Některé vidí motorističtí fanoušci na každém okruhu, jiné si musí na svůj moment slávy počkat přes patnáct let. Vlajky pro závody formule 1. Celkem jich traťoví komisaři mají po ruce deset, slouží například coby hlášení o hrozícím nebezpečí, ale i jako obdoba trestných karet ve fotbale. A pojí se s nimi zajímavé příhody. Při Velké ceně Kanady jednu takovou prožil na vlastní kůži pilot Carlos Sainz. Červeno-žluté pruhy jej upozorňovaly na přítomnost sysla na trati, Španěl ho přesto o chvíli později málem sestřelil. V článku iSport.cz se dozvíte, jaký je význam všech vlajek pro F1.
Šachovnicová
Mává se jí na cílové čáře a znamená ukončení závodu, kvalifikace či tréninku. Banální činnost? Případů, kdy někdo ohlásil konec pozdě či předčasně, není málo. Naposledy v roce 2018 měla úkon na starosti Winnie Harlowová. Známá modelka s kožní poruchou, která dorazila podpořit Lewise Hamiltona, odmávala konec závodu o jedno kolo dřív.
Piloti na vlajku nedbali a dle týmových pokynů dojeli řádně do cíle. Jenže podle regulí musela být Velká cena kvůli předčasnému vyvěšení vlajky o dvě kola zkrácená. Namísto 70. kola tedy vítěze nakonec určilo už 68. Naštěstí nedošlo ke změně konečného pořadí.
Modelka se bránila, že za incident nemůže. Podpořil ji i tehdejší ředitel Charlie Whiting: „Odpovědný člověk v cílové rovince si myslel, že jde o poslední kolo, tak se zeptal řídící věže, jenže oni si mysleli, že pouze konstatuje fakt, a tak mu to potvrdili.“
Vedení formule 1 se rozhodlo eliminovat lidskou chybu a začalo používat elektronickou vlajku. Jenže při GP Japonska 2019 světelná tabule zahlásila konec závodu o jedno kolo dřív, než měla, a F1 se opět vrátila k reálné vlajce.
Žlutá
Nejpoužívanější vlajka v F1. Upozorňuje, že se na dráze nachází nebezpečí. Tím může být například odstavený monopost. Pokud jezdec uvidí jednu žlutou vlajku, jeho povinností je zpomalit. Pokud maršál vyvěsí dvě žluté současně, musí nejen zpomalit ale být i připravený auto zastavit úplně. V obou případech není povoleno předjíždění. Pokud se navíc na světelné tabuli objeví i písmena SC, znamená to, že na trať vyjelo safety car.
Zelená
Přichází na řadu po žluté vlajce. Informuje řidiče, že úsek trati, na kterém se nacházejí, je volný. Nemusí tedy již snižovat rychlost a mohou bez omezení předjíždět. Mává se jí také před zahájením závodu. Maršál na konci startovního roštu tak dává znamení, že se všechny vozy seřadily.
Červená
Slouží k zastavení závodu, pokud je okruh zablokovaný, nebo je kvůli podmínkám příliš nebezpečné pokračovat dál. Maršálové ji vyvěsili například před dvěma týdny na GP Silverstone po hrozivé nehodě Kuan-jü Čoua, pilota Alfy Romeo. Loňskou GP Belgie červené vlajky ukončily kvůli silnému dešti dokonce už po čtvrtém kole, čímž z ní udělaly nejkratší GP v historii formule 1.
Pruhovaná
Červeno-žluté pruhy informují jezdce o tom, že je trať kluzká. Nejčastěji v důsledku deště nebo uniklého oleje. Vlajka se používá i v momentě, kdy se na okruhu vyskytne zvíře. Například při letošní GP Kanady se na trati objevil sysel, kterého málem sestřelilo ferrari Carlose Sainze.
Bílá
Modrá
Mává na pomalejší auta, aby nezdržovala a nechala se předjet. Obvykle, když se posledního snaží o celé kolo předjet první. Pokud jezdec ignoruje tři modré vlajky, dostane penalizaci. Loni v Portugalsku zlobil ruský pilot Nikita Mazepin, zablokoval cestu Sergiu Pérezovi a inkasoval pětisekundový trest.
Černá s oranžovým kolem
Oranžový kruh na černém poli během závodu vidět nechcete. Znamená, že musíte ihned do boxů. S vaším vozidlem se totiž něco děje a mohli byste tak ohrozit ostatní. Při nedávné GP Ázerbájdžánu si Juki Cunoda poškodil zadní křídlo a vlajka jej informovala, že musí na opravu. Důmyslní mechanici zvolili nejrychlejší možný způsob - křídlo mu zalepili lepicí páskou.
Černobílá
Napomenutí jezdce za nesportovní chování. Používá se společně s cedulí ukazující číslo pilota, kterého se týká. Ekvivalent žluté karty ve fotbale si loni vysloužil například Max Verstappen, který ve snaze ubránit se útočícímu Lewisi Hamiltonovi začal smýkat volantem doleva a doprava.
Černá
Obdoba fotbalové červené karty. Pokud ji jezdec uvidí, musí okamžitě do boxů a konec. Je velmi vzácná, naposledy byla uplatněna v roce 2007 při GP Kanady. Obdrželi ji Felipe Massa a Giancarlo Fisichella, kteří při opouštění boxů projeli na červenou. Během jedné z etap safety car byla boxová ulička uzavřená, aby auta nevjela na okruh, kde stále hrozilo nebezpečí. Oba piloti nařízení ignorovali.