BrawnGP vyhrává legálně

Jenson Button
Jenson ButtonZdroj: ČTK/AP
Jan Černý
Formule 1
Začít diskusi (0)

Konec dohadů, zmatků a emotivních obvinění z podvádění. Mezinárodní odvolací soud FIA rozhodl, že dvoupatrové difuzory používané týmy BrawnGP, Toyota a Williams jsou v souladu s pravidly.

Výsledky prvních dvou závodů letošní F1 jsou ofi ciální. BrawnGP postavil legální a hlavně rychlé auto, ostatní se musí vrátit k rýsovacím prknům.

Tento výsledek všichni čekali. A to i přesto, že zasedaní pětičlenného soudu, který prováděl vyšetřovaní a výslechy zúčastněných objektů, trval v pařížských kancelářích FIA nekonečných osmnáct hodin.

Podobně dlouhé jednání světový motorsport nepamatuje. Odvolací soud potvrdil názor technických stewardů, že týmy BrawnGP, Toyota a Williams si své difuzory můžou ponechat.

Pro konkurenci to znamená, že musí co nejrychleji dokončit vývoj nového aerodynamického řešení, aby se mohla s rychlou trojkou, která je v zákulisí formule jedna označována za difuzorový gang, vrátit do boje o letošní titul.

„Konečně je to za námi. Jsem rád, že soud FIA potvrdil, že nejsme řádní podvodníci, což se z nás někteří naši konkurenti snažili udělat. Ale taková je formule jedna a jejich snahu reagovat nějak na naši rychlost chápu,“ komentoval včerejší výsledek Ross Brawn, šéf a majitel letos zatím neporažené stáje BrawnGP.

Ve stejném duchu se vyjádřil i šéf Toyoty Tadaši Jamašina: „Naše stáj by si nedovolila postavit auto, které by nesplňovalo technická pravidla. Při vývoji jsme dokonce byli ve spojení s lidmi z FIA, takže jsem od začátku věděl, že aerodynamika našich aut je v pořádku.“

BrawnGP a Toyta jsou ve vedení šampionátu a konec difuzorové aféry uvítali také proto, aby se mohli soustředit na další závody letošního seriálu. Týmy Ferrari, RedBull Racing, Renault a BMW Sauber, které byly nejhlasitějšími kritiky aerodynamiky BrawnGP a spol., rozhodnutí soudu nekomentovaly.

Spekulace, že společně se svými právníky vymýšlejí další postup, jak výrok soudu zpochybnit, vyvrátil už na začátku týdne šéf BMW Mario Theissen. Němec se nechal slyšet, že BMW má od začátku sezony v záloze i tolik diskutovaný dvoupatrový difuzor.

„Nevěděli jsme, jak spor dopadne, tak jsme pro jistotu vyvíjeli obě varianty difuzorů. Bylo to sice podstatně dražší řešení, ale v případě potřeby jsme tak připraveni reagovat na každou situaci,“ prohlásil Theissen.

Právě o peníze jde v difuzorové akci od začátku nejvíce. Nejenom že kvůli pomalejším vozům ztrácí Ferrari, Renault a spol. šanci bojovat o pódium a tím získat další sponzory a mediální pozornost.

Stáje s menšími difuzory ale investovaly peníze a čas do vývoje něčeho, co je jim teď k ničemu. A to v době, kdy i na formuli jedna dopadla světová ekonomická krize a místo zbytečného utrácení by se mělo spíše šetřit.

„Velký podíl viny na zmatcích okolo difuzorů má FIA. Ta nebyla dlouhou dobu schopná vydat jednoznačné stanovisko. Už v zimě, kdy se začalo poprvé spekulovat nad údajně podvodnou aerodynamikou některých týmů, mělo ze strany FIA jasně zaznít, zda BrawnGP a spol. hrají podle pravidel, nebo ne. Všem by to ušetřilo hodně nervů a hlavně peněz,“ zhodnotil události ze světa F1 známý britský komentátor Alan Henry.

Začít diskuzi