Pátek v Montrealu: Ferrari ve špičkové formě

Fernando Alonso je po pátečním programu v přípravě na GP Kanady nejrychlejší. Ferrari má zatím jediného konkurenta v Red Bullu.
Po nevydařené GP Monaka zazněly z Maranella hlasy, slibující nápravu s důrazem na výjimečnost nepovedeného závodního víkendu v ulicích Monte Carla. Po úvodním dnu přípravy na GP Kanady je třeba uznat, že prohlášení týmu Ferrari nebylo plané. Fernando Alonso byl nejrychlejší časem 1:14,818 min, jeho týmový kolega Felipe Massa zajel šestý nejlepší páteční čas 1:15,254 min.
Jak z průběhu obou volných tréninků vyplynulo, Ferrari dokáže být na montrealském okruhu na Ile Notre Dame rychlé nejen v jediném kvalifikačním kole, ale také při simulaci závodu. V tomto směru má italská stáj jediného konkurenta v týmu Red Bull. Při kvalifikaci by mohli oba špičkové týmy opět pozlobit jezdci Mercedesu, ale v nedělním závodě jim experti až tolik šancí nedávají. Německou stáj dále zlobí opotřebení zadních pneumatik.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:21.020 | 0 | 0 | 10 |
2 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:21.108 | +0:00.088 | +0:00.088 | 20 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:21.258 | +0:00.238 | +0:00.150 | 21 |
4 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:21.308 | +0:00.288 | +0:00.050 | 16 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:21.608 | +0:00.588 | +0:00.300 | 22 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:22.068 | +0:01.048 | +0:00.460 | 18 |
7 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:22.402 | +0:01.382 | +0:00.334 | 22 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.587 | +0:01.567 | +0:00.185 | 17 |
9 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:23.047 | +0:02.027 | +0:00.460 | 26 |
10 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:23.131 | +0:02.111 | +0:00.084 | 16 |
11 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:23.341 | +0:02.321 | +0:00.210 | 13 |
12 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:23.352 | +0:02.332 | +0:00.011 | 17 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:23.386 | +0:02.366 | +0:00.034 | 19 |
14 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:23.417 | +0:02.397 | +0:00.031 | 19 |
15 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:23.957 | +0:02.937 | +0:00.540 | 33 |
16 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:25.054 | +0:04.034 | +0:01.097 | 21 |
17 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.354 | +0:04.334 | +0:00.300 | 22 |
18 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:25.753 | +0:04.733 | +0:00.399 | 21 |
19 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:25.821 | +0:04.801 | +0:00.068 | 19 |
107% hranice | 1:26.691 | nesplnili | |||||
20 | 20 | Alexander Rossi | Caterham-Renault CT03 | 1:27.143 | +0:06.123 | +0:01.322 | 20 |
21 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.522 | +0:06.502 | +0:00.379 | 11 |
22 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:29.306 | +0:08.286 | +0:01.784 | 8 |
První devadesátiminutový trénink na GP Kanady provázelo ne právě optimální počasí. Silný déšť před zahájením tréninkových jízd způsobil, že povrch okruhu zůstal ještě více jak hodinu mokrý. Až pak začala ideální stopa částečně osychat, takže ke slovu přišly i hladké pneumatiky. V přípravě na kvalifikaci a nedělní závod ovšem žádný z týmů velký pokrok nezaznamenal.
Nejlepší čas úvodního tréninku si připsal Paul di Resta (Force India), když v úplném závěru přezul na slicky se směsí medium. Rychlé kolo přitom zajel při vyvěšení žlutých vlajek, vedení závodu ale nad tím přivřelo oko a ponechalo jeho záznam z časomíry v platnosti. V poslední minutě se mu na necelou desetinu sekundy přiblížil Jenson Button (McLaren), bylo však zřejmé, že skuteční favorité vyčkávají.
Přesto výsledek Jensona Buttona s autem vybaveným novým předním i zadním křídlem vyvolal u McLarenu patřičnou odezvu. „Rád bych řekl, že se celkově lepšíme. Přesto nechci předbíhat dalším událostem. Za těchto podmínek je těžké něco předpovídat,“ poznamenal šéf britské stáje Martin Whitmarsh a dodal: „Místní trať je velmi nerovná, to nám dělá starosti. Musíme se tomu přizpůsobit, na úvod jsme ovšem byli velmi agresivní.“
Tentokrát bezchybný výkon podal po závodě v Monte Calru kritizovaný Romain Grosjean a zajistil na úvod týmu Lotus třetí místo ve výsledkové listině před Fernandem Alonsem (Ferrari) a týmovým kolegou Kimim Räikkönen. V případě Ferrari je ale třeba podotknout, že ani Alonso, ani Massa toho na mokru moc nenajezdili a šetřili techniku na odpolední část programu.
Když už se zdálo, že budou mít jezdci v závěrečných minutách vhodné podmínky pro plnohodnotné testování, způsobil havarující Pastor Maldonado vyvěšení žlutých vlajek. Zpomalení tempa přimělo řadu jezdců k tomu, aby se vrátilo do boxů a pro tu chvíli vzdalo pokus o dosažení lepšího výkonu. Maldonado nebyl jediný, kdo negativně zasáhl do průběhu prvního tréninku. Ještě před ním, přibližně v polovině vymezeného času, se do potíží ve třetí zatáčce dostal Jules Bianchi (Marussia). Vyhnul se nárazu do bariéry, ale auto už nerozjel. Protože se motor Cosworth začal přehřívat, dostal do sluchátek od týmu pokyn, aby opustil kokpit.
V prvním tréninku dostal příležitost ke sbírání zkušeností americký pilot Alexander Rossi, který v monopostu Caterham zastoupil smluvního jezdce Charlese Pica. Američan odkroužil 20 solidních kol. Pouze při jednom z návratu do boxů zkomplikoval ostatním jezdcům život, když zablokoval nájezd do pit lane.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:14.818 | 0 | 0 | 48 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:14.830 | +0:00.012 | +0:00.012 | 45 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:15.083 | +0:00.265 | +0:00.253 | 40 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:15.212 | +0:00.394 | +0:00.129 | 46 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:15.249 | +0:00.431 | +0:00.037 | 46 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:15.254 | +0:00.436 | +0:00.005 | 43 |
7 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:15.280 | +0:00.462 | +0:00.026 | 41 |
8 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:15.396 | +0:00.578 | +0:00.116 | 43 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:15.422 | +0:00.604 | +0:00.026 | 29 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:15.566 | +0:00.748 | +0:00.144 | 38 |
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:15.599 | +0:00.781 | +0:00.033 | 35 |
12 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:15.661 | +0:00.843 | +0:00.062 | 39 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:15.855 | +0:01.037 | +0:00.194 | 22 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:16.319 | +0:01.501 | +0:00.464 | 46 |
15 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:16.351 | +0:01.533 | +0:00.032 | 38 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:16.374 | +0:01.556 | +0:00.023 | 40 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:16.475 | +0:01.657 | +0:00.101 | 45 |
18 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:16.929 | +0:02.111 | +0:00.454 | 35 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:17.070 | +0:02.252 | +0:00.141 | 41 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:17.236 | +0:02.418 | +0:00.166 | 35 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:17.888 | +0:03.070 | +0:00.652 | 45 |
22 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:18.392 | +0:03.574 | +0:00.504 | 39 |
107% hranice | 1:20.055 | splnili všichni |
Odpoledne se povětrnostní podmínky zlepšily. Oblohu sice nadále halily temné mraky a teplota vzduchu nepřestoupila 17 °C, bylo však sucho. Na trati zavládl poměrně hustý provoz a favorité poprvé naznačili, jakou formu si přivezli do Kanady. U Ferrari předvedli, že jsou na závod v Montrealu skvěle připraveni. Fernando Alonso i Felipe Massa dosáhli konstantní výkonnosti jak při rychlých pokusech v rámci přípravy na kvalifikaci, tak při delších stintech, při nichž simulovali závodní režim.
Při pohledu do výsledkové listiny druhého tréninku by se mohlo zdát, že Lewis Hamilton (Mercedes) se ztrátou pouhých 0,012 sekundy na nejrychlejší Ferrari je na tom také velmi dobře. Jakmile však vyrazil na trať s větším množstvím benzínu v nádrži, hned to bylo znát na jeho zadních pneumatikách, které vydržely takovou zátěž jen několik kol, a jeho časy ve srovnání s Alonsovými byly o celou sekundu horší. Nepomohlo ani snímání stavu pneumatik speciálně umístěnými kamerami. Pro Mercedes zůstává tento problém zatím nevyřešený.
Jediným týmem, který se mohl v závodním režimu rovnat Ferrari, byl Red Bull. Ovšem pouze při jízdě na směsi medium. Jakmile jezdci rakouské stáje nazuli pneumatiky super soft, také oni na italskou konkurenci nestačili. Úřadující mistr světa a vedoucí muž průběžného pořadí Sebastian Vettel byl přesto spokojený: „Ještě nemám k dispozici data, ale můj pocit je dobrý. Je samozřejmě těžké odhadovat, kolik vezou ostatní benzínu v nádrži. Celkově ale probíhá naše příprava dobře. Vidím prostor pro zlepšení.“
Třetí pozici z dopoledne uhájil Romain Grosjean (Lotus) a zdá se, že montrealská trať sedí jeho jezdeckému stylu. Jako jeden z mále jezdců dostával Francouz pravidelně pneumatiky velmi brzy na optimální teplotu a to se pozitivně projevilo zejména na jeho rychlých kolech, která vždy stihl absolvovat na ještě čerstvých pneumatikách. Ve srovnání s Ferrari a Red Bullem však při delších stintech ztrácel stejně jako jeho týmový kolega Kimi Räikkönen.
Výkon z dopoledního prvního tréninku už nedokázal zopakovat Paul di Resta, na jehož monopostu Force India se objevil problém s přívodem paliva do motoru. Ani Jenson Button nenavázal na dobré umístění z první části programu a nepomohl mu ani vylepšený monopost McLaren MP4-28. Při každém výjezdu na okruh hlásil týmu: „Nemohu dostat pneumatiky na správnou teplotu.“ Kromě toho vadný senzor na převodovce způsobil, že mu nešel zařadit sedmý rychlostní stupeň.