Zmoklý třetí trénink pro Grosjeana

Počasí v Melborne si v sobotu dopoledne pohrálo s týmy F1 a nachystalo zpočátku suchou, pak ale převážně mokrou trať.
Závodnímu programu sobotního dopoledne na Albert Park Circuit v australském Melbourne dominoval třetí volný trénink formule 1.
Zatím přetrvávalo suché, teplé počasí s teplotou vzduchu 22 °C a asfaltového povrchu 32 °C, podle meteorologů ale vystoupá pravděpodobnost deště v průběhu dne na 70 procent. A tak vedle bezprofilových pneumatik Pirelli se směsí medium a supersoft by mohly přijít ke slovu i pneumatiky do mokra.
Z dosavadního průběhu přípravy na GP Austrálie vyplývá, že kdo chce pomýšlet na úspěch, musí nejprve překonat Sebastiana Vettela (Red Bull).
Trojnásobný mistr světa, který letos obhajuje své tituly z let 2010, 2011 a 2012, vstoupil do nové sezóny impozantně a opanoval oba úvodní páteční tréninky. Nejblíže mu byli podle kumulovaných časů ze včerejšího dopoledního i odpoledního testování jeho týmový kolega Mark Webber (+0,264 s), dále pak Nico Rosberg (+0,414 s) na Mercedesu a dvojice Lotusu Kimi Räikkönen (+0,453 s) a Romain Grosjean (+ 0,772 s).
Závěrečná příprava se rozjížděla jen pozvolna. První změřený čas 1:34,324 min Jensona Buttona (McLaren) zaostal za pátečním maximem Sebastiana Vettel o více jak osm sekund a neměl prozatím žádnou vypovídací hodnotu.
To se ale postupně měnilo. Po patnácti minutách mělo u svého jména záznam již osmnáct jezdců v následujícím pořadí: Grosjean (1:26.929 min), Alonso (ztráta 0,1 s), Massa (0,3), di Resta (0,6), Räikkönen (0,7), Ricciardo (0,9), Vergne (0,9), Sutil (1,1), Hülkenberg (1,3), Gutierrez (1,3), Rosberg (1,6), Vettel (2,9), Webber (3,1), Bianchi (3,5), van der Garde (3,7), Pic (4,0), Button (6,3) a Perez (6,6).
Jenže pak se změnilo také počasí a na Melbourne se snesl poměrně silný déšť. To byl jasný signál k návratu do boxů všem, co se v tu chvíli nacházeli na okruhu. Nebezpečí aquaplaningu na vodou zalitých rovinkách bylo příliš vysoké.
V garážích nastal zvýšený pohyb, začalo přezouvání pneumatik do deště. Týmy chtěly využít příležitost a vyzkoušet si nastavení aut do mokra, protože podobné počasí bylo předpovídáno i pro nedělní závod a nikdo nemohl zaručit, že nebude pršet ani při kvalifikaci.
Teplota vzduchu okamžitě poklesla z 23 na 19 °C. Déšť dál intenzivně skrápěl asfalt na okruhu, což mělo negativní dopad na jeho přilnavost. Jako první vyrazil s drážkovými pneumatikami na okruh Felipe Massa (Ferrari) a brzy se přidali další.
Časy se propadly na úroveň 1:48 min a bylo zřejmé, že do konce 60minutového limitu se už na pořadí třetího volného tréninku, v jakém se piloti srovnali podle časů na suché trati, nic měnit nebude.
Před závěrečnou čtvrthodinou déšť ustal a z ideální stopy se monopostům podařilo širokými pneumatikami vytlačit vodu. Povrch zůstal sice vlhký, ale daly se už použít přechodné pneumatiky, čehož většina jezdců využila. Kromě toho by se pneumatiky do intenzivního mokra rychle opotřebily a taková sada by pak mohla scházet v závodě.
Mezi těmi, kdo rychle přezuli na přechodné pneumatiky, byl také Sebastian Vettel. Tentokrát měl ale smůlu. Po druhém průjezdu cílovou rovinkou musel náhle zpomalit a následně ve čtvrté zatáčce odstavil monopost na okraj dráhy. Povel jeho závodního inženýra zněl jasně: „Neřaď, máme problém s hydraulikou. Odstav auto vedle dráhy!“
Stále sušší trať umožnila jezdcům znovu zrychlovat, a tak se v posledních minutách dostal Romain Grosjean až na 1:37,8 min. Lotus předvedl, že dokáže být rychlý na suchu i za mokra a pokud v neděli nastane proměnlivé počasí, bude s ním třeba počítat stejně jako s papírovými favority od Red Bullu a Ferrari.
VÝSLEDKY 3. VOLNÉHO TRÉNINKU:
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.929 | 0 | 0 | 14 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:27.000 | +0:00.071 | +0:00.071 | 7 |
3 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:27.241 | +0:00.312 | +0:00.241 | 10 |
4 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.533 | +0:00.604 | +0:00.292 | 9 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:27.625 | +0:00.696 | +0:00.092 | 12 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.849 | +0:00.920 | +0:00.224 | 19 |
7 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.860 | +0:00.931 | +0:00.011 | 16 |
8 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:28.069 | +0:01.140 | +0:00.209 | 15 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.253 | +0:01.324 | +0:00.184 | 18 |
10 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.253 | +0:01.324 | +0:00.000 | 20 |
11 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:28.486 | +0:01.557 | +0:00.233 | 13 |
12 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.808 | +0:02.879 | +0:01.322 | 9 |
13 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.073 | +0:03.144 | +0:00.265 | 16 |
14 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.388 | +0:03.459 | +0:00.315 | 17 |
15 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:30.598 | +0:03.669 | +0:00.210 | 19 |
16 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:30.959 | +0:04.030 | +0:00.361 | 18 |
107% hranice | 1:33.014 | nesplnili | |||||
17 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:33.236 | +0:06.307 | +0:02.277 | 7 |
18 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:33.527 | +0:06.598 | +0:00.291 | 8 |
19 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:39.232 | +0:12.303 | +0:05.705 | 13 |
20 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:39.779 | +0:12.850 | +0:00.547 | 12 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:42.872 | +0:15.943 | +0:03.093 | 13 |
22 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:47.246 | +0:20.317 | +0:04.374 | 9 |