Marie Sehnálková
17. července 2022 • 04:45

Příběhy vlajek pro F1: průšvih v cíli, sysel na trati i pokyn k opravě páskou

Vstoupit do diskuse
0
  • Traťoví komisaři ve formuli 1 využívají nejrůznější vlajky. Jaký je jejich význam?Traťoví komisaři ve formuli 1 využívají nejrůznější vlajky. Jaký je jejich význam?FOTO: Koláž iSport.cz

    Některé vidí motorističtí fanoušci na každém okruhu, jiné si musí na svůj moment slávy počkat přes patnáct let. Vlajky pro závody formule 1. Celkem jich traťoví komisaři mají po ruce deset, slouží například coby hlášení o hrozícím nebezpečí, ale i jako obdoba trestných karet ve fotbale. A pojí se s nimi zajímavé příhody. Při Velké ceně Kanady jednu takovou prožil na vlastní kůži pilot Carlos Sainz. Červeno-žluté pruhy jej upozorňovaly na přítomnost sysla na trati, Španěl ho přesto o chvíli později málem sestřelil. V článku iSport.cz se dozvíte, jaký je význam všech vlajek pro F1.

  • Šachovnicová

    Mává se jí na cílové čáře a znamená ukončení závodu, kvalifikace či tréninku. Banální činnost? Případů, kdy někdo ohlásil konec pozdě či předčasně, není málo. Naposledy v roce 2018 měla úkon na starosti Winnie Harlowová. Známá modelka s kožní poruchou, která dorazila podpořit Lewise Hamiltona, odmávala konec závodu o jedno kolo dřív.

    Piloti na vlajku nedbali a dle týmových pokynů dojeli řádně do cíle. Jenže podle regulí musela být Velká cena kvůli předčasnému vyvěšení vlajky o dvě kola zkrácená. Namísto 70. kola tedy vítěze nakonec určilo už 68. Naštěstí nedošlo ke změně konečného pořadí.

    Modelka se bránila, že za incident nemůže. Podpořil ji i tehdejší ředitel Charlie Whiting: „Odpovědný člověk v cílové rovince si myslel, že jde o poslední kolo, tak se zeptal řídící věže, jenže oni si mysleli, že pouze konstatuje fakt, a tak mu to potvrdili.“

    Vedení formule 1 se rozhodlo eliminovat lidskou chybu a začalo používat elektronickou vlajku. Jenže při GP Japonska 2019 světelná tabule zahlásila konec závodu o jedno kolo dřív, než měla, a F1 se opět vrátila k reálné vlajce.

    Šachovnicová vlajka ohlašuje vítězství nizozemského pilota Maxe Verstappena během kvalifikační jízdy před Velkou cenou RakouskaFoto ČTK / AP / Matthias Schrader

  • Žlutá

    Nejpoužívanější vlajka v F1. Upozorňuje, že se na dráze nachází nebezpečí. Tím může být například odstavený monopost. Pokud jezdec uvidí jednu žlutou vlajku, jeho povinností je zpomalit. Pokud maršál vyvěsí dvě žluté současně, musí nejen zpomalit ale být i připravený auto zastavit úplně. V obou případech není povoleno předjíždění. Pokud se navíc na světelné tabuli objeví i písmena SC, znamená to, že na trať vyjelo safety car.

    Žlutá vlajka jde do akce i v případě, kdy je na trati safety car. Na snímku těsně vedle něj jede Lewis Hamilton se svým mercedesemFoto Profimedia.cz

  • Zelená

    Přichází na řadu po žluté vlajce. Informuje řidiče, že úsek trati, na kterém se nacházejí, je volný. Nemusí tedy již snižovat rychlost a mohou bez omezení předjíždět. Mává se jí také před zahájením závodu. Maršál na konci startovního roštu tak dává znamení, že se všechny vozy seřadily.

    Šrumec před startem letošního závodu F1 v Silverstonu. Jakmile jsou všechny monoposty připraveny ke startu, dává traťový komisař znamení zelenou vlajkouFoto ČTK / AP / Frank Augstein

  • Červená

    Slouží k zastavení závodu, pokud je okruh zablokovaný, nebo je kvůli podmínkám příliš nebezpečné pokračovat dál. Maršálové ji vyvěsili například před dvěma týdny na GP Silverstone po hrozivé nehodě Kuan-jü Čoua, pilota Alfy Romeo. Loňskou GP Belgie červené vlajky ukončily kvůli silnému dešti dokonce už po čtvrtém kole, čímž z ní udělaly nejkratší GP v historii formule 1.

    Grand Prix Velké Británie přerušila hned zkraje děsivá nehoda, při níž Kuan-jü Čou skončil se svou formulí na střeše. Do akce šla okamžitě červená vlajka pro zastavení závoduFoto ČTK / AP / Frank Augstein

  • Pruhovaná

    Červeno-žluté pruhy informují jezdce o tom, že je trať kluzká. Nejčastěji v důsledku deště nebo uniklého oleje. Vlajka se používá i v momentě, kdy se na okruhu vyskytne zvíře. Například při letošní GP Kanady se na trati objevil sysel, kterého málem sestřelilo ferrari Carlose Sainze.

    Jezdec Carlos Sainz se svým ferrari málem na Velké ceně Kanady sestřelil sysla, kvůli kterému pořadatelé tasili pruhovanou vlajkuFoto Reuters

  • Bílá

    Signalizuje, že je na trati pomalé vozidlo. Tím může být sanitka, odtahové auto či poškozený monopost.

    Přítomnost sanitky na trati může být důvodem k využití bílé vlajky během závodu formule 1Foto ČTK / AP / Matt Dunham

  • Modrá

    Mává na pomalejší auta, aby nezdržovala a nechala se předjet. Obvykle, když se posledního snaží o celé kolo předjet první. Pokud jezdec ignoruje tři modré vlajky, dostane penalizaci. Loni v Portugalsku zlobil ruský pilot Nikita Mazepin, zablokoval cestu Sergiu Pérezovi a inkasoval pětisekundový trest.

    Blokování Sergia Péreze stálo za penalizací bývalého pilota F1 Nikity Mazepina (na fotografii) při loňské Velké ceně Portugalska, přehlížel totiž modré vlajkyFoto Instagram

  • Černá s oranžovým kolem

    Oranžový kruh na černém poli během závodu vidět nechcete. Znamená, že musíte ihned do boxů. S vaším vozidlem se totiž něco děje a mohli byste tak ohrozit ostatní. Při nedávné GP Ázerbájdžánu si Juki Cunoda poškodil zadní křídlo a vlajka jej informovala, že musí na opravu. Důmyslní mechanici zvolili nejrychlejší možný způsob - křídlo mu zalepili lepicí páskou.

    Jakmile vidí pilot černou vlajku s oranžovým kruhem, musí okamžitě do boxůFoto ČTK / AP / Ronald Wittek

  • Černobílá

    Napomenutí jezdce za nesportovní chování. Používá se společně s cedulí ukazující číslo pilota, kterého se týká. Ekvivalent žluté karty ve fotbale si loni vysloužil například Max Verstappen, který ve snaze ubránit se útočícímu Lewisi Hamiltonovi začal smýkat volantem doleva a doprava.

    Max Verstappen (vpravo) v minulosti blokoval Lewise Hamiltona a viděl černobílou vlajkuFoto Reuters

  • Černá

    Obdoba fotbalové červené karty. Pokud ji jezdec uvidí, musí okamžitě do boxů a konec. Je velmi vzácná, naposledy byla uplatněna v roce 2007 při GP Kanady. Obdrželi ji Felipe Massa a Giancarlo Fisichella, kteří při opouštění boxů projeli na červenou. Během jedné z etap safety car byla boxová ulička uzavřená, aby auta nevjela na okruh, kde stále hrozilo nebezpečí. Oba piloti nařízení ignorovali.

    Legendární pilot Felipe Massa si kromě slavných vítězství připsal i unikát v podobě černé vlajky, která ve formuli 1 nenašla uplatnění už 15 letFoto Profimedia.cz

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud