21. listopadu 2022 • 09:23

Recenze hry A Plague Tale: Requiem. Temným středověkem podruhé

Autor: Ladislav Novák
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Obávaná sourozenecká dvojice se vrací na scénu, aby zatopila krysám, inkvizici i sama sobě.



Pamatujete ještě na tři roky staré krysí orgie A Plague Tal: Innocence? Temný středověk, mor, inkvizice, zkrátka takový ten běžný život, jak ho známe. Netrvalo to tak dlouho a pohroma je zase tady. Třeba jsem rouhač, ale pro mě osobně je druhý díl A Plague Tale, tentokrát s podtitulem Requiem, jednoznačně neočekávanější hrou roku 2022.

Návrat ošklivého outsidera

Tři roky zpět studio Asobo ve spolupráci s Focus Home Interactive představilo hráčům novou značku, která se původně jevila jako takový malý ošklivý otloukánek, jenže opak se stal pravdou. Strastiplná pouť kočičky Amicie a jejího přechytralého bratra Huga se proměnila v překvapení roku, a to i navzdory menšího rozpočtu. Inu i za málo peněz se dá utvořit docela dost muziky.

A Plague Tale: RequiemFoto Asobo, Ladislav Novák

Titul jako celek přitom plně vychází z prvního dílu. Proč vlastně měnit něco, co na hráče zafungovalo tak skvěle. Šéfkuchaři z Asobo vzali ze spíže víceméně ty stejné suroviny, jen přidali nějaké to nové voňavoučké koření, které vyhrabali na středověkém tržišti. Výsledkem je tak skvěle vybalancovaný hit, který neztrácí na svém kouzlu, ale zároveň přináší potřebnou dávku inovace.

Není rozhodně žádným překvapením, že hlavní roli hraje opět silný a kultivovaně vyprávěný příběh s nespočtem zvratů.

Amicie a otravný Hugo, asi zdá se opět nemají co na práci, a proto opět putují středověkým peklem. Samozřejmě, že takhle jednoduché to není, hlavním cílem je totiž zkrotit chlapcovo prokletí, které si nese již od prvního dílu. Dost možná právě proto je Hugo občas jako osina v zadku.

A Plague Tale: RequiemFoto Asobo, Ladislav Novák

Není rozhodně žádným překvapením, že hlavní roli hraje opět silný a kultivovaně vyprávěný příběh s nespočtem zvratů. Pevně položené základy v prvním díle však protentokrát umožňují mnohem více pozornosti soustředit na hluboké sourozenecké propojení ústřední dvojice. Připravte se tak na velmi křehké vztahy medievil edition. Nechybí křik, hádky, slzy ani objetí.

Renesanční evoluce?

Druhý díl se nevydává cestou revoluce, ale spíše precizní evoluce. Je tak vlastně vytuněnější a vyladěnější jedničkou, i když bez toho kouzelného efektu překvapení, kterého však pochopitelně nelze dosáhnout dvakrát za sebou. Krásným příkladem je zpracování herního světa. Aktuální putování nabízí mnohem rozsáhlejší a velkolepější zážitek, pochopitelně na úkor ucelené skromnosti z jedničky.

Druhý díl se nevydává cestou revoluce, ale spíše precizní evoluce.

Hlavní hrdinové se pro tentokrát pohybují na delší vzdálenosti a šikanují tak nepřátelé napříč celou Francií. A ten pocit putování je neskutečně uvěřitelný, v některých ohledech může dokonce připomínat The Last Of Us. Žádné ukotvení na místě, ale opravdový průchod světem. S tím se samozřejmě pojí i rozmanitější herní prostředí. Ústřední dvojice nás tak vezme do zamořeného města, ale rovněž na mírumilovný barevný ostrůvek.

Podíváme se i do hor v alpském stylu, vybavení tedy nechte doma. Pro milovníky klaustrofobických zážitků je zde spousta podzemních komplexů a žaludek podráždíme během mořeplavby. A Plague Tale: Requiem je stále poměrně lineárním zážitkem, oproti prvnímu dílu však nabízí o něco variabilnější hratelnost, rozlehlejší areny a celkové pojetí semi open worldu.

A Plague Tale: RequiemFoto Asobo, Ladislav Novák

Samotné herní mechanismy pochopitelně vycházejí ze základů předchůdce, došlo ale k drobným úpravám, které hráčům dávají do rukou nové možnosti. Konečně jsme se dočkali výraznějšího zapojení Hugových schopností do celkové hratelnosti.  A věřte, že není slastnějšího pocitu než seslat hladové krysy na nic netušící nepřátele. Těšit se můžete nově i na kuši, která odvede skvělou práci proti obrněncům.

Téměř po celou dobu hraní Amicii a Huga doprovází nějaký ten ukecaný společník, který navíc disponuje speciální cool schopností, kterou si lze usnadnit průchod. Jde například o zapálení porostu a odlákání pozornosti nepřítele nebo možnost využít těžkého útoku zblízka. Perfektní rozšíření hratelnosti a celkové variability.

Zemský ráj to na pohled

Ta nejzásadnější proměna se týká grafického zpracování, neboť to bylo pochopitelně posunuto na roveň současných herních standardů. Vzhledem k omezenému rozpočtu se zde bavíme o fantasticky odvedené práci, která do jisté míry může konkurovat AAA titulům.

A Plague Tale: RequiemFoto Asobo, Ladislav Novák

Během svého putování budete neustále obdivovat krásné výhledy, úžasnou středověkou architekturu, přírodu či uvěřitelný a živoucí svět. Zážitkem jsou zejména průchody měst, sledování cvrkotu na tržišti nebo pozorování potulných kejklířů včetně kouzelníka Žita.

Některé věci nás ale přece jen trochu naštvaly. Je to například nelichotivá umělá inteligence nebo spíše demence. Častokrát tak získáte pocit, že stojíte proti robotům, ne lidem. Poměrně odfláknutě vypadá i lip sync. Hru navíc kazí i občasné technické problémy s interakcí předmětů nebo nespuštěním skriptů. Umělá inteligence už zůstane takovou, jaká je, drobné nedostatky technického rázu by však mohl nějaký ten patch rozhodně vyřešit.

A Plague Tale: RequiemFoto Asobo, Ladislav Novák

Celkově jsme ale rozhodně plně uspokojeni. Po perfektním prvním dílu byla očekávání nastavena poměrně vysoko, vývojáři se však s tímto tlakem vypořádali na jedničku. A Plague Tale: Requiem nabízí téměř všechny přednosti prvního dílu, je však větší, zábavnější a velkolepější. Všechnu tu nádheru navíc zastřešuje oficiální česká lokalizace. K tomu všemu musíme zmínit přátelskou cenovku okolo 1300 Kč a přítomnost titulu ve službě Game Pass. Přátelé, tohle nesmíte minout.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud