Pátek v Barceloně: Vettel před Alonsem a Webberem

Na suché katalánské trati svedli těsný úvodní duel Sebastian Vettel a Fernando Alonso. Prozatím ale šlo jen o páteční volné tréninky.
Pouhých 17 tisícin sekundy nakonec od sebe dělilo Sebastiana Vettela (Red Bull) a Fernanda Alonsa (Ferrari) na konci pátečního tréninkového programu před nedělní GP Španělska. Oba soupeři se do poslední chvíle přetahovali o nejlepší čas dne, přestože během úvodních tréninků jde především o to najít optimální nastavení auta před kvalifikací i vlastním závodem.
Týmy věnovaly velkou pozornost pneumatikám Pirelli, které v posledních týdnech tolik jitřily emoce. Hlavně nově vyvinutá tvrdá směs by měla zajistit jejich delší životnost a snadnější dosažení provozní teploty. Vedle této směsi mohli jezdci otestovat také pneumatiky se směsí medium a navíc speciální sadu vývojové tvrdé směsi, zatím bez barevného rozlišení, chystané pro následující velké ceny.
1. VOLNÝ TRÉNINK
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:25.252 | 0 | 0 | 20 |
2 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:25.455 | +0:00.203 | +0:00.203 | 20 |
3 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.667 | +0:00.415 | +0:00.212 | 25 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.042 | +0:00.790 | +0:00.375 | 21 |
5 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.212 | +0:00.960 | +0:00.170 | 24 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:26.374 | +0:01.122 | +0:00.162 | 19 |
7 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:26.456 | +0:01.204 | +0:00.082 | 20 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:26.614 | +0:01.362 | +0:00.158 | 21 |
9 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:26.621 | +0:01.369 | +0:00.007 | 21 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.755 | +0:01.503 | +0:00.134 | 16 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:26.940 | +0:01.688 | +0:00.185 | 26 |
12 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.061 | +0:01.809 | +0:00.121 | 24 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:27.135 | +0:01.883 | +0:00.074 | 6 |
14 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.250 | +0:01.998 | +0:00.115 | 26 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.576 | +0:02.324 | +0:00.326 | 24 |
16 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT03 | 1:28.373 | +0:03.121 | +0:00.797 | 14 |
17 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:28.600 | +0:03.348 | +0:00.227 | 19 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.887 | +0:03.635 | +0:00.287 | 14 |
19 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.457 | +0:04.205 | +0:00.570 | 11 |
20 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.473 | +0:04.221 | +0:00.016 | 21 |
21 | 23 | Rodolfo Gonzáles | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.314 | +0:05.062 | +0:00.841 | 13 |
107% hranice | 1:31.219 | nesplnil | |||||
22 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 6 |
Průběh úvodní půldruhé hodiny na Circuit de Catalunya ovlivnil déšť. Trať byla mokrá a pomalá, což způsobilo týmům nemalé potíže. Po třítýdenní přestávce přivezly do Barcelony množství nových dílů a vylepšení na svá auta, ale za těchto podmínek je nebylo možné otestovat.
Nehledě na nepříznivé podmínky, poslal tým Marussia v dopolední části testování na trať svého náhradního pilota Rodolfa Gonzálese, který si vyzkoušel monopost Maxe Chiltona. K podobnému kroku se rozhodli také u Caterhamu, v jehož barvách se místo smluvního jezdce Charlese Pica objevil v roli testmana zkušený Fin Heikki Kovalainen.
Výsledková listina zůstávala dlouho prázdná. Teprve s přibývajícími minutami, jak trať osychala, se začala postupně plnit a také dosahované časy nabývaly na kvalitě. Pro srovnání: zpočátku zajížděli jezdci časy kolem 1:45 min, na konci ale dosáhl Fernando Alonso nejlepšího výkonu 1:25,252 min.
Dlouhou noc za sebou měli mechanici McLarenu, jehož letošní dosavadní výkonnost zůstává za očekáváním. Britský tým dopravil do Španělska na poslední chvíli množství nových dílů v očekávání výrazného zlepšení výkonnosti monopostu MP4-28. To ovšem znamenalo pracovat i po oficiálním uzavření garáží. Takovou výjimku dostane každý z týmů pouze dvakrát za sezónu.
