29. dubna 2013 • 22:23

Blíží se změna v pravidlech, týmy chtějí testovat už v lednu

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Platné předpisy testování dříve jak v únoru a mimo území Evropy nepovolují. Od roku 2014 by to ale mohlo být jinak, týmy chtějí změnu.



Letošní sezóna sotva začala a už se spekuluje, jak bude vypadat ta následující v roce 2014. Důvodů je několik. Bernie Ecclestone se nevzdal myšlenky na další zvyšování počtu závodů, ale pro kalendář složený z více jak dvaceti velkých cen příliš volných víkendů nezbývá. Druhým důvodem je zásadní změna technických pravidel, která vstoupí v platnost od příštího roku. 

S technickými pravidly jsou úzce svázány předpisy sportovní. Podle nich, konkrétně podle článku 22.4, nemůže testování začít dříve jak v únoru a nesmí se uskutečnit mimo území Evropy. V Barceloně se ale v tomto týdnu schází pracovní skupina, která má připravit návrh změny tohoto ustanovení. 

Zatímco doposud vlastnily téměř výhradní právo na zimní testování španělské okruhy Circuit de Jerez a Circuit de Catalunya, hovoří se nyní o přestěhování této fáze předsezónní přípravy na Střední Východ. Velkou příležitost cítí okruhy v Bahrajnu, Kataru nebo v Abu Dhabi. 

„Myslím, že každý tým by chtěl vyjet a poznat nový motor co nejdříve,“ řekl v rozhovoru pro britský ´Autosport´ šéf týmu Mercedes Ross Brawn. Pokud ovšem budou testy skutečně zahájeny již v lednu 2014, způsobí to týmům dramatický zásah do časového harmonogramu vývoje nového auta. Dá se proto předpokládat, že první testy se zaměří především na přeplňované V6 motory, instalované provizorně v upravených starých monopostech, zatímco nová šasi přijdou ke slovu později. 

Změna tratí pro testování může mít i další důsledky. Z důvodu snížení nákladů se již nyní uvažuje o tom, že by sezóna 2014 začínala v Bahrajnu. O výjimečnou pozici úvodní velké ceny by tak přišla Austrálie. A pro týmy má testování na Středním Východě další kouzlo. Zatímco ve Španělsku bývá v únoru poměrně chladno a není tedy možné dostatečně simulovat podmínky, jaké panují během roku na světových okruzích, tento problém by v pouštních státech určitě odpadl.

K přijetí návrhu stačí prostá většina hlasů, tedy zvednutí ruky šesti z jedenácti zástupců týmů. Jak naznačuje postoj Rosse Brawna, najít potřebný počet hlasů nebude až tak těžkým úkolem: „Hlavní je mít při zkouškách nových motorů a celého pohonu dobré podmínky s vysokými teplotami. Pokud bychom vystavili nové pohony extrémním teplotám poprvé až při vlastním závodě v Bahrajnu nebo kde se úvodní závod pojede, mohl by to být skutečný propadák.“ 

A v tom má Ross Brawn pravdu. Nikdo z diváků nestojí o to sledovat prořídlé startovní pole a množství odstavených aut kolem tratě jen proto, že je ze závodu vyřadila technická závada na motoru.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud