GP Španělska: 79 zastávek v boxech, chaos nebo podívaná?

Velkou cenu Španělska formule 1 jasně vyhrál domácí jezdec Fernando Alonso
Velkou cenu Španělska formule 1 jasně vyhrál domácí jezdec Fernando AlonsoZdroj: Reuters
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Analytické ohlédnutí za právě skončenou GP Španělska. Potíže s pneumatikami Pirelli zašly příliš daleko, týmy se bouří.

Při letošní GP Španělska neměli plné ruce práce jen jezdci, ale i jejich mechanici. Celkem 79krát zamířily monoposty z okruhu do boxů. Odečteme-li tresty a zastávky vynucené neplánovanou opravou, stále zůstává 73 regulérních pit stopů. To znamená, že v průměru připadly na jednoho jezdce více jak tři výměny pneumatik. Takové zastávkové orgie formule 1 při suchém závodě už dlouho nezažila.

Úvodní odstavec jasně vypovídá o tom, že se také v Barceloně vše točilo kolem pneumatik. A jak tomu bylo i v předchozí GP Bahrajnu, opět se po závodě na výhradního dodavatele pneumatik, italskou značku Pirelli, snesla vlna kritiky ze strany postižených týmů.

Úřadující mistr světa Sebastian Vettel (Red Bull) k situaci řekl: „Je svým způsobem škoda, že nejsme schopni absolvovat jediné kolo, aniž bychom nemuseli přemýšlet nad tím, zda si můžeme dovolit jet na plný plyn.“ Stejný názor má také jezdec McLarenu, Mexičan Sergio Pérez: „Je to šílené. To už nemá s formulí 1 nic společného. Takový závod je pěkně nudný, člověk musí jen sledovat stav pneumatik.“

Tento stav vznikl jako důsledek přehnané snahy konstruktérů Pirelli zatraktivnit závody. Jejich cílem bylo vyvinout takovou směs, která umožní jezdcům díky své nižší tvrdosti agresivnější styl jízdy. Směsi jsou skutečně měkčí, ale současně dramaticky poklesla jejich životnost a opatrná jízda jezdců na opotřebených pláštích přináší poněkud bizarní pohled na nejrychlejší formuli světových okruhů.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
19Nico RosbergMercedes F1 W041:20.718006
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:20.972+0:00.254+0:00.2543
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:21.054+0:00.336+0:00.0823
47Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:21.177+0:00.459+0:00.1236
53Fernando AlonsoFerrari F1381:21.218+0:00.500+0:00.0416
68Romain GrosjeanLotus-Renault E211:21.308+0:00.590+0:00.0895
72Mark WebberRed Bull-Renault RB91:21.570+0:00.852+0:00.2623
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:22.069+0:01.351+0:00.4993
94Felipe MassaFerrari F1381:21.219+0:00.501+0:00.0016
1014Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:22.233+0:01.515+0:00.1644
1119Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:22.127006
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:22.166+0:00.039+0:00.0396
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:22.346+0:00.219+0:00.1806
145Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:22.355+0:00.228+0:00.0096
1511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:22.389+0:00.262+0:00.0346
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:23.260009
1716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:23.318+0:00.058+0:00.0589
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:24.661+0:01.401+0:01.3436
1912Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:22.793+0:00.666+0:00.4046
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:24.713+0:01.453+0:00.0526
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:24.996+0:01.736+0:00.2836
2220Charles PicCaterham-Renault CT031:25.070+0:01.810+0:00.0746
107% hranice1:27.448splnili všichni

Jezdcům je tak diktována rychlost, která neodpovídá konstrukci monopostu, ale stavu jejich pneumatik. A tak je pro jejich tempo určující pokyn od inženýrů a ne situace na trati. Ze sportovního hlediska neradostný výsledek a pro jezdce nuda, jak dokládají slova šéfa týmu McLaren Martina Whitmarshe: „Pro jezdce takový závod přestává být zábavný. Jestliže odjede na čerstvých pneumatikách tři rychlá kola, aby získal výhodu během pit stopů svých soupeřů, během následujících pěti kol jsou jeho pneumatiky už nepoužitelné.“

Expert a bývalý jezdec formule 1 ale kontruje: „Tady se samozřejmě vzpomíná na časy, kdy byly každému autu šity pneumatiky na míru. Vzpomínáte si, jak unfair to bylo? Špičkové týmy dostávaly pro každý závod novou směs, zatímco malé týmy musely brát, co na ně zbylo. Tedy pneumatiky, které nikdo jiný nechtěl. Návrat takových časů si nepřeji. Dneska dostávají šanci i týmy středu a všichni mají srovnatelné podmínky.“

Největšími kritiky současného stavu jsou logicky týmy, které na danou situaci doplácejí, tedy Red Bull a Mercedes. Niki Lauda, předseda dozorčí rady německé stáje, dokonce označil přístup Pirelli za špatný vtip, protože kvalita italských pneumatik nedovolí jezdcům závodit. A vzpomeňme na slova Laudova krajana, majitele týmu Red Bull Dietricha Mateschitze o tom, že se formule 1 zvrhla v soutěž o nejlepší management pneumatik, což už nemá se sportem nic společného.

Samozřejmě že mezi šéfy týmů stojí na druhé názorové straně Eric Boullier (šéf týmu Lotus), jehož vozům se naopak na aktuálních pneumatikách Pirelli daří: „Všichni máme stejné podmínky. Existují nějaké malé rozdíly, které nejsilnější týmy poněkud zneklidňují. V Pirelli ale dostali pokyn vyrobit takové pneumatiky, které vydrží 20 kol a oni to dokázali. Když to zvládne naše auto, pak jsme důkazem, že je to možné.“

Lotus E21 je skutečně letošním nejohleduplnějším monopostem vůči pneumatikám ve startovním poli. Kimi Räikkönen to opětovně dokázal v GP Španělska. Zatímco tým Ferrari musel na katalánském okruhu svým jezdcům naordinovat čtyři zastávky v boxech, Räikkönenovi stačily pouze tři a mohl si tak zvolit zcela odlišnou strategii.

Je tu ale ještě jedna španělská zkušenost, tentokrát ani ne tolik sportovní jako bezpečnostní. Ta už si ostrou kritiku zaslouží, Poté, co v Bahrajnu ztratil Lewis Hamilton celou část obvodového pláště a stejná nehoda se na Circuit de Catalunya přihodila Paulu di Restovi (Force India) a Jeanu-Ericu Vergnemu (Toro Rosso), je na místě otázka, zda jsou italské pneumatiky pro závody formule 1 bezpečné. Ve chvíli, kdy se stane nehoda s těžkými následky, bude pozdě na hledání odpovědi, jak varoval po skončení barcelonského víkendu Dietrich Mateschitz.

Na tuto otázku sportovní šéf Pirelli přímo neodpověděl, ale naznačil, že se chystají změny: „Plánovali jsme dvě až tři zastávky. Byli jsme však příliš agresivní. Z našeho pohledu to nebyl povedený den. Rozhodli jsme se vrátit s naším plánem do nedávné minulosti, abychom dodrželi systém dvou až tří zastávek. Tam se chceme zpátky dostat.“ A kdy to bude? Prý od závodu na britské okruhu Silverstone.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel4mediumhardhardmediumhardxxx
2Mark Webber4mediumhardhardmediumhardxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso4mediumhardhardmediumhardxxx
4Felipe Massa4mediumhardhardmediumhardxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button3mediumhardhardhardxxxxxx
6Sergio Pérez4mediumhardhardmediumhardxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen3mediummediummediumhardxxxxxx
8Romain Grosjean0mediumxxxxxxxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg3mediumhardhardhardxxxxxx
10Lewis Hamilton4mediumhardhardmediumhardxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg5mediummediumhardhardhardmedium
12Esteban Gutiérrez4mediummediumhardmediumhardxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta4mediumhardmediummediumhardxxx
15Adrian Sutil4mediummediumhardhardmediumxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado4mediumhardmediumhardmediumxxx
17Valtteri Bottas3mediumhardhardmediumxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Daniel Ricciardo3mediumhardhardmediumxxxxxx
19Jean-Eric Vergne4mediumhardmediumhardhardxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic3hardmediumhardhardxxxxxx
21Giedo van der Garde2mediumhardhardxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi4hardhardhardmediumhardxxx
23Max Chilton3hardhardmediumhardxxxxxx

Podíváme-li se nyní podrobněji na průběh letošní GP Španělska, zjistíme z přehledu zastávek v boxech a realizované strategie týmů, že nejčastěji musel do boxů Nico Hülkenberg (Sauber), a to pětkrát. Jeho týmový kolega Esteban Gutiérrez stavěl u mechaniků čtyřikrát a s ním dalších 11 jezdců, tedy rovné dvě třetiny těch, kteří španělskou velkou cenu dokončili. Pouze šest pilotů si vystačilo se třemi pit stopy.

První stint po startu závodu nebyl u většiny jezdců delší jak deset kol. To souviselo s tím, že až na Charlese Pica (Caterham) a dvojici Marussie Julese Bianchiho a Maxe Chiltona všichni použili měkčí směs medium. V dalším průběhu závodu se už strategie tříštila podle individuálních plánů jednotlivých jezdců.

Úvodních 46 kilometrů (10 kol) si až do své první zastávky v boxech udržel vedení v závodě Nico Rosberg (Mercedes), ale bylo zřejmé, že to bylo naposledy, co jsme jej mohli sledovat tak vysoko. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který s ním startoval z první řady ani tolik úspěšný nebyl a hned od prvních desítek metrů ztrácel. První stint ukončil na šesté pozici a nakonec se ani nevešel do bodované desítky.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:26.2170056
24Felipe MassaFerrari F1381:26.394+0:00.177+0:00.17756
315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:26.564+0:00.347+0:00.17038
411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:26.586+0:00.369+0:00.02258
53Fernando AlonsoFerrari F1381:26.681+0:00.464+0:00.09553
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:26.757+0:00.540+0:00.07647
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:26.776+0:00.559+0:00.01955
82Mark WebberRed Bull-Renault RB91:27.017+0:00.800+0:00.24155
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:27.036+0:00.819+0:00.01955
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:27.251+0:01.034+0:00.21555
119Nico RosbergMercedes F1 W041:27.591+0:01.374+0:00.34056
1216Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:27.849+0:01.632+0:00.25856
1310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:27.895+0:01.678+0:00.04653
145Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:27.957+0:01.740+0:00.06255
1523Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:28.011+0:01.794+0:00.05449
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:28.083+0:01.866+0:00.07255
1718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:28.231+0:02.014+0:00.14841
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:28.884+0:02.667+0:00.65355
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:29.362+0:03.145+0:00.47843
2017Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:29.747+0:03.530+0:00.38527
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:30.597+0:04.380+0:00.85011
228Romain GrosjeanLotus-Renault E211:31.136+0:04.919+0:00.5395

Jasně se ukázala letošní bolest Mercedesu, neschopnost udržet zadní pneumatiky v takovém stavu, aby na nich jezdci mohli odolávat útokům konkurence. To, o čem si mohou u Mercedesu zatím jenom nechat zdát, vyšlo letos již podruhé Ferrari. Tentokrát ovšem v mnohem silnějším provedení než naposledy v Číně, protože společně s vítězným Alonsem vystoupal také na pódium v cíli třetí Felipe Massa.

Alonso přivedl hrdé španělské publikum k davovému šílenství. Poprvé před ním vyhrál v monopostu Ferrari na Circuit de Catalunya. „Byl to fantastický závod. Diváci mi samozřejmě hodně pomohli. Také tým odvedl skvělou práci. Jsme velmi spokojeni, ale jen u toho nesmíme zůstat. Máme rychlé auto, jenže je za námi teprve pět závodů.“

A v těch pěti závodech vyrostl Fernandu Alonsovi a úřadujícímu mistru světa Sebastianu Vettelovi nový konkurent. Kimi Räikkönen (Lotus) letos počtvrté vystoupal na pódium, GP Austrálie vyhrál a v posledních třech závodech skončil pokaždé druhý. To mu zajistilo nepřehlédnutelný bodový zisk a jisté druhé místo v průběžném hodnocení jezdců.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
13Fernando AlonsoFerrari F138318,8318,5
218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8318,0316,3
36Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28317,6317,0
419Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8317,5317,3
55Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28317,1316,9
612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32316,4306,9
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06315,3315,2
822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02315,1313,6
94Felipe MassaFerrari F138314,3314,1
107Kimi RäikkönenLotus-Renault E21314,3313,1
118Romain GrosjeanLotus-Renault E21313,7313,6
1216Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35312,6312,2
1310Lewis HamiltonMercedes F1 W04312,5312,6
1417Valtteri BottasWilliams-Renault FW35312,5310,7
1523Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02312,2313,4
169Nico RosbergMercedes F1 W04312,1312,1
1715Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06312,0312,2
1811Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32311,5306,1
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03311,4310,8
2020Charles PicCaterham-Renault CT03310,9310,7
211Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9306,0306,2
222Mark WebberRed Bull-Renault RB9306,0305,7

Alonsova cesta za vítězstvím začala již na startu, kde se španělský pilot prosmýkl z pátého na třetí místo. Po první zastávce v boxech se vrátil na trať před Sebastianem Vettelem a potvrdil svou schopnost využít momentu překvapení. Během jediného kola si vytvořil potřebný náskok na to, aby si bez přímého souboje na trati s pilotem Red Bullu vyměnil pozici. Jedinou překážkou, dlužno podotknout že ne složitou, v převzetí vedení mu byl nyní Nico Rosberg. S ním se vypořádal ve 13. kole a od té chvíle nepustil vedoucí pozici v závodě z rukou.

