7. června 2013 • 23:45

Pátek v Montrealu: Ferrari ve špičkové formě

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Kairinenova ruka? Penalta v pořádku. Olomoucký gól nepadl z ofsajdu, říká KR
SESTŘIH: Chelsea - West Ham 5:0. Souček s Coufalem u dalšího debaklu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Fernando Alonso je po pátečním programu v přípravě na GP Kanady nejrychlejší. Ferrari má zatím jediného konkurenta v Red Bullu.



Po nevydařené GP Monaka zazněly z Maranella hlasy, slibující nápravu s důrazem na výjimečnost nepovedeného závodního víkendu v ulicích Monte Carla. Po úvodním dnu přípravy na GP Kanady je třeba uznat, že prohlášení týmu Ferrari nebylo plané. Fernando Alonso byl nejrychlejší časem 1:14,818 min, jeho týmový kolega Felipe Massa zajel šestý nejlepší páteční čas 1:15,254 min.

Jak z průběhu obou volných tréninků vyplynulo, Ferrari dokáže být na montrealském okruhu na Ile Notre Dame rychlé nejen v jediném kvalifikačním kole, ale také při simulaci závodu. V tomto směru má italská stáj jediného konkurenta v týmu Red Bull. Při kvalifikaci by mohli oba špičkové týmy opět pozlobit jezdci Mercedesu, ale v nedělním závodě jim experti až tolik šancí nedávají. Německou stáj dále zlobí opotřebení zadních pneumatik.

První volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:21.020 0 0 10
2 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:21.108 +0:00.088 +0:00.088 20
3 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:21.258 +0:00.238 +0:00.150 21
4 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:21.308 +0:00.288 +0:00.050 16
5 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:21.608 +0:00.588 +0:00.300 22
6 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:22.068 +0:01.048 +0:00.460 18
7 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:22.402 +0:01.382 +0:00.334 22
8 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:22.587 +0:01.567 +0:00.185 17
9 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:23.047 +0:02.027 +0:00.460 26
10 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:23.131 +0:02.111 +0:00.084 16
11 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:23.341 +0:02.321 +0:00.210 13
12 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:23.352 +0:02.332 +0:00.011 17
13 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:23.386 +0:02.366 +0:00.034 19
14 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:23.417 +0:02.397 +0:00.031 19
15 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:23.957 +0:02.937 +0:00.540 33
16 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:25.054 +0:04.034 +0:01.097 21
17 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:25.354 +0:04.334 +0:00.300 22
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:25.753 +0:04.733 +0:00.399 21
19 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:25.821 +0:04.801 +0:00.068 19
107% hranice 1:26.691 nesplnili
20 20 Alexander Rossi Caterham-Renault CT03 1:27.143 +0:06.123 +0:01.322 20
21 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:27.522 +0:06.502 +0:00.379 11
22 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:29.306 +0:08.286 +0:01.784 8

První devadesátiminutový trénink na GP Kanady provázelo ne právě optimální počasí. Silný déšť před zahájením tréninkových jízd způsobil, že povrch okruhu zůstal ještě více jak hodinu mokrý. Až pak začala ideální stopa částečně osychat, takže ke slovu přišly i hladké pneumatiky. V přípravě na kvalifikaci a nedělní závod ovšem žádný z týmů velký pokrok nezaznamenal.

Nejlepší čas úvodního tréninku si připsal Paul di Resta (Force India), když v úplném závěru přezul na slicky se směsí medium. Rychlé kolo přitom zajel při vyvěšení žlutých vlajek, vedení závodu ale nad tím přivřelo oko a ponechalo jeho záznam z časomíry v platnosti. V poslední minutě se mu na necelou desetinu sekundy přiblížil Jenson Button (McLaren), bylo však zřejmé, že skuteční favorité vyčkávají.

Přesto výsledek Jensona Buttona s autem vybaveným novým předním i zadním křídlem vyvolal u McLarenu patřičnou odezvu. „Rád bych řekl, že se celkově lepšíme. Přesto nechci předbíhat dalším událostem. Za těchto podmínek je těžké něco předpovídat,“ poznamenal šéf britské stáje Martin Whitmarsh a dodal: „Místní trať je velmi nerovná, to nám dělá starosti. Musíme se tomu přizpůsobit, na úvod jsme ovšem byli velmi agresivní.“

Tentokrát bezchybný výkon podal po závodě v Monte Calru kritizovaný Romain Grosjean a zajistil na úvod týmu Lotus třetí místo ve výsledkové listině před Fernandem Alonsem (Ferrari) a týmovým kolegou Kimim Räikkönen. V případě Ferrari je ale třeba podotknout, že ani Alonso, ani Massa toho na mokru moc nenajezdili a šetřili techniku na odpolední část programu.

Když už se zdálo, že budou mít jezdci v závěrečných minutách vhodné podmínky pro plnohodnotné testování, způsobil havarující Pastor Maldonado vyvěšení žlutých vlajek. Zpomalení tempa přimělo řadu jezdců k tomu, aby se vrátilo do boxů a pro tu chvíli vzdalo pokus o dosažení lepšího výkonu. Maldonado nebyl jediný, kdo negativně zasáhl do průběhu prvního tréninku. Ještě před ním, přibližně v polovině vymezeného času, se do potíží ve třetí zatáčce dostal Jules Bianchi (Marussia). Vyhnul se nárazu do bariéry, ale auto už nerozjel. Protože se motor Cosworth začal přehřívat, dostal do sluchátek od týmu pokyn, aby opustil kokpit.

V prvním tréninku dostal příležitost ke sbírání zkušeností americký pilot Alexander Rossi, který v monopostu Caterham zastoupil smluvního jezdce Charlese Pica. Američan odkroužil 20 solidních kol. Pouze při jednom z návratu do boxů zkomplikoval ostatním jezdcům život, když zablokoval nájezd do pit lane.

Druhý volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:14.818 0 0 48
2 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:14.830 +0:00.012 +0:00.012 45
3 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:15.083 +0:00.265 +0:00.253 40
4 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:15.212 +0:00.394 +0:00.129 46
5 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:15.249 +0:00.431 +0:00.037 46
6 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:15.254 +0:00.436 +0:00.005 43
7 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:15.280 +0:00.462 +0:00.026 41
8 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:15.396 +0:00.578 +0:00.116 43
9 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:15.422 +0:00.604 +0:00.026 29
10 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:15.566 +0:00.748 +0:00.144 38
11 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:15.599 +0:00.781 +0:00.033 35
12 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:15.661 +0:00.843 +0:00.062 39
13 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:15.855 +0:01.037 +0:00.194 22
14 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:16.319 +0:01.501 +0:00.464 46
15 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:16.351 +0:01.533 +0:00.032 38
16 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:16.374 +0:01.556 +0:00.023 40
17 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:16.475 +0:01.657 +0:00.101 45
18 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:16.929 +0:02.111 +0:00.454 35
19 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:17.070 +0:02.252 +0:00.141 41
20 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:17.236 +0:02.418 +0:00.166 35
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:17.888 +0:03.070 +0:00.652 45
22 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:18.392 +0:03.574 +0:00.504 39
107% hranice 1:20.055 splnili všichni

Odpoledne se povětrnostní podmínky zlepšily. Oblohu sice nadále halily temné mraky a teplota vzduchu nepřestoupila 17 °C, bylo však sucho. Na trati zavládl poměrně hustý provoz a favorité poprvé naznačili, jakou formu si přivezli do Kanady. U Ferrari předvedli, že jsou na závod v Montrealu skvěle připraveni. Fernando Alonso i Felipe Massa dosáhli konstantní výkonnosti jak při rychlých pokusech v rámci přípravy na kvalifikaci, tak při delších stintech, při nichž simulovali závodní režim.

Při pohledu do výsledkové listiny druhého tréninku by se mohlo zdát, že Lewis Hamilton (Mercedes) se ztrátou pouhých 0,012 sekundy na nejrychlejší Ferrari je na tom také velmi dobře. Jakmile však vyrazil na trať s větším množstvím benzínu v nádrži, hned to bylo znát na jeho zadních pneumatikách, které vydržely takovou zátěž jen několik kol, a jeho časy ve srovnání s Alonsovými byly o celou sekundu horší. Nepomohlo ani snímání stavu pneumatik speciálně umístěnými kamerami. Pro Mercedes zůstává tento problém zatím nevyřešený.

Jediným týmem, který se mohl v závodním režimu rovnat Ferrari, byl Red Bull. Ovšem pouze při jízdě na směsi medium. Jakmile jezdci rakouské stáje nazuli pneumatiky super soft, také oni na italskou konkurenci nestačili. Úřadující mistr světa a vedoucí muž průběžného pořadí Sebastian Vettel byl přesto spokojený: „Ještě nemám k dispozici data, ale můj pocit je dobrý. Je samozřejmě těžké odhadovat, kolik vezou ostatní benzínu v nádrži. Celkově ale probíhá naše příprava dobře. Vidím prostor pro zlepšení.“

Třetí pozici z dopoledne uhájil Romain Grosjean (Lotus) a zdá se, že montrealská trať sedí jeho jezdeckému stylu. Jako jeden z mále jezdců dostával Francouz pravidelně pneumatiky velmi brzy na optimální teplotu a to se pozitivně projevilo zejména na jeho rychlých kolech, která vždy stihl absolvovat na ještě čerstvých pneumatikách. Ve srovnání s Ferrari a Red Bullem však při delších stintech ztrácel stejně jako jeho týmový kolega Kimi Räikkönen.

Výkon z dopoledního prvního tréninku už nedokázal zopakovat Paul di Resta, na jehož monopostu Force India se objevil problém s přívodem paliva do motoru. Ani Jenson Button nenavázal na dobré umístění z první části programu a nepomohl mu ani vylepšený monopost McLaren MP4-28. Při každém výjezdu na okruh hlásil týmu: „Nemohu dostat pneumatiky na správnou teplotu.“ Kromě toho vadný senzor na převodovce způsobil, že mu nešel zařadit sedmý rychlostní stupeň.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud