GP Španělska: 79 zastávek v boxech, chaos nebo podívaná?

Analytické ohlédnutí za právě skončenou GP Španělska. Potíže s pneumatikami Pirelli zašly příliš daleko, týmy se bouří.
Při letošní GP Španělska neměli plné ruce práce jen jezdci, ale i jejich mechanici. Celkem 79krát zamířily monoposty z okruhu do boxů. Odečteme-li tresty a zastávky vynucené neplánovanou opravou, stále zůstává 73 regulérních pit stopů. To znamená, že v průměru připadly na jednoho jezdce více jak tři výměny pneumatik. Takové zastávkové orgie formule 1 při suchém závodě už dlouho nezažila.
Úvodní odstavec jasně vypovídá o tom, že se také v Barceloně vše točilo kolem pneumatik. A jak tomu bylo i v předchozí GP Bahrajnu, opět se po závodě na výhradního dodavatele pneumatik, italskou značku Pirelli, snesla vlna kritiky ze strany postižených týmů.
Úřadující mistr světa Sebastian Vettel (Red Bull) k situaci řekl: „Je svým způsobem škoda, že nejsme schopni absolvovat jediné kolo, aniž bychom nemuseli přemýšlet nad tím, zda si můžeme dovolit jet na plný plyn.“ Stejný názor má také jezdec McLarenu, Mexičan Sergio Pérez: „Je to šílené. To už nemá s formulí 1 nic společného. Takový závod je pěkně nudný, člověk musí jen sledovat stav pneumatik.“
Tento stav vznikl jako důsledek přehnané snahy konstruktérů Pirelli zatraktivnit závody. Jejich cílem bylo vyvinout takovou směs, která umožní jezdcům díky své nižší tvrdosti agresivnější styl jízdy. Směsi jsou skutečně měkčí, ale současně dramaticky poklesla jejich životnost a opatrná jízda jezdců na opotřebených pláštích přináší poněkud bizarní pohled na nejrychlejší formuli světových okruhů.
POSTAVENÍ NA STARTU
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:20.718 | 0 | 0 | 6 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:20.972 | +0:00.254 | +0:00.254 | 3 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.054 | +0:00.336 | +0:00.082 | 3 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:21.177 | +0:00.459 | +0:00.123 | 6 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:21.218 | +0:00.500 | +0:00.041 | 6 |
6 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:21.308 | +0:00.590 | +0:00.089 | 5 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.570 | +0:00.852 | +0:00.262 | 3 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.069 | +0:01.351 | +0:00.499 | 3 |
9 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:21.219 | +0:00.501 | +0:00.001 | 6 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.233 | +0:01.515 | +0:00.164 | 4 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.127 | 0 | 0 | 6 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.166 | +0:00.039 | +0:00.039 | 6 |
13 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.346 | +0:00.219 | +0:00.180 | 6 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.355 | +0:00.228 | +0:00.009 | 6 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:22.389 | +0:00.262 | +0:00.034 | 6 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:23.260 | 0 | 0 | 9 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:23.318 | +0:00.058 | +0:00.058 | 9 |
18 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:24.661 | +0:01.401 | +0:01.343 | 6 |
19 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:22.793 | +0:00.666 | +0:00.404 | 6 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:24.713 | +0:01.453 | +0:00.052 | 6 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:24.996 | +0:01.736 | +0:00.283 | 6 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:25.070 | +0:01.810 | +0:00.074 | 6 |
107% hranice | 1:27.448 | splnili všichni |
Jezdcům je tak diktována rychlost, která neodpovídá konstrukci monopostu, ale stavu jejich pneumatik. A tak je pro jejich tempo určující pokyn od inženýrů a ne situace na trati. Ze sportovního hlediska neradostný výsledek a pro jezdce nuda, jak dokládají slova šéfa týmu McLaren Martina Whitmarshe: „Pro jezdce takový závod přestává být zábavný. Jestliže odjede na čerstvých pneumatikách tři rychlá kola, aby získal výhodu během pit stopů svých soupeřů, během následujících pěti kol jsou jeho pneumatiky už nepoužitelné.“
Expert a bývalý jezdec formule 1 ale kontruje: „Tady se samozřejmě vzpomíná na časy, kdy byly každému autu šity pneumatiky na míru. Vzpomínáte si, jak unfair to bylo? Špičkové týmy dostávaly pro každý závod novou směs, zatímco malé týmy musely brát, co na ně zbylo. Tedy pneumatiky, které nikdo jiný nechtěl. Návrat takových časů si nepřeji. Dneska dostávají šanci i týmy středu a všichni mají srovnatelné podmínky.“
Největšími kritiky současného stavu jsou logicky týmy, které na danou situaci doplácejí, tedy Red Bull a Mercedes. Niki Lauda, předseda dozorčí rady německé stáje, dokonce označil přístup Pirelli za špatný vtip, protože kvalita italských pneumatik nedovolí jezdcům závodit. A vzpomeňme na slova Laudova krajana, majitele týmu Red Bull Dietricha Mateschitze o tom, že se formule 1 zvrhla v soutěž o nejlepší management pneumatik, což už nemá se sportem nic společného.
Samozřejmě že mezi šéfy týmů stojí na druhé názorové straně Eric Boullier (šéf týmu Lotus), jehož vozům se naopak na aktuálních pneumatikách Pirelli daří: „Všichni máme stejné podmínky. Existují nějaké malé rozdíly, které nejsilnější týmy poněkud zneklidňují. V Pirelli ale dostali pokyn vyrobit takové pneumatiky, které vydrží 20 kol a oni to dokázali. Když to zvládne naše auto, pak jsme důkazem, že je to možné.“
Lotus E21 je skutečně letošním nejohleduplnějším monopostem vůči pneumatikám ve startovním poli. Kimi Räikkönen to opětovně dokázal v GP Španělska. Zatímco tým Ferrari musel na katalánském okruhu svým jezdcům naordinovat čtyři zastávky v boxech, Räikkönenovi stačily pouze tři a mohl si tak zvolit zcela odlišnou strategii.
Je tu ale ještě jedna španělská zkušenost, tentokrát ani ne tolik sportovní jako bezpečnostní. Ta už si ostrou kritiku zaslouží, Poté, co v Bahrajnu ztratil Lewis Hamilton celou část obvodového pláště a stejná nehoda se na Circuit de Catalunya přihodila Paulu di Restovi (Force India) a Jeanu-Ericu Vergnemu (Toro Rosso), je na místě otázka, zda jsou italské pneumatiky pro závody formule 1 bezpečné. Ve chvíli, kdy se stane nehoda s těžkými následky, bude pozdě na hledání odpovědi, jak varoval po skončení barcelonského víkendu Dietrich Mateschitz.
Na tuto otázku sportovní šéf Pirelli přímo neodpověděl, ale naznačil, že se chystají změny: „Plánovali jsme dvě až tři zastávky. Byli jsme však příliš agresivní. Z našeho pohledu to nebyl povedený den. Rozhodli jsme se vrátit s naším plánem do nedávné minulosti, abychom dodrželi systém dvou až tří zastávek. Tam se chceme zpátky dostat.“ A kdy to bude? Prý od závodu na britské okruhu Silverstone.
STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK
číslo | jezdec | sada | použitá směs (typ) pneumatik | |||||
Infiniti Red Bull Racing | ||||||||
1 | Sebastian Vettel | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
2 | Mark Webber | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
Scuderia Ferrari Marlboro | ||||||||
3 | Fernando Alonso | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
4 | Felipe Massa | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
Vodafone McLaren Mercedes | ||||||||
5 | Jenson Button | 3 | medium | hard | hard | hard | xxx | xxx |
6 | Sergio Pérez | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
Lotus F1 Team | ||||||||
7 | Kimi Räikkönen | 3 | medium | medium | medium | hard | xxx | xxx |
8 | Romain Grosjean | 0 | medium | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx |
Mercedes AMG Petronas F1 Team | ||||||||
9 | Nico Rosberg | 3 | medium | hard | hard | hard | xxx | xxx |
10 | Lewis Hamilton | 4 | medium | hard | hard | medium | hard | xxx |
Sauber F1 Team | ||||||||
11 | Nico Hülkenberg | 5 | medium | medium | hard | hard | hard | medium |
12 | Esteban Gutiérrez | 4 | medium | medium | hard | medium | hard | xxx |
Sahara Force India F1 Team | ||||||||
14 | Paul di Resta | 4 | medium | hard | medium | medium | hard | xxx |
15 | Adrian Sutil | 4 | medium | medium | hard | hard | medium | xxx |
Williams F1 Team | ||||||||
16 | Pastor Maldonado | 4 | medium | hard | medium | hard | medium | xxx |
17 | Valtteri Bottas | 3 | medium | hard | hard | medium | xxx | xxx |
Scuderia Toro Rosso | ||||||||
18 | Daniel Ricciardo | 3 | medium | hard | hard | medium | xxx | xxx |
19 | Jean-Eric Vergne | 4 | medium | hard | medium | hard | hard | xxx |
Caterham F1 Team | ||||||||
20 | Charles Pic | 3 | hard | medium | hard | hard | xxx | xxx |
21 | Giedo van der Garde | 2 | medium | hard | hard | xxx | xxx | xxx |
MarussiaF1 Team | ||||||||
22 | Jules Bianchi | 4 | hard | hard | hard | medium | hard | xxx |
23 | Max Chilton | 3 | hard | hard | medium | hard | xxx | xxx |
Podíváme-li se nyní podrobněji na průběh letošní GP Španělska, zjistíme z přehledu zastávek v boxech a realizované strategie týmů, že nejčastěji musel do boxů Nico Hülkenberg (Sauber), a to pětkrát. Jeho týmový kolega Esteban Gutiérrez stavěl u mechaniků čtyřikrát a s ním dalších 11 jezdců, tedy rovné dvě třetiny těch, kteří španělskou velkou cenu dokončili. Pouze šest pilotů si vystačilo se třemi pit stopy.
První stint po startu závodu nebyl u většiny jezdců delší jak deset kol. To souviselo s tím, že až na Charlese Pica (Caterham) a dvojici Marussie Julese Bianchiho a Maxe Chiltona všichni použili měkčí směs medium. V dalším průběhu závodu se už strategie tříštila podle individuálních plánů jednotlivých jezdců.
Úvodních 46 kilometrů (10 kol) si až do své první zastávky v boxech udržel vedení v závodě Nico Rosberg (Mercedes), ale bylo zřejmé, že to bylo naposledy, co jsme jej mohli sledovat tak vysoko. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který s ním startoval z první řady ani tolik úspěšný nebyl a hned od prvních desítek metrů ztrácel. První stint ukončil na šesté pozici a nakonec se ani nevešel do bodované desítky.
NEJRYCHLEJŠÍ KOLO
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kolo | |
1 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.217 | 0 | 0 | 56 |
2 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:26.394 | +0:00.177 | +0:00.177 | 56 |
3 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.564 | +0:00.347 | +0:00.170 | 38 |
4 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.586 | +0:00.369 | +0:00.022 | 58 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:26.681 | +0:00.464 | +0:00.095 | 53 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:26.757 | +0:00.540 | +0:00.076 | 47 |
7 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.776 | +0:00.559 | +0:00.019 | 55 |
8 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.017 | +0:00.800 | +0:00.241 | 55 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.036 | +0:00.819 | +0:00.019 | 55 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:27.251 | +0:01.034 | +0:00.215 | 55 |
11 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:27.591 | +0:01.374 | +0:00.340 | 56 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.849 | +0:01.632 | +0:00.258 | 56 |
13 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:27.895 | +0:01.678 | +0:00.046 | 53 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:27.957 | +0:01.740 | +0:00.062 | 55 |
15 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.011 | +0:01.794 | +0:00.054 | 49 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.083 | +0:01.866 | +0:00.072 | 55 |
17 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.231 | +0:02.014 | +0:00.148 | 41 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.884 | +0:02.667 | +0:00.653 | 55 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:29.362 | +0:03.145 | +0:00.478 | 43 |
20 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:29.747 | +0:03.530 | +0:00.385 | 27 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:30.597 | +0:04.380 | +0:00.850 | 11 |
22 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.136 | +0:04.919 | +0:00.539 | 5 |
Jasně se ukázala letošní bolest Mercedesu, neschopnost udržet zadní pneumatiky v takovém stavu, aby na nich jezdci mohli odolávat útokům konkurence. To, o čem si mohou u Mercedesu zatím jenom nechat zdát, vyšlo letos již podruhé Ferrari. Tentokrát ovšem v mnohem silnějším provedení než naposledy v Číně, protože společně s vítězným Alonsem vystoupal také na pódium v cíli třetí Felipe Massa.
Alonso přivedl hrdé španělské publikum k davovému šílenství. Poprvé před ním vyhrál v monopostu Ferrari na Circuit de Catalunya. „Byl to fantastický závod. Diváci mi samozřejmě hodně pomohli. Také tým odvedl skvělou práci. Jsme velmi spokojeni, ale jen u toho nesmíme zůstat. Máme rychlé auto, jenže je za námi teprve pět závodů.“
A v těch pěti závodech vyrostl Fernandu Alonsovi a úřadujícímu mistru světa Sebastianu Vettelovi nový konkurent. Kimi Räikkönen (Lotus) letos počtvrté vystoupal na pódium, GP Austrálie vyhrál a v posledních třech závodech skončil pokaždé druhý. To mu zajistilo nepřehlédnutelný bodový zisk a jisté druhé místo v průběžném hodnocení jezdců.
NEJVYŠŠÍ RYCHLOST
pořadí | číslo | jezdec | vůz | závod | kvalifikace |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 318,8 | 318,5 |
2 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 318,0 | 316,3 |
3 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 317,6 | 317,0 |
4 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 317,5 | 317,3 |
5 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 317,1 | 316,9 |
6 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 316,4 | 306,9 |
7 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 315,3 | 315,2 |
8 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 315,1 | 313,6 |
9 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 314,3 | 314,1 |
10 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 314,3 | 313,1 |
11 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 313,7 | 313,6 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 312,6 | 312,2 |
13 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 312,5 | 312,6 |
14 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 312,5 | 310,7 |
15 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 312,2 | 313,4 |
16 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 312,1 | 312,1 |
17 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 312,0 | 312,2 |
18 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 311,5 | 306,1 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 311,4 | 310,8 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 310,9 | 310,7 |
21 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 306,0 | 306,2 |
22 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 306,0 | 305,7 |
Alonsova cesta za vítězstvím začala již na startu, kde se španělský pilot prosmýkl z pátého na třetí místo. Po první zastávce v boxech se vrátil na trať před Sebastianem Vettelem a potvrdil svou schopnost využít momentu překvapení. Během jediného kola si vytvořil potřebný náskok na to, aby si bez přímého souboje na trati s pilotem Red Bullu vyměnil pozici. Jedinou překážkou, dlužno podotknout že ne složitou, v převzetí vedení mu byl nyní Nico Rosberg. S ním se vypořádal ve 13. kole a od té chvíle nepustil vedoucí pozici v závodě z rukou.
Kimi Räikkönen postavil v Barceloně svůj úspěch podobně jako v předchozí GP Bahrajnu na šetrnosti Lotusu E21 vůči pneumatikám. S jednou ušetřenou zastávkou v boxech byl de facto jediným nebezpečím pro vynikající monoposty Ferrari.
Sebastian Vettel zachránil po startu ze třetího místa čtvrtou pozici. Za ním se umístil Mark Webber, jemuž nevyšel začátek velké ceny, ale s námahou se přeci jen propracoval dopředu. V konečném důsledku tak byl po startu ze sedmé pozice úspěšnější než jeho týmový kolega.
Zajímavý závod absolvovala dvojice McLarenu Sergio Pérez a Jenson Button. Jejich monopost MP4-28 se v základním provedení před zahájením sezóny příliš nepovedl, a proto tým z Wokingu dovezl do Barcelony velký balík vývojových dílů. Ty ovšem ani v trénincích, ani v kvalifikaci moc nefungovaly. Přesto skončily oba vozy McLarenu na bodech v top 10, což za současné výkonnosti mohou Britové považovat za úspěch.
KONEČNÉ VÝSLEDKY GP ŠPANĚLSKA 2013
pořadí | číslo | jezdec | tým | kol | čas | ztráta | rychlost |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 66 | 1:39:16.596 | - | 185,605 |
2 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 66 | +0:09.338 | +0:09.338 | 185,315 |
3 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 66 | +0:26.049 | +0:16.711 | 184,797 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 66 | +0:38.273 | +0:12.224 | 184,420 |
5 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 66 | +0:47.963 | +0:09.690 | 184,122 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 66 | +1:08.020 | +0:20.057 | 183,510 |
7 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 66 | +1:09.988 | +0:01.968 | 183,450 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 66 | +1:19.506 | +0:09.518 | 183,160 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 66 | +1:21.738 | +0:02.232 | 183,093 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 65 | - 1 kolo | - 1 kolo | 182,614 |
11 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 65 | - 1 kolo | +0:00.304 | 182,604 |
12 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 65 | - 1 kolo | +0:04.859 | 182,456 |
13 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 65 | - 1 kolo | +0:00.475 | 182,441 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 65 | - 1 kolo | +0:17.700 | 181,902 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 65 | - 1 kolo | +0:01.422 | 181,859 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 65 | - 1 kolo | +0:47.878 | 180,416 |
17 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 65 | - 1 kolo | +0:02.401 | 180,344 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 64 | - 2 kola | - 1 kolo | 179,850 |
19 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 64 | - 2 kola | +0:27.370 | 179,028 |
Závod nedokončili | |||||||
20 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 52 | - 14 kol | 146,218 | |
důvod: | vzdal | ||||||
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 21 | - 45 kol | 167,510 | |
důvod: | uvolněné kolo | ||||||
22 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 8 | - 58 kol | 171,437 | |
důvod: | poškozený závěs kola |
Zatímco na předních pozicích měl závod místy až statický průběh, uprostřed jezdeckého úpole se tvrdě bojovalo. A nejen tam. Dokonce i v boxech. Mechanici Sauberu vypustili Nica Hülkenberga příliš rychle zpátky do boxové uličky, kde se mladý Němec dostal do kolize s Jeanem-Ericem Vergnem (Toro Rosso). Pro jezdce Sauberu to znamenalo zastávku s výměnou předního křídla navíc a z rozhodnutí sportovních komisařů ještě trest stop & go, který jej definitivně vyřadil z boje o body.
Nepříjemný zážitek má za sebou také Giedo van der Garde (Caterham), který krátce po druhém výjezdu od mechaniků hlásil podivné chování auta. Jeho podezření na špatně uchycené kolo se brzy ukázalo jako oprávněné. Po třech to dále nešlo. Spolu s ním nedokončili GP Španělska Romain Grosjean s poškozeným zavěšením a Jean-Eric Vergne, jehož tým Toro Rosso jej z preventivních důvodů stáhl ze závodu po předchozím defektu pneumatiky.
Po pěti závodech si vedení udržel Sebastian Vettel (89 bodů). Průběžně druhý Kimi Räikkönen (85) stáhl jeho náskok na pouhé 4 body. Původně třetí Lewis Hamilton (50) svou pozici neuhájil a musel ji přenechat Fernandu Alonsovi (72). Mezi konstruktéry pořadí nadále ovládá Red Bull (131) před Ferrari (117), Lotusem (111) a Mercedesem (72).