Kimi Räikkönen postavil v Barceloně svůj úspěch podobně jako v předchozí GP Bahrajnu na šetrnosti Lotusu E21 vůči pneumatikám. S jednou ušetřenou zastávkou v boxech byl de facto jediným nebezpečím pro vynikající monoposty Ferrari.

Sebastian Vettel zachránil po startu ze třetího místa čtvrtou pozici. Za ním se umístil Mark Webber, jemuž nevyšel začátek velké ceny, ale s námahou se přeci jen propracoval dopředu. V konečném důsledku tak byl po startu ze sedmé pozice úspěšnější než jeho týmový kolega.

Zajímavý závod absolvovala dvojice McLarenu Sergio Pérez a Jenson Button. Jejich monopost MP4-28 se v základním provedení před zahájením sezóny příliš nepovedl, a proto tým z Wokingu dovezl do Barcelony velký balík vývojových dílů. Ty ovšem ani v trénincích, ani v kvalifikaci moc nefungovaly. Přesto skončily oba vozy McLarenu na bodech v top 10, což za současné výkonnosti mohou Britové považovat za úspěch.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP ŠPANĚLSKA 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
13Fernando AlonsoFerrari F138661:39:16.596-185,605
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E2166+0:09.338+0:09.338185,315
34Felipe MassaFerrari F13866+0:26.049+0:16.711184,797
41Sebastian VettelRed Bull-Renault RB966+0:38.273+0:12.224184,420
52Mark WebberRed Bull-Renault RB966+0:47.963+0:09.690184,122
69Nico RosbergMercedes F1 W0466+1:08.020+0:20.057183,510
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0666+1:09.988+0:01.968183,450
85Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2866+1:19.506+0:09.518183,160
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2866+1:21.738+0:02.232183,093
1019Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR865- 1 kolo- 1 kolo182,614
1112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3265- 1 kolo+0:00.304182,604
1210Lewis HamiltonMercedes F1 W0465- 1 kolo+0:04.859182,456
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0665- 1 kolo+0:00.475182,441
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3565- 1 kolo+0:17.700181,902
1511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3265- 1 kolo+0:01.422181,859
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW3565- 1 kolo+0:47.878180,416
1720Charles PicCaterham-Renault CT0365- 1 kolo+0:02.401180,344
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0264- 2 kola- 1 kolo179,850
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0264- 2 kola+0:27.370179,028
Závod nedokončili
2018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR852- 14 kol146,218
důvod:vzdal
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0321- 45 kol167,510
důvod:uvolněné kolo
228Romain GrosjeanLotus-Renault E218- 58 kol171,437
důvod:poškozený závěs kola

Zatímco na předních pozicích měl závod místy až statický průběh, uprostřed jezdeckého úpole se tvrdě bojovalo. A nejen tam. Dokonce i v boxech. Mechanici Sauberu vypustili Nica Hülkenberga příliš rychle zpátky do boxové uličky, kde se mladý Němec dostal do kolize s Jeanem-Ericem Vergnem (Toro Rosso). Pro jezdce Sauberu to znamenalo zastávku s výměnou předního křídla navíc a z rozhodnutí sportovních komisařů ještě trest stop & go, který jej definitivně vyřadil z boje o body.

Nepříjemný zážitek má za sebou také Giedo van der Garde (Caterham), který krátce po druhém výjezdu od mechaniků hlásil podivné chování auta. Jeho podezření na špatně uchycené kolo se brzy ukázalo jako oprávněné. Po třech to dále nešlo. Spolu s ním nedokončili GP Španělska Romain Grosjean s poškozeným zavěšením a Jean-Eric Vergne, jehož tým Toro Rosso jej z preventivních důvodů stáhl ze závodu po předchozím defektu pneumatiky.

Po pěti závodech si vedení udržel Sebastian Vettel (89 bodů). Průběžně druhý Kimi Räikkönen (85) stáhl jeho náskok na pouhé 4 body. Původně třetí Lewis Hamilton (50) svou pozici neuhájil a musel ji přenechat Fernandu Alonsovi (72). Mezi konstruktéry pořadí nadále ovládá Red Bull (131) před Ferrari (117), Lotusem (111) a Mercedesem (72).

Začít diskuzi