Příčiny havárie: Opilí piloti? Před letem neprošli testem na alkohol

Letecká tragédie v Rusku, 7. září 2011
Letecká tragédie v Rusku, 7. září 2011
Letecká tragédie v Rusku, 7. září 2011
Letecká tragédie v Rusku, 7. září 2011
Letecká tragédie v Rusku, 7. září 2011
Záchranáři odnášejí na nosítkách jednu z obětí neštěstí
Rusko zahajuje tryznu
14
Fotogalerie
pet
Tragédie

Proč spadlo ruské letadlo, v němž zemřel celý hokejový tým včetně tří Čechů a posádka? Po příčinách se stále pátrá, hodně napoví i obě černé skříňky, které vyšetřovatelé nalezli. Špatný technický stav starého stroje zřejmě nebyl tím jediným důvodem. Piloti před letem neprošli testem na alkohol!

Podle oficiální zprávy, kterou v noci vydal tým vyšetřovatelů, jsou verze o důvodu havárie tři - chyba pilota, selhání techniky a teroristický útok. Poslední z nich byla vyvrácena, další informace odhalí analýza nalezených černých

Nyní ovšem vyšlo najevo, že piloti před letem neprošli zkouškou na přítomnost alkoholu. Vůbec se nedostavili na předletový test. Poslední kontrola proběhla ráno, ale oni odlétali až ve dvě hodiny odpoledne tamního času.

Nikdo nekontroval, co posádka za dobu pobytu na letišti v Jaroslavli pila a jedla. Před odletem do Minsku zdravotní kontrolou neprošli,“ řekla lékařka Ludmila Fedorovová, která měla provést jejich kontrolu.

Co odhalí černé skříňky?

První černou skříňku našli záchranáři ráno v polozatopené zadní části trupu havarovaného letadla, která dopadla do toku řeky Volhy.

Druhou objevili potápěči na mělkém dně při břehu. Oba aparáty budou nyní převezeny k expertíze do Moskvy.

Vyšetřovatelé na jaroslavlském letišti už dříve zabavili veškerou dokumentaci potřebnou k odhalení příčin katastrofy. Odebrali rovněž vzorky paliva, které Jak-42 před osudným startem tankoval. Jeho analýza si vyžádá dva dny.

Selhaly motory?

Očití svědci i experti se shodují, že bezprostředním důvodem pádu letadla byl nedostatečný tah motorů, který pilotovi nedovolil včas zvednout letadlo z ranveje. Příčinu nízkého výkonu motorů ale zatím vyšetřovatelé neznají. Mohlo jí být nekvalitní palivo, nasátí ptactva do motoru, výpadek palivového systému nebo chybu pilota.

Udělal pilot chybu?

Podle jiných profesionálních pilotů mohl kapitán letadla z jakéhokoli důvodu minout bod, který je pro bezpečný vzestup nutný. To se pak mohl snažit kompenzovat zvýšením tahu motoru a prudkým stoupáním, které stroj tohoto typu prostě nemůže "ustát".

Ruský vojenský letec Andrej Gusev v listu Izvestija napsal, že pilot se podle všeho dopustil "typické chyby": pokusil se odstartovat v situaci, kdy motor neměl dostatečný tah. Potvrzuje to i šetření na ranveji, kde experti našli stopy jen zadního podvozku letounu - to potvrzuje domněnku, že pilot nebrzdil. "Něco takového je sebevražda," uvedl Gusev.

Podle zkušebního letce Alexandra Akimenkova muselo ke snížení tahu motorů dojít v poměrně vysoké rychlosti. Pokud by totiž jejich výkon klesl dříve, pilot by stačil zastavit. Přesáhne-li rychlost letounu určitou hranici, je už podle Akimenkova na zastavení pozdě.

Jak-Servisu hrozí zákaz

Agentura RIA Novosti napsala, že poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna. Během kontroly byl vyměněn jeden z motorů na pravé straně letounu. Kapitán letadla měl nalétáno 6900 hodin, z toho 1500 hodin na stroji Jak-42.

Ruská civilní letecká agentura Rosaviacija oznámila, že provádí prověrku všech letounů Jak-42, které jsou v provozu. Její vedení zvažuje možnost, že úplně zakáže používání letounů tohoto typu. Ruské ministerstvo dopravy nyní podle agentury ITAR-TASS řeší i osud společnosti Jak-Servis, která lety jaroslavlského Lokomotivu provozovala. Agentura nevylučuje, že činnost Jak-Servisu úřady zastaví.

List Kommersant napsal, že společnost Jak-Servis, která leteckou přepravu hokejistů Lokomotivu zajišťovala, měla letoun pronajatý. Skutečným vlastníkem bylo Chruničevovo státní kosmické středisko, které je hlavním ruským výrobcem nosných kosmických raket. Letoun Jak-42 používali pracovníci střediska k přepravě na kazašský kosmodrom Bajkonur.

Rodiny budou finančně odškodněny

Rodiny mrtvých obdrží od gubernátora Jaroslavlské oblasti okamžitou kompenzaci ve výši 300.000 rublů (176.000 korun), město Jaroslavl jim předá dalších 150.000 rublů, oznámil list Nězavisimaja gazeta. Přepravce vyplatí pozůstalým dva miliony rublů za každou oběť (1,2 milionu korun).

Na místě katastrofy nepřetržitě hlídkují zesílené policejní hlídky, protože panují obavy z nájezdů zlodějských band. K podobným případům docházelo i při loňské havárii polského vládního letounu u Smolenska.

Motor neměl tah, od pilota to byla sebevražda

Ruský vojenský letec Andrej Gusev dnes v listu Izvestija napsal, že pilot se podle všeho dopustil "typické chyby": pokusil se odstartovat v situaci, kdy motor neměl dostatečný tah. "Něco takového je sebevražda," uvedl Gusev.
Podle zkušebního letce Alexandra Akimenkova muselo ke snížení tahu motorů dojít v poměrně vysoké rychlosti. Pokud by totiž jejich výkon klesl dříve, pilot by stačil zastavit. Přesáhne-li rychlost letounu určitou hranici, je už podle Akimenkova na zastavení pozdě.

Na místě katastrofy nepřetržitě hlídkují zesílené policejní hlídky, protože panují obavy z nájezdů zlodějských band. K podobným případům docházelo i při loňské havárii polského vládního letounu u Smolenska.

Rodiny mrtvých obdrží od gubernátora Jaroslavlské oblasti okamžitou kompenzaci ve výši 300.000 rublů (176.000 korun), město Jaroslavl jim předá dalších 150.000 rublů, oznámil list Nězavisimaja gazeta. Přepravce vyplatí pozůstalým dva miliony rublů za každou oběť (1,2 milionu korun).

List Kommersant napsal, že společnost Jak-Servis, která leteckou přepravu hokejistů Lokomotivu zajišťovala, měla letoun pronajatý. Skutečným vlastníkem bylo Chruničevovo státní kosmické středisko, které je hlavním ruským výrobcem nosných kosmických raket. Letoun Jak-42 používali pracovníci střediska k přepravě na kazašský kosmodrom Bajkonur.

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů