v práci usedá za volant všemožných aut. Když třeba točí reklamu na mercerdes, tak řídí luxusní limuzínu za tři miliony. Ve válečném filmu se zase po africké poušti proháněl vojenským Hummerem.
„Naše práce je řídit všemožná auta tak, aby se to líbili filmařům, respektive divákům jejich filmu. Tahle práce ale není o neustálých honičkách nebo programovém ničení aut. Někdy jedeme úplně normálním tempem. Herecká hvězda z USA nepoletí na české hory jenom kvůli jednomu jízdnímu záběru auta na sněhu, tak zaskočíme my,“ vypráví Klaus příhodu o megastar Mattu Damonovi, za kterého v Bornově mýtu odřídil Mini Cooper.
Lidé z kaskadérské agentury Filmka, pro kterou Klaus pracuje, se podíleli i na bondovce Casino Royoale, která se částečně natáčela i v Česku. Představitel 007, britský herec Daniel Craig, má na řízení a rozbíjení astonů pravidelné dubléry.
Češi se ale vyřádili za volanty ostatních aut při filmování honiček. Při nich je na „placu“ místo už pouze pro skutečné profesionály. „Jde o přesnost a správné načasování. Třeba při dramatických průjezdech křižovatkami nebo kličkování dopravní zácpou se nesmí stát, že se srazíme a poškodíme auta,“ popisuje náročnost tohoto kousku Klaus.
Na přání režiséra je možné samozřejmě sehrát i srážku. „S živým hercem ale nikdy nesmí dojít k čelní srážce, ta většinou končí špatně a proto je lepší použít figurínu. Lehčí ťukance nebo otočky přes střechu ale zvládneme,“ dodává Klaus.
Když nejsou zakázky od filmařů, vydávají se kaskádéři na turné s vlastní show. Stejně tak to dělá i Jindřich Klaus. Vystoupení auta většinou ještě doplňuje i nějaký motorkář.
Dělají se smyky, ve vysoké rychlosti se jezdí slalom mezi lidmi nebo se jezdí po dvou kolech. A přestože je to jeden z nejjednoduších triků, diváky baví nejvíc.
„K jízdě po dvou je potřeba speciálně upravené a auto a nahazovací můstek. Šikovný šofér by se to po týdnu tréninku mohl naučit sám,“ usmívá se Klaus, pro kterého je jízda po dvou rutinou.
V příloze AUTO dále najdete:
Jaké jsou nejdražší kaskadérské projekty?
Kdo jsou nejlepší kaskadéři?
Jaké jsou nejlepší triky?
Kaskadér Klaus: Nejsme hazardéři