Red Bull ovládl australskou kvalifikaci

Přerušená kvalifikace se stala kořistí Sebastina Vettela, s nímž se do první řady postaví jeho týmový kolaga Mark Webber.
V nezvyklý čas, v nedělních 11 hodin dopoledne místního času pokračovala přerušená kvalifikace na letošní úvodní velkou cenu Austrálie. Sobotní program nemohl být dokončen pro silný déšť a sníženou viditelnost, způsobenou jednak potemnělou oblohou, jednak pokročilým časem. Vedení závodu proto ve víře v lepší počasí rozhodlo kvalifikaci po její první části přerušit a zbylé dvě části odjet druhý den.
Na základě dosažených časů z úvodní dvacetiminutovky scházeli před dokončením kvalifikace ve startovním poli Pastor Maldonado (Williams), Esteban Gutiérrez (Sauber), Jules Bianchi (Marussia), Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) a Charles Pic (Caterham), tedy šestice pilotů, která dále nepostupovala.
Také v neděli před zahájením druhé části byla trať mokrá
Také před nedělním pokračováním kvalifikace několikrát zapršelo. Trať byla opět mokrá, ovšem ne tolik jako v sobotu, a tak se pro zbývajících 16 jezdců dalo hovořit o regulérních podmínkách. Všichni nazuli přechodné pneumatiky a spěchali na trať, protože jak se dozvěděl ve sluchátkách úřadující mistr světa: „Začne zase pršet, soustřeď se hned od začátku na dobrý čas!“
Po prvních pokusech se jezdci seřadili v pořadí Rosberg (1:40.4 min), Webber (1:41.4 min) , Räikkönen (1:41.7 min), Hamilton (1:42.5 min), Alonso (1:41.5 min), Vettel (1:43.4 min) ... Ve druhém kole se Nico Rosberg zlepšil na 1:38,9 min a potvrdil tím, že se nejrychlejším jezdcem první části kvalifikace nestal náhodou.
Trať poměrně rychle osychala. Jako první se pro slicky rozhodli v případě Sergia Péreze u McLarenu. Krátce po Mexičanovi se na trati se super měkkou směsi objevili také Jenosn Button (McLaren), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) a Valtteri Bottas (Williams). Jednalo se o dost riskantní rozhodnutí, o čemž se vzápětí přesvědčil Button výletem mimo dráhu. Drobné chybě se nevyhnul ani Vergne. Na základě této zkušenosti a analýzy časů dostal rychlou zprávu Nico Hülkenberg (Sauber): „Přechodné pneumatiky jsou rychlejší, zůstaň na trati!“
Do konce vymezené čtvrthodiny zbývaly dvě minuty. Jenson Button ještě stihl přezutí zpět na přechodné pneumatiky a vyplatilo se mu to. Zato mimo postupové pozice zůstali jeho týmový kolega Sergio Pérez a pilot Toro Rosso Jean-Eric Vergne a s nimi Nico Hülkenberg (Sauber), Adrian Sutil (Force India), Daniel Ricciardo (Toro Rosso) a Valtteri Bottas (Williams).
Závěr kvalifikace na slickách
Nyní bylo otázkou, zda v závěrečné desetiminutovce někdo z postupujících zariskuje a vsadí na bezprofilové pneumatiky, nebo všichni zůstanou u konzervativního řešení a budou pokračovat na přechodných pneumatikách. Vzhledem ke stále dost mokré trati padla volba na druhou variantu. To ovšem nevylučovalo možnost mezi oběma pokusy přezouvat.
Na přechodných pneumatikách zajížděli jezdci postupně tyto časy: Hamilton 1:33.6 min, Rosberg 1:33.7 min, Webber 1:33.9 min, Alonso 1:34.1 min, Räikkönen 1:34.3 min, Massa 1:34.6 min. Úřadující mistr světa Sebastian Vettel, o němž doposud nebylo příliš slyšet, pak přiložil pod kotel a bylo z toho průběžné vedení časem 1:32,6 min.
Do konce kvalifikace zůstaly čtyři minuty, podle všeho bez deště. To byl signál k přezutí na hladké pneumatiky, které byly v tuto chvíli už každopádně rychlejší. Vedení převzal Jenson Button, před něj se vzápětí zařadil Lewis Hamilton (1:29,2 min).
Na druhé pozici se na chvíli objevil Paul di Resta (Force India), odkud ho ihned vytlačil Felipe Massa (Ferrari). Žádný z těchto jezdců ovšem neměl na Sebastiana Vettela, který se blýskl výkonem 1:27,407 min. Pozadu nezůstal ani jeho týmový kolega Mark Webber, který se se ztrátou čtyř desetin sekundy zařadil na druhou pozici. A tak to také zůstalo.
Konečně se ukázalo, jak je to se skutečnou výkonností mistrovského týmu. Red Bull ovládl rozhodující část přerušené australské kvalifikace a bude mít obě auta v první řadě. Rychlost Mercedesu potvrdil třetím časem Lewis Hamilton, s nímž se do druhé řady prosadil Felipe Massa.
To je menší překvapení, protože Brazilec za sebou nechal rozhodně favorizovanějšího týmového kolegu Fernanda Alonsa. Na taktizování s vynecháním prvního pokusu na přechodných pneumatikách doplatili Jenson Button a Paul di Resta a patřila jim až dvě poslední místa v top 10. V případě McLarenu lze tedy říct, že si lepší umístění prohrál sám riskantními kroky. Zřejmě k tomu Martina Whitmarshe jako šéfa britské stáje přiměla slabší forma jeho vozů.
VÝSLEDKY KVALIFIKACE NA GP AUSTRÁLIE 2013:
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.407 | 0 | 0 | 6 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.827 | +0:00.420 | +0:00.420 | 6 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:28.087 | +0:00.680 | +0:00.260 | 7 |
4 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:28.490 | +0:01.083 | +0:00.403 | 7 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:28.493 | +0:01.086 | +0:00.003 | 7 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:28.523 | +0:01.116 | +0:00.030 | 7 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:28.738 | +0:01.331 | +0:00.215 | 6 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:29.013 | +0:01.606 | +0:00.275 | 5 |
9 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:29.305 | +0:01.898 | +0:00.292 | 4 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:30.357 | +0:02.950 | +0:01.052 | 5 |
11 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.067 | 0 | 0 | 9 |
12 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:38.134 | +0:00.067 | +0:00.067 | 9 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:38.778 | +0:00.711 | +0:00.644 | 9 |
14 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:39.042 | +0:00.975 | +0:00.264 | 10 |
15 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:39.900 | +0:01.833 | +0:00.858 | 8 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:40.290 | +0:02.223 | +0:00.390 | 9 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:47.614 | 0 | 0 | 11 |
18 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:47.776 | +0:00.162 | +0:00.162 | 10 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:48.147 | +0:00.533 | +0:00.371 | 11 |
20 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:48.909 | +0:01.295 | +0:00.762 | 11 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:49.519 | +0:01.905 | +0:00.610 | 11 |
107% hranice | 1:50.616 | nesplnil | |||||
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:50.626 | +0:03.012 | +0:01.107 | 10 |