Cesta do Ženevy

Silnice - ilustrační foto
Silnice - ilustrační fotoZdroj: Ondřej Požár
Sport
Euro 2008

Jak se nejlépe dostat do švýcarských měst Ženevy a Basileje? Co všechno je potřeba vědět?

Jak se jede do Ženevy
Cesta do města, kde česká reprezentace odehraje dva zápasy základní skupiny, dlouho kopíruje tu basilejskou. Ve Švýcarsku se musí najet na dálnici A2/A3 směr Bern a Luzern a pak pokračovat dalších 240 kilometrů do Ženevy.

Jak dlouho trvá cesta
Celková délka trasy je 981 kilometrů. Na její zdolání počítejte při průměrné rychlosti 90 km/h s necelými jedenácti hodinami.

Jaké doklady jsou třeba
K cestě do Německa i do Švýcarska stačí jen občanský průkaz, a to i přesto, že země helvétského kříže není členem EU. Pochopitelně platí i cestovní pas. Tyto průkazy musí být platné ještě po skončení pobytu. Děti do patnácti let cestují na základě vlastního pasu nebo zápisu v pase rodiče, v jehož doprovodu potom musí jet. Dítě může eventuálně vyjet i na základě zápisu v občanském průkazu rodiče, se kterým cestuje v případě, že nemá vlastní pas ani není zapsáno v pase rodiče. V takovém případě se doporučuje vzít s sebou rodný list dítěte.

Jak to je s dálniční známkou
Německo, jako snad jediná evropská země, ke zpoplatnění dálnic nesáhla, žádné clo se zde neplatí. Pro cestování po Švýcarsku si musíte opatřit známku v ceně 40 CHF (cca 650 Kč). Platí do konce roku 2008, kupón na kratší časové období neexistuje. Pokud nevlastníte švýcarskou dálniční známku, musíte na hranicích zajet do pruhu s označením „Ohne Vignette“, kde vám kompetentní osoba vylepí známku na sklo.

Kde koupit pohonné hmoty
Pojedete přes Česko, Německo a Švýcarsko. Určitě se nevyplatí kupovat benzín ani naftu v Německu, tam jsou pohonné látky nejdražší. Za naftu zaplatíte v přepočtu 38 až 39 korun, za benzín o něco více. Ceny jsou tedy o něco vyšší než v Česku. Ještě nižší částky ale nyní zaplatíte ve Švýcarsku.

Ceny pohonných hmot
(údaje jsou z 21. května, tehdejší kurs 1 euro = 25,07 Kč, 1 CHF = 15,389 Kč; 0 km = v Praze před nájezdem na Barrandovský most)
Oberpflälzer Alb Nord (Shell) – 285 km
bleifrei 1,57 euro (39,4 Kč)
superbleifrei 1,57 euro (39,4 Kč)
diesel 1,55 euro (38,9 Kč)
Hohenlohe (Esso) – 423 km
bleifrei 1,53 euro (38,4 Kč)
superbleifrei 1,53 euro (38,4 Kč)
diesel 1,52 euro (38,1 Kč)
Renchtal (Aral) – 603 km
bleifrei 1,56 euro (39,1 Kč)
superbleifrei 1,56 euro (39,1 Kč)
diesel 1,55 euro (38,9 Kč)
Pratteln – dálnice – 730 km
benzin 95 2,01 CHF (30,9 Kč)
superplus 2,05 CHF (31,5 Kč)
diesel 2,27 CHF (34,9 Kč)

Jaké jsou rychlostní limity
Dejte si pozor. Zatímco v České republice je překračování rychlostních limitů běžnou věcí a viníci jsou málokdy lapeni a potrestáni, v Německu a Švýcarsku s podobnou benevolencí policie a úřadů nepočítejte. Kromě vysoké pokuty (i několik tisíc euro) vám může policie zabavit auto, v krajním případě hrozí i vězení. A ještě jedna připomínka: přestože se na německých dálnicích i nadále jezdí neomezenou rychlostí, existuje spousta úseků, kde je snížena.

Rychlostní limity
Německo
– v obci 50 km/h
– mimo obec 100 km/h
– dálnice – doporučená rychlost 130 km/h
Švýcarsko
– v obci 50 km/h
– mimo obec 80 km/h
– rychlostní silnice 100 km/h
– dálnice 120 km/h

Co dělat v případě nehody
V případě nehody na dálnici je nutné ji ohlásit nejprve dálničním hlásičem. Vzdálenost mezi jednotlivými oranžovými sloupky činí cca 2 kilometry. Pak můžete volat na evropské nouzové volání 112, popřípadě s německou předvolbou (0049) na autoklub ADAC 222 222 (mobil – všechny sítě), 0180 222 222, Automobilclub von Deutschland 0800 990 990 9 (bezplatná linka) či Auto Club Europe 01802 34 35 36 (24 h denně).

Jaké jsou další možnosti dopravy
Mezi Českem a Švýcarskem jezdí každý den autobusy, vlaky, přímé lety provozují švýcarské aerolinky Swiss Air. Autobusy vyrážejí v noci z Ostravy, Olomouce, Brna, Prahy i Plzně, jízdné se pohybuje kolem 2500 korun za zpáteční lístek. Poněkud dražší je vlak (přes 4000 korun). Pokud se rozhodnete využít letadlo, připravte si minimálně 10 000 za zpáteční letenku. Letiště Curych a Ženeva mají vlastní podzemní nádraží, z letiště v Basileji vás odveze autobus.

Užitečné weby
www.swiss.com (aerolinie)
www.csa.cz (aerolinie)
www.click4sky.com (aerolinie)
www.csad-tisnov.cz (autobusy)
www.studentagency.cz (autobusy)
www.cd.cz (vlaky)
www.slantour.cz (ck)
www.cedok.cz (ck)
www.swisstravel.cz (ck)
www.firotour.cz (ck)

Použitý vůz: Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D Intense
Použitá navigace: Garmin nüvi 660
Naměřená vzdálenost Praha-Basilej: 738 km
Průměrná rychlost: 92 km/h
Nejvyšší dosažená rychlost: 184,6 km/h (měřeno GPS)
Průměrná spotřeba: 5,8 l nafty na 100 km
Doba jízda: 8 a půl hodiny včetně zastávek
Nejhorší úsek: výjezd z Prahy


Jak se jede do Basileje
Cesta do Basileje je velice jednoduchá. Z Ostravy, Brna i Prahy dojedete do cíle po dálnici. Po překonání hranice v Rozvadově (díky Schengenské dohodě se jen projíždí) je třeba držet směr Nürnberg (Norimberk) a u Ambergu najet na dálnici A6. Po ujetí cca 260 km sjedete u Walldorf-Kreuz na dálnici A5, po níž dojedete až na hranice se Švýcarskem. Sotva opustíte hranice, budete v nedaleké Basileji.

Jak dlouho trvá cesta
Vzdálenost z Prahy do Basileje je 738 kilometrů, při průměrné rychlosti 90 km/h trasu zdoláte za necelých osm hodin. Díky neomezené rychlosti na německých dálnicích se ale průměr může vyšplhat výš, tudíž by cesta nemusela trvat ani sedm hodin. To ovšem bez přestávek.

 

Doporučujeme

Články z jiných titulů