Mercedes AMG Petronas

ZALOŽEN: | 1954 |
PRVNÍ GP: | GP Francie 1954 |
PRVNÍ VÍTĚZSTVÍ: | GP Francie 1954 |
NEJLEPŠÍ UMÍSTĚNÍ: | --- |
POČET GP: | 12 |
VÍTĚZNÝCH GP: | 9 |
POČET BODŮ: | 139.14 |
ŠÉF: | Ross Brawn |
TECHNICKÝ ŘEDITEL: | Bob Bell |
ŠÉFKONSTRUKTÉR: | Jacky Eeckelaert |
JEZDCI: | Nico Rosberg, Lewis Hamilton |
TESTOVACÍ JEZDEC: | Nick Heidfeld |
VŮZ: | F1 W04 |
MOTOR: | Mercedes-Benz |
ADRESA: | Mercedes Grand Prix Operations Centre Brackley Northants NN13 7BD England |
55 let od zisku posledního titulu mistra světa, který pro Mercedes zajistil Juan Manuel Fangio, se stuttgartská automobilka vrací do šampionátu formule 1 s vlastním továrním týmem. Do té doby držel Mercedes 40 % akcií v partnerském týmu McLaren, ty ovšem na konci roku 2009 prodal zbylým podílníkům, vyvázal se ze závazků a uvolnil si ruce pro vytvoření vlastní stáje. Pomyslet si ovšem, že by nový a především úspěšný tým formule 1 mohl vzniknout na zelené louce, je v dnešní době nepředstavitelné. Vedení německé automobilky proto zvolilo mnohem schůdnější cestu a uzavřelo dohodu s Rossem Brawnem o převzetí jeho stáje Brawn GP včetně veškerého technologického a lidského potenciálu. A protože Brawn GP suverénně ovládl ročník 2009 a získal oba mistrovské tituly, jednalo se o skvělý obchodní tah. V konečném důsledku to znamenalo, že v továrním týmu se značka Mercedes-Benz stala majitelem 45,1 % podílu, dalších 30 % patří pod kontrolu většinového vlastníka koncernu Daimler, skupiny Aabar Investments PJLC a zbylých necelých 25 % si ponechali členové bývalého managementu týmu Brawn GP, kteří setrvali ve vedení stáje i v roce 2010.
Monoposty Mercedes si vysloužily svou legendární přezdívku Stříbrné šípy již v roce 1934. Tehdy v předvečer tradičního závodu Eifelrennen nechal vedoucí týmu Alfred Neubauer odstranit z hliníkových dílců karosérie závodních Mercedesů W25 bílou barvy, aby nepřekročily maximální povolenou hmotnost 750 kg (s nalakováním měly hmotnost 751 kg). Stříbrné zbarvení pak už německým monopostům zůstalo s vynucenými přestávkami až do roku 1955, kdy automobilka Mercedes oficiálně ukončila svou účast v mistrovství světa. Legendu oživilo až v roce 1997 uzavřené partnerství mezi britskou stájí McLaren a Mercedesem v roli dodavatele pohonných jednotek.
K dvěma titulům Juana Manuela Fangia z let 1954 a 1955 s Mercedesem W196 přidala stuttgartská značka další jezdecké tituly v roce 1998 a 1999 společně s McLarenem a naposledy díky Lewisu Hamiltonovi v roce 2008, to už ovšem vždy jen jako dodavatel motorů. Ve stejné roli pak pohonné jednotky Mercedes pomohly týmu Brawn GP k titulu Jensona Buttona v roce 2009. Sezóna 2010 tedy znamená návrat Mercedesu jako ryze německého týmu s předpokládaným útokem na posty nejvyšší. Tento úkol nadchl sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera natolik, že opustil Ferrari, kde po ukončení aktivní závodní činnosti působil jako poradce, a po tříleté přestávce se vrátil do kokpitu monopostu F1. Spolu s ním bude hájit barvy německého týmu Nico Rosberg a na postu náhradníka další Němec Nick Heidfeld.
Nový tovární tým Mercedesu se oficiálně představil 25. ledna 2010 ve Stuttgartu. 600 hostů, mezi nimiž bylo na 200 zaměstnanců stuttgartské automobilky, se sešlo v nádherné budově továrního muzea, kde poprvé spatřili barevný design monopostu pro sezónu 2010, ovšem na původním monopostu Brawn BGP001. Skutečný Mercedes W01 se poprvé objevil až o týden později 1. února 2010 při úvodních testech ve Valencii.
Tovární tým Mercedes GP má zatím jen velmi krátkou historii, tvořenou účastí ve dvou ročnících mistrovství světa F1 v letech 1954 a 1955. V sezóně 1954 se monoposty Mercedes W196 představily poprvé až ve čtvrtém závodě devítidílného kalendáře při GP Francie na okruhu v Remeši. Vstup do šampionátu to byl impozantní, protože pro německý tým znamenal při premiéře první pole-position a první vítězství, kterých v následujících 11 závodech do konce sezóny 1955 získali jeho jezdci ještě osm.
1954 Vstup týmu Mercedes do F1. Vůz W196 s motorem Mercedes, jezdci Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Hans Hermann a Hermann Lang. Celkem 4 vítězství.
1955 Vůz W196 s motorem Mercedes, jezdci Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Hans Hermann, Stirling Moss, Andre Simon a Piero Taruffi. Celkem 5 vítězství.
2010 Návrat továrního týmu Mercedes do F1. Vůz W01 s motorem Mercedes, jezdci Michael Schumacher a Nico Rosberg.