Plyny vypálily do auta díru

Kimi Räikkönen
Kimi RäikkönenZdroj: ČTK/AP
Tomáš Leixner
Formule 1

Štěstí v neštěstí. Pro finského jezdce Kimiho Räikkönena je těžké rozhodnout, zda pro něj Grand Prix Francie formule 1 dopadla dobře nebo špatně.

Triumfoval v kvalifikaci, v závodě pelášil k cíli a nikdo mu nestačil. Zpomalily jej technické problémy a o vítězství obral týmový kolega Massa. Fin však dokončil závod druhý a na Brazilce, jež šampion vede, ztratil jen dva body.

Kimi, asi jste spokojený s tím, že jste získal body, i když jste měl vážné problémy s autem. Je to tak
„Je těžké být spokojený, když máte celý víkend perfektní auto, vyhrajete kvalifikaci, ostatním hladce ujíždíte a nakonec vás zabrzdí poškozený výfuk. Bohužel se to občas stává. Na jednu stranu jsme měli velké štěstí, že jsem vůbec závod dokončil a získal osm bodů, protože jsem v posledních několika kolech málem musel odstoupit. Jsem zklamaný, že jsem nevyhrál, když jsem mohl. Byla to nešťastná situace a snad se nebude opakovat.“

Jak těžké bylo s poškozeným autem jet?
„Motor strašně moc ztratil na výkonu, to bylo ze všeho nejhorší. Někdy jsem měl pocit, že mi zhasne, ale po chvíli byl zase zpátky. Ztrácel jsem na rovinkách a při výjezdu z pomalých zatáček. Ještěže se mi povedlo na začátku ujet a měl jsem dostatečný náskok. Kdyby byl závod o pár kol delší, druhý bych neskončil.“

Mohl jste s tím problémem něco dělat? Nějak zmírnit následky?
„Vlastně ne. Výfuk se zlomil. Kompletně se změnilo nastavení a plyny vypálily do auta díru.“

Když se problémy objevily, začal jste hodně ztrácet, ale pak jste zase jezdil stejně rychle jako Felipe Massa. Jak je to možné?
„Vlastně nevím. Ale otázka je, jestli jel Felipe naplno. Nebýt problémů, jezdil bych daleko rychleji. Když se to tak vezme, i ty přes problémy nám nikdo nestačil, což je moc dobrá zpráva. Ten problém nebyl stále stejný – někdy se motor choval hrozně, pak se zase záhadně zlepšil. Pár kol poté, co se závada objevila, se mi ani nezdálo, že je něco špatně. V závěru to pak bylo horší a horší.“

Napadlo vás ve chvíli, kdy se výfuk zlomil, že je konec?
„Všiml jsem si problémů okamžitě, protože jsem ztratil výkon. Hned jsem taky týmu hlásil, co je špatně, jelikož jsem ve zpětných zrcátkách viděl kabely trčící z motoru. Když se stane něco takového, vždycky se pokazí na autě něco dalšího a přijde taková řetězová reakce.“


Kimi Räikkönen měl v Magny-Cours štěstí a možná i jeho kolegové závodníci. Část výfukového potrubí, která se mu z vozu ulomila, ale zůstala viset na kabelech, mu plápolala nad vozem jako vyprané prádlo ve vichru. Bylo otázkou času, kdy se špatná součástka urve.

Nevyhnutelné přišlo: v rychlé zatáčce část výfuku odlétla mimo trať. Důležité je, že odlétla mimo ni. Kdyby totiž zůstala ležet na trati, hrozilo by, že poškodí monopost někoho jiného. Vždyť jen kompozitové třísky z ulomeného křídla dokáží propíchnout pneumatiku jako nic.

Podle pravidel mohli komisaři Räikkönenovi nařídit, aby odbočil do boxů a pustili by ho zpátky na dráhu, až by byl nebezpečný předmět odstraněn a nikoho by neohrožoval. V Magny-Cours se tak však nestalo. Podle komisařů FIA totiž Fin soupeřům nebezpečný nebyl.

„Kdyby měl stejný problém McLaren, bez okolků by jim nařídili zastavit,“ prohlásil bývalý šampion Jackie Stewart. „Ale Ferrari projde prostě všechno.“

Kimi Räikkönen slaví jako vítěz, přestože dojel druhý. Ovšem s uraženým výfukem to bylo velké umění.