3. listopadu 2013 • 18:19

Alonso vyvázl bez trestu, sklidil ale tvrdou kritiku

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Slavia - Baník 5:0. Kanonáda na úvod nadstavby, zářili Schranz a Chytil
SESTŘIH: Arsenal - Bournemouth 3:0. Povinnost splněna, rozhodl Saka z penalty
VŠECHNA VIDEA ZDE

Riskantní manévr Fernanda Alonsa po výjezdu z boxů po druhé zastávce u mechaniků, jímž se dostal do kontaktu s pilotem Toro Rosso Jeanem-Ericem Vergnem, řešili sportovní komisaři až po skončení GP Abu Dhabi. Nikoho nepotrestali, podle expertů by si ale dvojnásobný mistr světa trest zasloužil. Alonso by podle vlastních slov naopak potrestal francouského jezdce.



Sportovní komisaři se incidentem ze 45. kola GP Abu Dhabi začali zabývat ještě v průběhu závodu. Protože však chtěli vyslechnout jeho aktéry, odložili svůj verdikt až na později. Při slyšení prohlásil Fernando Alonso (Ferrari), že si není vědom nějakého pochybení ze své strany. Naopak požadoval trest pro Jeana-Erica Vergneho.  

„Nenechal mi tam místo, měl by být potrestán,“ postěžoval si Fernando Alonso v rozhovoru pro televizní stanici ´RTL´. Niki Lauda, který působí ve vedení týmu Mercedes jako odborný poradce a předseda dozorčí rady, ale současně jako expert právě pro stanici ´RTL´, však označil Španělův manévr za „… tvrdě brutální.“  

Podle dalšího z bývalých jezdců formule 1, Švýcara Marca Surera, měl Fernando Alonso každopádně ubrat plyn a pustit Jeana-Erica Vergneho (Toro Rosso) před sebe. Naopak komentátoři ´Sky Sports F1´ označili manévr za regulérní závodní duel.  

Co se vlastně přihodilo? Ve 45. kole opouštěl Fernando Alonso boxovou uličku a při nájezdu na trať se dostal do těsné blízkosti Jeana-Erica Vergneho. Francouz se pohyboval po ideální stopě, kterou neopustil, takže vedle něj na levém okraji dráhy, kam ústil výjezd z boxů, už nezbylo žádné místo. Alonso se rozhodl vyjet všemi koly mimo trať a ve vysoké rychlosti se poskakujíc přes obrubníky přehnal kolem Francouze.  

„Opouštěl jsem boxy a bylo mi jasné, že to s ním bude těsné,“ popisoval Fernando Alonso nebezpečně vyhlížející situaci. „Viděl jsem, jak vyjíždí ze třetí zatáčky. Dostali jsme se vedle sebe, ale on se stále tlačil na vnější okraj dráhy. Mně nezbylo nic jiného, než se celým autem uhnout do prostoru mimo trati. Domnívám se, že mi měl udělat místo, když už jsme jeli bok po boku. To neudělal, proto by si zasloužil trest.“  

Niki Lauda viděl celou situaci jinak: „Byl to skutečně hraniční případ. Jsem zvědavý, jak to posoudí komisaři,“ prohlásil Rakušan krátce po závodě. Nechtěl činit ukvapené závěry, ale znovu zopakoval: „Bylo to skutečně tvrdé, na hranici přípustného. Ptal bych se: Kdo byl vpředu? Takové je přeci pravidlo mezi závodníky. Mohl ubrat plyn. To byla také jedna z možností. Existují situace, kdy je třeba stáhnout nohu z plynového pedálu. Přesně to měl udělat v tomto případě, aby nemusel podstoupit výslech před komisaři.“  

Marc Surer popsal incident svým pohledem: „Pro mě to byla hlavní scéna dne. Alonso vyjížděl z boxů a na trať se dostal přímo vedle jiného auta. Následně se ocitl mimo dráhy. Jeho auto začalo poskakovat. Mohlo to skončit velmi, velmi zle.“  

„Špatné na tom samozřejmě je, že to druhé auto předjel. Ve chvíli, kdy vyjel z dráhy, byl ještě za ním. Profitoval ale z toho, že si zkrátil dráhu. Správně měl ubrat plyn a zařadit se. Pak by bylo všechno v pořádku. Proto mu teď hrozí trest,“ uzavřel svůj výklad Marc Surer. 

Přesto se našel někdo, kdo duel Alonso v. Vergne neviděl tak černě. Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost považuje posouzení viny v takovém případě za velmi složité: „Myslím, že Fernando nemohl udělat nic jiného, než opustit dráhu. Uvidíme, co na to řeknou komisaři. Nebylo to ale tak nebezpečné, když pomineme, že byl všemi čtyřmi koly mimo trati. Problém může spočívat také v návrhu okruhu,“ naznačil francouzský šampión i jiný úhel pohledu pro řešení obdobných situací.  

Sportovní komisaři nakonec skutečně přihlédli k nejednoznačnosti možného řešení a od hledání viníka upustili. Potrestán tak nebude nikdo a pořadí GP Abu Dhabi 2013 se nemění. Pro Ferrari to znamená, že se udrželo nadosah Mercedesu na třetí příčce Poháru konstruktérů (nynější ztráta činí 11 bodů). V opačném případě, kdyby komisaři vyřkli verdikt v neprospěch Fernanda Alonsa a připočetli k jeho dosaženému času 25 trestných sekund, znamenalo by to pro něj i tým Ferrari ztrátu pátého místa i cenných bodů.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud