Pátek v Montrealu: Ferrari ve špičkové formě

Fernando Alonso diktuje tempo přípravě na GP Kanady
Fernando Alonso diktuje tempo přípravě na GP KanadyZdroj: Reuters
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Fernando Alonso je po pátečním programu v přípravě na GP Kanady nejrychlejší. Ferrari má zatím jediného konkurenta v Red Bullu.

Po nevydařené GP Monaka zazněly z Maranella hlasy, slibující nápravu s důrazem na výjimečnost nepovedeného závodního víkendu v ulicích Monte Carla. Po úvodním dnu přípravy na GP Kanady je třeba uznat, že prohlášení týmu Ferrari nebylo plané. Fernando Alonso byl nejrychlejší časem 1:14,818 min, jeho týmový kolega Felipe Massa zajel šestý nejlepší páteční čas 1:15,254 min.

Jak z průběhu obou volných tréninků vyplynulo, Ferrari dokáže být na montrealském okruhu na Ile Notre Dame rychlé nejen v jediném kvalifikačním kole, ale také při simulaci závodu. V tomto směru má italská stáj jediného konkurenta v týmu Red Bull. Při kvalifikaci by mohli oba špičkové týmy opět pozlobit jezdci Mercedesu, ale v nedělním závodě jim experti až tolik šancí nedávají. Německou stáj dále zlobí opotřebení zadních pneumatik.

První volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:21.0200010
25Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:21.108+0:00.088+0:00.08820
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:21.258+0:00.238+0:00.15021
43Fernando AlonsoFerrari F1381:21.308+0:00.288+0:00.05016
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:21.608+0:00.588+0:00.30022
619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:22.068+0:01.048+0:00.46018
79Nico RosbergMercedes F1 W041:22.402+0:01.382+0:00.33422
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:22.587+0:01.567+0:00.18517
91Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:23.047+0:02.027+0:00.46026
102Mark WebberRed Bull-Renault RB91:23.131+0:02.111+0:00.08416
114Felipe MassaFerrari F1381:23.341+0:02.321+0:00.21013
1217Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:23.352+0:02.332+0:00.01117
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:23.386+0:02.366+0:00.03419
1415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:23.417+0:02.397+0:00.03119
1512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:23.957+0:02.937+0:00.54033
1610Lewis HamiltonMercedes F1 W041:25.054+0:04.034+0:01.09721
1711Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:25.354+0:04.334+0:00.30022
1821Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:25.753+0:04.733+0:00.39921
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:25.821+0:04.801+0:00.06819
107% hranice1:26.691nesplnili
2020Alexander RossiCaterham-Renault CT031:27.143+0:06.123+0:01.32220
2116Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:27.522+0:06.502+0:00.37911
2222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:29.306+0:08.286+0:01.7848

První devadesátiminutový trénink na GP Kanady provázelo ne právě optimální počasí. Silný déšť před zahájením tréninkových jízd způsobil, že povrch okruhu zůstal ještě více jak hodinu mokrý. Až pak začala ideální stopa částečně osychat, takže ke slovu přišly i hladké pneumatiky. V přípravě na kvalifikaci a nedělní závod ovšem žádný z týmů velký pokrok nezaznamenal.

Nejlepší čas úvodního tréninku si připsal Paul di Resta (Force India), když v úplném závěru přezul na slicky se směsí medium. Rychlé kolo přitom zajel při vyvěšení žlutých vlajek, vedení závodu ale nad tím přivřelo oko a ponechalo jeho záznam z časomíry v platnosti. V poslední minutě se mu na necelou desetinu sekundy přiblížil Jenson Button (McLaren), bylo však zřejmé, že skuteční favorité vyčkávají.

Přesto výsledek Jensona Buttona s autem vybaveným novým předním i zadním křídlem vyvolal u McLarenu patřičnou odezvu. „Rád bych řekl, že se celkově lepšíme. Přesto nechci předbíhat dalším událostem. Za těchto podmínek je těžké něco předpovídat,“ poznamenal šéf britské stáje Martin Whitmarsh a dodal: „Místní trať je velmi nerovná, to nám dělá starosti. Musíme se tomu přizpůsobit, na úvod jsme ovšem byli velmi agresivní.“

Tentokrát bezchybný výkon podal po závodě v Monte Calru kritizovaný Romain Grosjean a zajistil na úvod týmu Lotus třetí místo ve výsledkové listině před Fernandem Alonsem (Ferrari) a týmovým kolegou Kimim Räikkönen. V případě Ferrari je ale třeba podotknout, že ani Alonso, ani Massa toho na mokru moc nenajezdili a šetřili techniku na odpolední část programu.

Když už se zdálo, že budou mít jezdci v závěrečných minutách vhodné podmínky pro plnohodnotné testování, způsobil havarující Pastor Maldonado vyvěšení žlutých vlajek. Zpomalení tempa přimělo řadu jezdců k tomu, aby se vrátilo do boxů a pro tu chvíli vzdalo pokus o dosažení lepšího výkonu. Maldonado nebyl jediný, kdo negativně zasáhl do průběhu prvního tréninku. Ještě před ním, přibližně v polovině vymezeného času, se do potíží ve třetí zatáčce dostal Jules Bianchi (Marussia). Vyhnul se nárazu do bariéry, ale auto už nerozjel. Protože se motor Cosworth začal přehřívat, dostal do sluchátek od týmu pokyn, aby opustil kokpit.

V prvním tréninku dostal příležitost ke sbírání zkušeností americký pilot Alexander Rossi, který v monopostu Caterham zastoupil smluvního jezdce Charlese Pica. Američan odkroužil 20 solidních kol. Pouze při jednom z návratu do boxů zkomplikoval ostatním jezdcům život, když zablokoval nájezd do pit lane.

Druhý volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
13Fernando AlonsoFerrari F1381:14.8180048
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:14.830+0:00.012+0:00.01245
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:15.083+0:00.265+0:00.25340
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:15.212+0:00.394+0:00.12946
59Nico RosbergMercedes F1 W041:15.249+0:00.431+0:00.03746
64Felipe MassaFerrari F1381:15.254+0:00.436+0:00.00543
71Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:15.280+0:00.462+0:00.02641
815Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:15.396+0:00.578+0:00.11643
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:15.422+0:00.604+0:00.02629
1019Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:15.566+0:00.748+0:00.14438
117Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:15.599+0:00.781+0:00.03335
126Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:15.661+0:00.843+0:00.06239
1314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:15.855+0:01.037+0:00.19422
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:16.319+0:01.501+0:00.46446
1518Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:16.351+0:01.533+0:00.03238
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:16.374+0:01.556+0:00.02340
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:16.475+0:01.657+0:00.10145
1811Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:16.929+0:02.111+0:00.45435
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:17.070+0:02.252+0:00.14141
2020Charles PicCaterham-Renault CT031:17.236+0:02.418+0:00.16635
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:17.888+0:03.070+0:00.65245
2221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:18.392+0:03.574+0:00.50439
107% hranice1:20.055splnili všichni

Odpoledne se povětrnostní podmínky zlepšily. Oblohu sice nadále halily temné mraky a teplota vzduchu nepřestoupila 17 °C, bylo však sucho. Na trati zavládl poměrně hustý provoz a favorité poprvé naznačili, jakou formu si přivezli do Kanady. U Ferrari předvedli, že jsou na závod v Montrealu skvěle připraveni. Fernando Alonso i Felipe Massa dosáhli konstantní výkonnosti jak při rychlých pokusech v rámci přípravy na kvalifikaci, tak při delších stintech, při nichž simulovali závodní režim.

Při pohledu do výsledkové listiny druhého tréninku by se mohlo zdát, že Lewis Hamilton (Mercedes) se ztrátou pouhých 0,012 sekundy na nejrychlejší Ferrari je na tom také velmi dobře. Jakmile však vyrazil na trať s větším množstvím benzínu v nádrži, hned to bylo znát na jeho zadních pneumatikách, které vydržely takovou zátěž jen několik kol, a jeho časy ve srovnání s Alonsovými byly o celou sekundu horší. Nepomohlo ani snímání stavu pneumatik speciálně umístěnými kamerami. Pro Mercedes zůstává tento problém zatím nevyřešený.

Jediným týmem, který se mohl v závodním režimu rovnat Ferrari, byl Red Bull. Ovšem pouze při jízdě na směsi medium. Jakmile jezdci rakouské stáje nazuli pneumatiky super soft, také oni na italskou konkurenci nestačili. Úřadující mistr světa a vedoucí muž průběžného pořadí Sebastian Vettel byl přesto spokojený: „Ještě nemám k dispozici data, ale můj pocit je dobrý. Je samozřejmě těžké odhadovat, kolik vezou ostatní benzínu v nádrži. Celkově ale probíhá naše příprava dobře. Vidím prostor pro zlepšení.“

Třetí pozici z dopoledne uhájil Romain Grosjean (Lotus) a zdá se, že montrealská trať sedí jeho jezdeckému stylu. Jako jeden z mále jezdců dostával Francouz pravidelně pneumatiky velmi brzy na optimální teplotu a to se pozitivně projevilo zejména na jeho rychlých kolech, která vždy stihl absolvovat na ještě čerstvých pneumatikách. Ve srovnání s Ferrari a Red Bullem však při delších stintech ztrácel stejně jako jeho týmový kolega Kimi Räikkönen.

Výkon z dopoledního prvního tréninku už nedokázal zopakovat Paul di Resta, na jehož monopostu Force India se objevil problém s přívodem paliva do motoru. Ani Jenson Button nenavázal na dobré umístění z první části programu a nepomohl mu ani vylepšený monopost McLaren MP4-28. Při každém výjezdu na okruh hlásil týmu: „Nemohu dostat pneumatiky na správnou teplotu.“ Kromě toho vadný senzor na převodovce způsobil, že mu nešel zařadit sedmý rychlostní stupeň.

Začít diskuzi