Rusko velebí nového bohatýra Petrova

Jeho pokračování ve formuli 1 stvrdil podpisem. Ruský premiér Vladimir Putin stojí za účastí Vitalije Petrova ve formuli 1. Pilot Lotusu Renault se mu odvděčil třetí příčkou v nedělní GP Austrálie. Navíc první ruský pilot v šampionátu potvrdil, že může v týmu nahradit zraněného Roberta Kubicu, jenž se už pravděpodobně v tomto roce nevrátí.
Našli si nového hrdinu. V lednu se v Rusku vynášel do nebe Vladimir Čagin, sedminásobný vítěz Dakarské rally, který ukončil kariéru. Nevadí. Nejslavnějším ruským závodníkem se stává Vitalij Petrov. První Rus ve formuli 1 v nedělení GP Austrálii všechny dokonale zaskočil třetím místem.
Hned ve svém druhém roce v F1 se dokázal prodrat na pódium. „Věděl jsem, že monopost týmu Lotusu Renault GP je schopný bojovat o přední příčky. Nepočítal jsem s tím, že by se na pódium mohl dostat Petrov,“ říkal Jan Charouz, ofi ciální testovací pilot stáje Lotusu Renault GP.
Přitom nechybělo mnoho a Petrov se zase mohl vrátit do seriálu GP2. Ve svém prvním roce neprokazoval zrovna zázračnou výkonnost, na kolo ztrácel v průměru sedm desetin vteřiny na Roberta Kubicu. Co dopomohlo k udržení? Zásah Moskvy. Doslova. V loňském roce musel Petrov zaplatit u Renaultu kolem 15 milionů eur (asi 370 milionů korun). Peníze údajně dojednal závodníkův otec Alexander, jenž v Rusku podniká v oblasti hotelnictví a sportovních klubů a s ruskou vládou má velice dobré kontakty. Jenže otec měl problém přinést do týmu další kapitál.
Pak zakročil ruský premiér Vladimir Putin. Nejprve se sešel s Carlosem Ghosnem, s nejvyšším šéfem automobilky Renault. A poté Putin dokončil obchod s vrchním představitelem velkého zbrojního podniku Rostekhnologii a NOVATEK. Státem podporované společnosti nyní sponzorují francouzsko-britskou stáj. „Počet lidí v Rusku, kteří milují motorsport, se zvyšuje ze dne na den. Petrov podepsal s týmem Lotus Renault dvouletý kontrakt. Určitě potřebuje podporu a tu finanční ze všeho nejvíc,“ prohlásil Putin.
Právě podobné společnosti jsou velkým lákadlem stájí formule 1. I to je jeden z důvodů, proč Petrov u Renaultu zůstal. „Sám Petrov žádného sponzora nepřivedl ani za angažmá údajně neplatil. Tím, že je Rus, tak otevřel majitelům týmu Lotus Renault GP dveře ruským sponzorům,“ naznačil Charouz. A šéf stáje Lotus Renault k tomu dodal: „Místo Petrova jsme mohli mít jezdce, kteří by nám přinesli i víc peněz. Ale máme Vitalije a tím i ruské sponzory,“ tvrdil Éric Boullier, který měl k Petrovovi výtky.
Před novou sezonou požadoval, aby ruský pilot zlepšil angličtinu a chování v týmu. „Petrov působí na závodech trošku uzavřeně a zakřiknutě. Mechaniky a inženýry nemotivoval takovým způsobem, jako dokázal Kubica. Byl trošku v ústraní,“ říkal Charouz. Pozice v Renaultu se ale může změnit -Nick Heifeild v GP Austrálii dojel až dvanáctý. „Proto není úplně jisté, kdo bude jedničkou. Pro Petrova je to hodně velká šance,“ říkal Charouz, který by měl v zázemí týmu Lotus Renault GP absolvovat až šest závodů.