30. května 2013 • 17:18

Williams přechází k Mercedesu

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
Zima dohnal(a) Slavii, Trpišovského díl viny. Sparta má víc herní nadstavby
VŠECHNA VIDEA ZDE

Od příští sezóny změní Williams dodavatele motorů. Místo Renaultu bude pohánět britské monoposty nový přeplňovaný šestiválec Mercedes.



Dnes bylo oficiálně oznámeno, že Williams a stuttgartská automobilka Mercedes uzavřely dlouhodobou dohodu o dodávkách německých motorů britské stáji. Přechod od Renaultu k Mercedesu se uskuteční před sezónou 2014. Kromě motorů bude Williams dostávat také tzv. systém ERS, zato převodovku si bude nadále konstruovat a vyrábět sám. 

Nová formule, která vstoupí v platnost 1. ledna 2014, má ve svých pravidlech kromě jiného stanoveno, že na 300kilometrový závod smí jezdec vézt v nádrži nejvýše 100 kg paliva. To přinutilo výrobce přistoupit na snížení zdvihového objemu motorů z dosavadních 2,4 na 1,6 litru a krácení počtu válců z osmi na šest. 

Mění se ale i celkový princip činnosti pohonné jednotky. Pokud se ještě letos dá v případě vidlicových osmiválců hovořit o čistě atmosférickém spalovacím motoru, který v přísně regulovaném režimu může krátkodobě využít k posílení točivého momentu a výkonu elektrickou energii z KERSu, nové přeplňované šestiválce budou typickými hybridními pohonnými jednotkami. 

Aby zmenšené motory dokázaly vyvinout stejný výkon jako ty dosud používané, bude třeba z jiného zdroje získat ztracený výkonu. Přitom rozdíl ve výkonu mezi osmiválci a šestiválci v atmosférickém provedení může činit až 30 %. Tuto ztrátu alespoň částečně vykompenzuje nový systém ERS, který je až desetinásobně účinnější než dnešní KERS. 

ERS totiž bude podobně jako KERS nadále využívat energii získanou při brzdění monopostu, ale současně bude jeho součástí plnící dmychadlo poháněné výfukovými plyny. 

„Jsem vysoce potěšen z uzavřeného partnerství se značkou Mercedes-Benz od roku 2014 a z toho, že mohu tuto zprávu zveřejnit,“ řekl šéf týmu Frank Williams. „Mercedes-Benz je jedním z nejúspěšnějších výrobců motorů ve formuli 1 a my jsme přesvědčeni, že jejich pohonná jednotka bude nadmíru konkurenceschopná.“ 

Současně Frank Williams poděkoval za spolupráci současnému dodavateli motorů svému týmu, francouzskému Renaultu: „Od obnovení našeho partnerství počátkem roku 2012 odvedli skvělou práci. Měli jsme k nim velmi blízký vztah, v minulosti jsme společně prožili nejeden úspěch. Vše završilo naše vítězství v minulém roce při GP Španělska.“

Také ze strany Mercedesu zazněly pozitivní reakce na uzavřenou dohodu s novým partnerem. Andy Cowell, výkonný ředitel společnosti Mercedes High Performance Powerunits (HPP), jak se oficiálně nazývá oddělení stuttgartské automobilky zaměřené na konstrukci, vývoj a výrobu motorů pro formuli 1, prohlásil: „Jsme hrdí na uzavřené partnerství. Williams patří k nejznámějším jménům ve formuli 1 a těší nás, že můžeme společně zahájit další úspěšnou etapu, spojenou s nástupem nových pravidel.“ 

Pro Mercedes je podepsání smlouvy důležitým krokem k zajištění budoucnosti ve formuli 1. Od roku 2015 ztratí svého dlouhodobého partnera v týmu McLaren, který si zvolil japonskou Hondu jako nového dodavatele pohonných jednotek. Přesto bude mít Mercedes v sezóně 2015 k dispozici vedle vlastního továrního týmu minimálně další dva odběratele (týmy Williams a Force India).

 

Je tu rovněžzajímavá spojitost nově uzavřeného partnerství s osobou Tota Wolffa. Rakouský obchodník až do loňské sezóny působil ve vedení Williamsu, pak se ale rozhodl odkoupit část podílu na týmu Mercedes a současně se stal jeho sportovním ředitelem. S tím logicky souvisel jeho odchod od Williamsu, v němž ale stále drží finanční podíl. 

Toto Wolff považuje transakci za výhru pro obě strany. Williams označil za perfektního partnera Mercedesu pro dlouhodobou spolupráci. „Spolupráce může otevřít zajímavé perspektivy pro transfer technologií.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud