Jackie Stewart je menší postavy, přesto jej nelze přehlédnout. I v pokročilém věku nosí dlouhé vlasy a jako správný Skot zásadně chodí oděn do kostkovaných kalhot, saka nebo aspoň čepice.
Mluví přímo a jeho názorům chtě nechtě naslouchají i vládci světového motorsportu. Vždyť má tři tituly mistra světa ve formuli 1, nemalé zásluhy na zvýšení bezpečnosti na závodních tratích a šlechtický titul. Létající Skot oslaví 11. června sedmdesáté narozeniny.
Přitom až do svých 21 let se závodění aktivně nevěnoval, naplňovala ho sportovní střelba. V roce 1960 bojoval o místo v olympijském týmu britských skeetařů. Jenže měl smůlu. Na letenku na olympiádu v Římě bylo potřeba o jeden jediný zásah do asfaltového holuba navíc.
Teprve poté se přiměřeně zklamaný Jackie obrátil k motoristickému sportu, který sice měl v rodině Stewartů větší tradici, ale zase výrazně menší podporu maminky Jeannie. Všem mužům v její domácnosti byla totiž posedlost rychlostí vlastní.
Manžel Bob prodával auta značky Jaguar a amatérsky soutěžil na motocyklu, starší syn Jimmy závodil v automobilech. Zúčastnil se dokonce Velké ceny Velké Británie formule 1 v roce 1953, ale na mokru svého coopera nezvládl a vylétl z trati.
Po třech velkých nehodách a zranění při závodě v Le Mans kariéru ukončil.O osm let mladší Jackie se prvních závodů zúčastnil v roce 1961. Zpočátku kvůli matce jezdil pod pseudonymem - zvolil si slovní hříčku A.N. Other (tedy v angličtině "ten druhý").
Po třech letech menších závodů se potkal s Kenem Tyrellem, bývalým britským pilotem a konstruktérem formulí. Své šance se chopil a dál už byla cesta do nejvyšších pater motorsportu otevřená.Při testování Tyrellovy formule 2 s přehledem rozdrtil konkurenci, z následných nabídek zvolil tým BRM a v následném roce absolvoval první sezonu ve formuli 1.
Prvního vítězství se dočkal v sedmém závodě a na konci sezony se radoval z celkové bronzové příčky.V dalších dvou letech sice soupeři týmu BRM technicky uskočili a Stewart dokázal zvítězit jen v jediném závodě, jenže pak do jeho života znovu vstoupil Ken Tyrell.
Osmadvacetiletý Skot dal přednost jeho nabídce závodění s vozem Matra před Ferrari a v ročníku 1968 nestačil jen na Grahama Hilla s Lotusem. Rok na to zvítězil v šesti závodech a poprvé se stal mistrem světa.
Následně sice musel přetrpět jednu sezonu za volantem náhradního vozu march (šesté místo), v roce 1971 se ale s novým monopostem Tyrell vrátil na vítěznou vlnu a vybojoval druhý mistrovský titul.
Úspěšné duo Tyrell-Stewart pak ještě v roce 1972 zvládlo vybojovat stříbro a v roce 1973 ještě třetí a poslední mistrovské vavříny.Do posledního závodu smutné sezony 1973, Velké ceny USA, která byla jeho 100. Velkou cenou v kariéře, přitom Jackie ani nenastoupil.
Sílu a chuť do závodění mu vzalo neštěstí přítele a stájového kolegy Francoise Ceverta, jenž ve Watkins Glen zahynul při tréninku.Stewart sám dříve málem přišel o život v Belgii v roce 1966, když se kokpit jeho převráceného vozu začal plnit benzínem a ven jej v poslední chvíli vytáhli soupeři Hill a Bondurant.
I proto se zasadil o vylepšení jezdeckých kombinéz, zvýšení ochrany proti ohni a zavedení dalších pasivních ochranných prvků na okruzích. Přesto nebyl ušetřen dalších ran osudu. V roce 1970 těžce nesl tragickou smrt svých dobrých přátel, závodníků Jochena Rindta a Pierse Courage.Po Cevertově smrti okamžitě ukončil aktivní kariéru.
V příštích letech alespoň komentoval závody pro televizi a občas některé monoposty testoval. V letech 1997 - 1999 se synem Paulem vedl vlastní tým formule 1, který později převzal Jaguar. Jeho hlas má ve formuli 1 nadále velkou vážnost.
V poslední době se opřel především do jejího šéfa Bernieho Ecclestonea, který dle jeho názoru v rukou drží přílišnou moc. "On teď řídí vše a nikdo se neodváží pustit se s ním do mocenského boje," řekl letos v lednu. Dříve jako jeden z mála otevřeně odsoudil sexuální skandál Maxe Mosleyho, prezidenta automobilové federace.
Sir Jackie Stewart, vlastním jménem John Young Stewart, se narodil 11. června 1939 ve skotském Miltonu. Jako pilot formule 1 byl mimořádně úspěšný - šest z devíti sezon v F1 ukončil na stupních vítězů, třikrát s pohárem pro mistra světa nad hlavou.
Vyhrál 27 Velkých cen s úspěšností vyšší, než jaké dosáhl Alain Prost či Ayrton Senna. V roce 2001 obdržel šlechtický titul.