2. VOLNÝ TRÉNINK
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:22.808 | 0 | 0 | 34 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:22.825 | +0:00.017 | +0:00.017 | 35 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:22.891 | +0:00.083 | +0:00.066 | 36 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:23.030 | +0:00.222 | +0:00.139 | 32 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:23.110 | +0:00.302 | +0:00.080 | 37 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:23.140 | +0:00.332 | +0:00.030 | 35 |
7 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:23.398 | +0:00.590 | +0:00.258 | 45 |
8 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:23.840 | +0:01.032 | +0:00.442 | 37 |
9 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.058 | +0:01.250 | +0:00.218 | 31 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:24.104 | +0:01.296 | +0:00.046 | 25 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:24.175 | +0:01.367 | +0:00.071 | 32 |
12 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.306 | +0:01.498 | +0:00.131 | 35 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:24.854 | +0:02.046 | +0:00.548 | 31 |
14 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:24.888 | +0:02.080 | +0:00.034 | 38 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.167 | +0:02.359 | +0:00.279 | 38 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:25.321 | +0:02.513 | +0:00.154 | 32 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.441 | +0:02.633 | +0:00.120 | 37 |
18 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:25.851 | +0:03.043 | +0:00.410 | 36 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:25.963 | +0:03.155 | +0:00.112 | 30 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:26.078 | +0:03.270 | +0:00.115 | 31 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:26.930 | +0:04.122 | +0:00.852 | 35 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:26.970 | +0:04.162 | +0:00.040 | 26 |
107% hranice | 1:28.604 | splnili všichni |
Odpoledne se povětrnostní podmínky zlepšily. Obloha se projasnila a teplota vzduchu vyšplhala k 20 °C. Ještě lépe na tom byl asfaltový povrch, jehož teplota postupně narůstala od 28 až po ideálních 35 °C. Velmi těsný souboj o nejlepší páteční čas se v tu chvíli rozhořel mezi jezdci týmů Red Bull a Ferrari. Z něj nakonec vzešel jako vítěz úřadující mistr světa Sebastian Vettel (1:22,808 min) před Fernandem Alonsem (+ 0,017 s) a týmovým kolegou Markem Webberem (+ 0,083 s).
Teprve nyní mohly týmy naplno vyzkoušet efektivitu svých novinek. Na mnoha autech se objevila nová přední i zadní křídla, úpravou prošly bočnice i podlahy. Pokračovaly rovněž práce na pneumatikách, zejména přizpůsobení nastavení podvozku jejich životnosti. V této oblasti doposud kraloval Kimi Räikkönen (Lotus), ostatní by chtěli ovšem tento handicap co nejrychleji smazat.
Snaha dojít při testování pneumatik až na limit se nevyplatila Paulu di Restovi (Force India). Skotovi se v závěrečných minutách odpolední části po jedenácti absolvovaných kolech náhlé na cílové rovince roztrhl obvodový plášť na pravém zadním kole. Naštěstí udržel těžko ovladatelný vůz na dráze a odstavil ho k boxové zdi.
Di Restův případ byl ojedinělý, přesto opotřebení pneumatik bylo u ostatních jezdců rovněž silné. Vzhledem ke směru závodění na Circuit de Catalunya byla nejvíce postižena levá strana monopostů. V této části odpoledního tréninku, kdy týmy simulovaly závod a nechávaly jezdce kroužit dlouho po trati, dosahovali velmi konstantních rychlostí Fernando Alonso a Kimi Räikkönen. Jejich časy kolem 1:27 min zůstávaly pro Red Bull nebo Mercedes nedosažitelnými.
Co se týká maximálních rychlostí, nejlépe na tom byl Fernando Alonso (318 km/h), následovaný Adrianem Sutilem a Paulem di Restou (oba 315 km/h). To všem za nepříjemně proměnlivého větru, jehož nárazy na dlouhých rovinkách dosahovaly až 5 m/s.
Pokud bychom učinili závěry z výkonů předvedených během prvního dne testování v Barceloně před GP Španělska, měli bychom v sobotní kvalifikaci i v nedělním závodě řadit mezi favority jezdce týmů Red Bull a Ferrari, s nimiž jsou schopny držet krok týmy Lotus a Mercedes. McLaren přes řadu vylepšení zatím tápe a výkonnostně se nadále řadí do druhé desítky startovní listiny. Zato dopředu s ambicemi na umístění v top 10 se tlačí jezdci na Force India a Toro Rosso.