Jsou zvyklí na asfaltový okruh nebo šotolinovou trať. Jak se však motoroví jezdci vypořádají s krutým 3D prostorem ve vzduchu? Navíc pod taktovkou nejlepšího českého akrobatického pilota Martina Šonky? Výzvu přijal motocyklista Karel Abraham, rally jezdec Martin Prokop a pilot tahačů David Vršecký.
„Cože? To budu v letadle vidět šedě,“ divil se Vršecký, úřadující mistr Evropského poháru tahačů, na akci, kterou pořádal deník Sport. Neuvědomil si totiž, že při akrobatických prvcích zažije několik druhů přetížení. A právě při jednom z nich, pozitivním, se mu odplaví krev z hlavy, a jeho zrak zšedne.
„Rozluč se s barvami. Ty už nikdy neuvidíš. Jen černou a bílou,“ odpověděl mu Martin Prokop, účastník mistrovství světa automobilových soutěží.
Všichni tři jsou zvyklí na velkou rychlost. Teď se však ocitnou v nové roli a na poli jiných fyzických zákonů. Z kilometrové výšky se budou řítit plnou rychlostí dolů, přitom udělají pár točenic, dalších výkrutů a kopaných prvků.
„Ta bílá košile byla chyba.
Když se vám totiž bude chtít zvracet, budete muset jedině za ni,“ řekl Vršeckému akrobatický pilot Martin Šonka, který nejprve všechny tři závodníky poučoval o bezpečnosti a o případných hrozbách. Nechyběla také instruktáž s padákem. „Ale nespadl jste ještě nikdy, že?“ ubezpečoval se Karel Abraham. „Ne, nebo si to už nepamatuji,“ odvětil pilot.
9 |
Takový počet G fyzikálního přetížení působil na těla motoristů. Podobný stav běžně překonávají jen piloti stíhaček nebo astronauti. |
A právě 19letý motocyklista byl určen na řadu jako první. „To je dobře, moc se na to těším. Mám rád extrémní zážitky. Jednou v Austrálii jsem zkoušel bungee-jumping. Super,“ vyprávěl Abraham a po chvilce na letišti u Moravské Třebové vzlétl.
Začátek byl opatrný. Pak se ale přešlo k ďábelskému tanci na nebesích. Šup. Letadlo Suchoj SU-29 se přetočilo hlavou dolů. V tu chvíli působí na člověka negativní přetížení. Do mozku pumpuje z těla krev a hlava se zvětšuje.
„Šílený pocit, opravdu jsem cítil všechnu krev v nose. I jsem si šáhl prstem pod nos a zkontroloval, jestli mi neteče,“ popisoval pak Abraham. Po dalších akrobatických prvcích a výkrutech přistál po patnácti minutách dolů na zem. „No bomba, bomba,“ nadšeně prohodil jezdec kubatury do 250 ccm v MS silničních motocyklů.
Jako další nastoupil do předního sedadla David Vršecký. „Mám z toho fakt respekt,“ přiznal pilot roudnické stáje Buggyra po nasednutí. Vždyť během letu svého předchůdce jen udiveně kroutil hlavou. Teď i jeho čeká nebeská odysea.
A Martin Šonka ho nešetřil. Se svým letadlem vystoupal těsně pod mraky. Pak vypnul motor. Ticho. Letadlo se začalo samovolně řídit k zemi, přitom se několikrát přetočilo. Pak motor znovu zaburácel. „Ty vole, tak tohle jsem fakt nezažil. Já myslel, že mi vypadnou oči z důlků. Několikrát jsem si říkal, že je konec, ale on pak řídicí pákou zakvedlal a já nevěděl, kde jsem,“ vykresloval trošku nazelenalý Vršecký. „Ke konci mi to pak bylo jedno. Klidně s tím mohl šlehnout na zem. Fakt solidní adrie.“
I na další přísun adrenalinu se těšil Martin Prokop. „Tohle jsem si vždycky přál, je to pro mě sen,“ pochvaloval si třetí junior v loňském MS. A pak to přišlo - letoun se opět řítil 300kilometrovou rychlostí dolů, točil se kolem své osy a pásy drtily závodníka do sedadla. To není možné vybrat, kolovalo v myslích přihlížejících. Nestalo se tak. Patnáct metrů nad zemí stroj prosvištěl nad polem, přitom se několikrát převrátil.
„To bylo razantnější, než jsem čekal. Řídil jsem hodně mašin, ale nedá se popsat, jak tohle rychle reaguje. Neskutečný, co se s tím dá dokázat,“ říkal Prokop, který měl pod rukama i Citroen C4 WRC, zbraň pětinásobného šampiona Sébastiena Loeba. „Ale to s autem mohu dělat cokoliv, ale tohle nikdy nezažiju. Viděl jsem chvíli červeně a pak i hvězdičky. Je to fakt brutální.“
A jak by ohodnotil Martin Šonka své hosty? „Všichni se drželi, byli výborní. Odpovídali během letu do mikrofonu a reagovali. Nešetřil jsem je. Někdy bych si přál, aby svezli mě,“ zakončil třetí muž loňského MS kategorie unlimited.
CO ZAŽILI MOTOROVÍ ZÁVODNÍCI? POZITIVNÍ PŘETÍŽENÍ:Člověk jakoby váží víc, odstředivá síla pilota tlačí do sedačky. Krev míří z hlavy do pánve a mozek má nedostatek krve. Nebezpečí: výrazná bolest hrudi, ztížené dýchání, poruchy srdečního rytmu, zmatení, černobílé vidění, bezvědomí. NEGATIVNÍ PŘETÍŽENÍ: Člověka táhne obrovská odstředivá síla ven z kabiny, pásy se zařezávají do těla a krev v těle směřuje do hlavy. Nebezpečí: krutá bolest hlavy, tlačení očí z důlků, zmatenost, výrazné zpomalení srdeční frekvence. |