19.6.2019 • 05:00

7 OTÁZEK pro výběr silničního kola. Jsou jen pro profíky? Nesmysl

Vstoupit do diskuse
0
  • Chcete při jízdě na kole zažít neuvěřitelnou lehkost a jako střela prolétnout místními cestami? Pořiďte si silničku.

    Chcete při jízdě na kole zažít neuvěřitelnou lehkost a jako střela prolétnout místními cestami? Pořiďte si silničku. Jak postupovat při jejím výběru? Zeptali jsme se Jiřího Janouška ze specializované cyklistické prodejny Sport Import. Podívejte se na sedm nejčastějších otázek, které budete při koupi řešit.

  • Pro koho jsou určena silniční kola?

    Tato otázka charakterizuje vnímání cyklistiky u nás. Dříve existovala prostě kola. Nikdo nerozlišoval jestli jsou terénní nebo silniční. V devadesátých letech se k nám zpožděně za ostatním světem dostala horská kola a lidé je přijali jako modlu a jedinou univerzální alternativu. Dodnes vidím spoustu cyklistů, kteří neopustí zpevněné cesty, ale z různých důvodů je brázdí na mohutném, těžkém horáku se širokými pneumatikami.

    Přitom na takové cesty je ideální právě kolo silniční. Je určeno pro jízdu na zpevněných površích, zejména asfaltových silnicích, ale i cyklostezkách nebo dálkových cyklotrasách.

    Umožňuje mnohem rychlejší jízdu s menším odporem a je výrazně lehčí při zdolávání kopců. Má samozřejmě sportovnější posed, a tudíž se více uplatňuje u sportovců.

    Proto by se mohlo zdát, že jej využívají jen profíci. Ve skutečnosti na něm však může jezdit prakticky kdokoliv. Zajeďte se podívat například do Beneluxu. Tam na nich jezdí všichni včetně dětí a horské kolo tam skoro nepotkáte.

    Silniční kolo je určeno pro jízdu na zpevněných površích, zejména asfaltových silnicích, ale i cyklostezkách nebo dálkových cyklotrasách.Foto Profimedia.cz

  • Z jakého materiálu je vhodné, aby byl rám?

    V dnešní době se pro výrobu kol používají prakticky pouze slitiny hliníku (dural) nebo uhlíkového kompozitu, lidově karbonu. Oba materiály mají svá pro i proti. Dural je mnohem levnější na výrobu, a díky tomu jsou kola z něj daleko dostupnější. Zároveň jsou ale těžší, materiál nedokáže tak dobře absorbovat nechtěné vibrace a rázy a časem znatelně měkne. Je proto nevhodný pro závodní účely a intenzivnější využití. Oproti tomu karbon přináší nižší hmotnost, lepší jízdní vlastnosti a je obecně stálejší. Za karbonový rám si však znatelně připlatíte. V dnešním vysoce konkurenčním prostředí ale existuje mnoho druhů duralu i karbonu. Není tak pravidlem, že karbonové kolo je vždy lepší než duralové. Jsou situace, kdy na tom špičkový hliník bude lépe než mizerný karbon. Záleží na tom, jaké má zákazník požadavky a finanční možnosti.

    V dnešní době se pro výrobu kol používají prakticky pouze slitiny hliníku (dural) nebo uhlíkového kompozitu, lidově karbonu.Foto Profimedia.cz

  • Jakou velikost by měl mít rám?

    Velikost rámu je vždy velmi individuální záležitost. Silniční kola jsou obecně citlivější na nastavení posedu a tak se většinou vyrábějí ve více velikostech. Více se řeší i geometrie kola ve vztahu k zamýšlenému použití a fyziognomii jezdce. Jiný rám, geometrii a velikost bude vyžadovat začátečník v mladém věku, jinou špičkový závodník nebo starší pokročilý víkendový jezdec, který si chce kolo užít pouze jako sportovní nářadí. Vždy doporučujeme vybírat kolo se zkušeným člověkem, který vezme v úvahu všechna tato hlediska a doporučí nejen velikost rámu, ale také vhodný model na základě nejpříhodnější geometrie.

    Velikost rámu je vždy velmi individuální záležitost.Foto Profimedia.cz

  • Jak je to s převodníky?

    Historickým vývojem dochází k neustálému zlehčování převodů. Prvně začaly přibývat pastorky na kazetě vzadu, pak se přešlo ze standardu 54/42 na 53/39 vepředu a ještě později přibyly kompaktní varianty 52/36 a 50/34. Obecně lze říci, že většině hobby cyklistů vyhovuje dnešní kompaktní standard 50/34 a široké rozpětí pastorků 11-28 na kazetě. Ti výkonnější či ambicióznější si pak montují semi-kompakt 52/36 nebo rovnou standardní převodníky 53/39. Majoritní výrobce sad Shimano nedávno přešel na jednotný rozměr klik pro všechny používané kombinace převodníků, takže nakonec ani volba převodníků při koupi není tak limitující a případná výměna není příliš finančně náročná. ? Řadu lidí na kole trápí bolest sedacích partií. Dá se tomu nějak zabránit?

    Máte pravdu, sedlo, posed a následné fyzické projevy jízdy na kole řeší asi každý z nás. Bohužel se jedná o poměrně komplexní problém, který nemá zaručené a jednoduché řešení. Je nutné tomu věnovat úsilí, čas i peníze.

    Díky tomu se však výsledný dojem z našeho času stráveného na kole může diametrálně lišit. Ze všeho nejdůležitější je mít správnou velikost kola, geometrii a také správně nastavený posed. Přesto všechno ale nemusíte mít vyhráno. Málokomu vyhovuje sedlo přímo z výroby. Je proto vhodné domluvit se ve specializované prodejně s proškoleným personálem a nechat si doporučit správné sedlo pro vaši potřebu. Důležité také je si jej před koupí nejprve vyzkoušet. V žádném případě nedoporučuji kupovat sedlo naslepo. Současný trh se sedly nabízí velký výběr od základních komfortních, přes sportovněji pojaté kousky až po specializovaná závodní sedla, kde je kladen důraz na kombinaci pohodlí, tuhosti, výdrže a hmotnosti. Jsem si proto jist, že to správné se vždy najde, jen je na to občas potřeba více času a trpělivosti.¨

    Historickým vývojem dochází k neustálému zlehčování převodů.Foto Profimedia.cz

  • Jsou nutné nášlapy a speciální boty?

    Troufám si tvrdit, že v případě silničních kol je tato výbava skutečně nutností. Pro úplného začátečníka může být sice napřed trochu náročnější zvyknout si na vycvakávání při zastavení, avšak jistota na pedálu a ovladatelnost celého kola je s nášlapnými pedály a tretrami výrazně lepší a především bezpečnější. Mnoho lidí se obává, že jim tretra v případě havárie nevycvakne, ale to není pravda – funguje to podobně spolehlivě jako vázání na lyžích.

    A jak si člověk jednou zvykne na nášlapy, už nic jiného nechce.

    Mnoho lidí se obává, že jim tretra v případě havárie nevycvakne, ale to není pravda – funguje to podobně spolehlivě jako vázání na lyžích.Foto Profimedia.cz

  • Dobré silniční kolo pod 10 tisíc?

    Silniční kola jsou obecně o něco dražší než kola horská. Začátečníkům doporučuji nešetřit každou korunu, ale podívat se spíše do segmentu, kde se kola pohybují okolo 15 až 20 tisíc korun. Dobrou alternativou může být také kolo z druhé ruky. Silnička je věc, která vás buď chytne a baví, nebo naopak rychle zjistíte, že to pro vás není to pravé. Pokud si koupíte sice levné, ale špatné kolo na úvod, můžete si zkazit jinak pozitivní dojem. Naopak, pokud si koupíte dražší kolo, ale po několika vyjížďkách zjistíte, že pro vás není vhodné, budou to vyhozené peníze.

    Silniční kola jsou obecně o něco dražší než kola horská.Foto Michal Beránek (Sport)

  • Dá se občas vyrazit i na nezpevněnou cestu?

    Ano, v současné chvíli se od silničních kol oddělila ještě zajímavá kategorie tzv. Gravel biků, což je vlastně takové silniční kolo do terénu. S mohutnějším, ale stále rychlým obutím, je vhodnější i do lehčího terénu a neztratí se ani na silnici. Je to velmi rychle rostoucí a stále oblíbenější kategorie kol, která do značné míry nahrazuje dříve používaná kola „krosová“. Vznikají dokonce první závody zaměřené na jízdu na „gravelu“ a velmi populární jsou tato kola pro tzv. „bikepacking“, tedy jakési cyklocestování.

    Chcete při jízdě na kole zažít neuvěřitelnou lehkost a jako střela prolétnout místními cestami? Pořiďte si silničku.Foto Profimedia.cz


Další články autora
18. září 2021
Brno
Výsledky
16. října 2021
Praha
Výsledky

www.isportlife.cz je web o životě sportovců. Nenajdete zde však výsledky, časy, rozebírání herních taktik a hledání ideálních sestav. Začíst se naopak můžete do profilů, rozhovorů a příběhů nejen našich, ale i zahraničních sportovců. Poodhalíme vám nejen jejich tréninkové finty, ale i to jak správně odpočívat. iSport LIFE je o životě ve sportu.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá také běžecké závody v různých městech v České republice.

Články odjinud

{# Inicializace knihovny pro opozdene nacitani zdroju #}